Bukefalos 28 år!

Vad betyder "tench"?

MiaMia

Trådstartare
I sammanhanget är det den hemskaste bestraffningen man kan få på en institution för föräldralösa barn (1800-talet, England)
Men vad är det egentligen och vad betyder ordet? Google översätter det till "sutare" vilket inte hjälper mig ett skvatt. Funderar på om det kan vara någon typ av isolering eller inlåsning. De verkar prata om det som ett ställe man kan vara på.
 
Är inte ”the tench” typ en barack för isolering av fångar?

Ok. Lite research gav att det ofta ursprungligen var en plats för bön och bättring.
Söker du på Penitentiary Chapel kommer du nog vidare till mer info!

Typ:

32457
 
Senast ändrad av en moderator:
Är inte ”the tench” typ en barack för isolering av fångar?

Ok. Lite research gav att det ofta ursprungligen var en plats för bön och bättring.
Söker du på Penitentiary Chapel kommer du nog vidare till mer info!

Typ:

Visa bifogad fil 32457
Förment kristen bön och bot som i praktiken mer är isoleringscell låter som precis vad det nog är på det strängt disciplinerade barnhemmet. Nu kan jag föreställa mig väldigt väl vad det handlar om för typ av åtgärd/plats.

Ungarna pratar om det med skräck så den ödmjuka bönen dominerar inte deras upplevelse... Men det anses säkert som en god och ändamålsenlig åtgärd av de som styr på den tiden.
 
Förment kristen bön och bot som i praktiken mer är isoleringscell låter som precis vad det nog är på det strängt disciplinerade barnhemmet. Nu kan jag föreställa mig väldigt väl vad det handlar om för typ av åtgärd/plats.

Ungarna pratar om det med skräck så den ödmjuka bönen dominerar inte deras upplevelse... Men det anses säkert som en god och ändamålsenlig åtgärd av de som styr på den tiden.

Låter rimligt givet omständigheterna!
 
Nu har jag kommit så långt i tv-serien att jag fått se det så omtalade "the tench". Källare med tegelvalv, jordgolv, inget dagsljus och inlåsning i ensamhet på okänd tid. Inga böner bara straff. Så ni har alla haft rätt på olika sätt.

Men det känns som betydligt mer fiktion än historia så jag drar inga slutatser om man gjorde så eller inte på riktiga barnhem. Det är en lite väl schablonartad elaka föreståndarinnan-typ som styr stället...
 
Nu har jag kommit så långt i tv-serien att jag fått se det så omtalade "the tench". Källare med tegelvalv, jordgolv, inget dagsljus och inlåsning i ensamhet på okänd tid. Inga böner bara straff. Så ni har alla haft rätt på olika sätt.

Men det känns som betydligt mer fiktion än historia så jag drar inga slutatser om man gjorde så eller inte på riktiga barnhem. Det är en lite väl schablonartad elaka föreståndarinnan-typ som styr stället...

Det fanns nog. Och värre ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 542
Senast: Tora
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp