Vad betyder stambokklass R IIII?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt i Blåbasen och tittade på hästar jag känner, när den här beteckningen dök upp.

Vad betyder stambokklass R IIII (varför är det för det första inte skrivet som R IV kan man ju undra? :cautious:)
Hästen i fråga som har denna stambokklass är ett litet korsningsponnysto (raskod 99), född under andra halvan av 90-talet på Irland och importerad under tidigt 00-tal. Hon har en avkomma i Sverige, som hon dock inte är registrerad mamma till.

Så... I den kontexten, vad betyder stambokklass IIII? :)
 
Numer registrerar inte ASRP hästar i något register, utan för bara en stambok för rasen svensk ridponny. Men förr hade de hand om korsningsponnyer och ponnyer med okänd härstamning. Dessa fördes in i ett register istället för i en stambok. Exakt vad som avgjorde avdelningen i registret vet jag inte, men det går säkert att fråga föreningen som säkert har kvar gamla versionen av sitt regelverk.
 
Numer registrerar inte ASRP hästar i något register, utan för bara en stambok för rasen svensk ridponny. Men förr hade de hand om korsningsponnyer och ponnyer med okänd härstamning. Dessa fördes in i ett register istället för i en stambok. Exakt vad som avgjorde avdelningen i registret vet jag inte, men det går säkert att fråga föreningen som säkert har kvar gamla versionen av sitt regelverk.

Intressant, tack! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 808
Avel Satt och kollade på resultatet från några ponnytävlingar på lokal nivå nu. Och slogs av en sak; I stort sett alla ponnyer hade okänd...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 581
Senast: Lavinia
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp