Vad blir det för mat?

Zoya

Trådstartare
Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma?
Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det blir för det mesta sådant som köttbullar med potatis och brunsås, lasagne, köttgryta, spaghetti med köttfärssås, cornflakesfisk med potatis etc, alltså ordentlig mat och inga halvfabrikat, allt lagat från grunden osv.
Till varje måltid serveras det dessutom någon form av grönsaker (riven morot, skuren tomat och paprika, ärtor osv) MEN det verkar som att jag är i minoritet för i princip alltid när min son eller dotter är hon kompisar efter solan (och äter middag) så serveras det mamma scans köttbullar med makaroner och ketchup, fiskpinnar och pulvermos, pannkakor med sylt eller annan "sämre mat" och aldrig grönsaker.
Sådan mat skulle aldrig komma över tröskeln här ens. :crazy:
En mamma blev ganska provocerad en gång när jag sa att köpta köttbullar äter bara hundarna i vår familj :cool: :angel:

Då undrar jag; är jag i minoritet att laga all mat från grunden eller finns det fler mammor/pappor som prioriterar god, konserveringsfri och nyttig mat till sina barn (och sin familj)?
(och tilläggas kan att jag inte är "hemmafru" så jag sitter inte hemma och rör i storkok hela dagarna).
 
Sv: Vad blir det för mat?

Jag håller med dig till fulla!
Köpeköttbullar och fiskpinnar kommer inte in här hemma. Pannkakor äter vi ibland, men oftast blir det då ugnspannkaka med kött/kyckling/svamp/spenat eller liknande. Den äts då med tomatsås och grönsaker.

Fast jag är föräldraledig och står och rör i grytan ibland halva eftermiddagen med barnen som hjälpkockar ( i alla fall den äldsta).

Hemlagat är bäst och godast tycker jag!
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vi lagar mat från grunden, det behöver inte innebära flera timmar framför spisen...

Vi äter mycket kyckling & fisk och grönsaker ( ofta i maten ), i köttväg blir det olika köttfärsrätter. Mycket tid kan man nyttja på att umgås genom att tillaga maten i ugnen istället. :)
Att stå och laga mat på veckorna när man arbetat och varit ifrån barnet en hel dag tycker vi är si sådär kul, så vi underlättar för oss själva och prioriterar att umgås istället. Men det behöver inte betyda halvfabrikat som skrivet..
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vi lagar det mesta från grunden, eller så köper vi helt färdigt, typ sushi eller pizza. Är inte så förtjust i halvfabrikat, vi äter iofs sällan (aldrig) den sortens mat öht (alltså inte hemlagat heller), köttbullar äter vi nån gång per år på sin höjd, fiskpinnar och falukorv aldrig.

Råa grönsaker äter vi iofs heller aldrig, det ska vara om det blir sallad till middag nån sommardag. Jag har mycket grönsaker i maten istället.

Tror både när det gäller råkosten och typ köttbullar med brunsås att jag överdoserade på sån mat när jag gick i skolan, jag fick så det räckte av sån mat då, och nu äter vi i princip sånt.

Men jag tror man måste vara lite matintresserad för att stå och laga från grunden, tycker man inte att det är roligt med mat så är det nog svårt att motivera sig. Det skulle jag tycka, iaf.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vi lagar allt själva från grunden. Skulle aldrig köpa halvfabrikat, tycker inte ens om det. Och vad dyr mat om man tittar på vad man betalar för. :confused:
Men visst äter vi pannkakor (ser inget fel i det) och visst äter vi makaroner och köttbullar (men då hemlagade).
Äter alltid någon sorts grönsak till maten.

Är tyvärr inne i en matsvacka så jag tycker det är riktigt trist att laga mat. Så jag tar tacksamt emot idéer på bra vardagsmat.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vi lagar i stort sätt allt från grunden, äter hellre en macka eller gröt ist för köpköttbullar. Fiskpinnar köper vi ibland men då ett dyrt märke som innehåller mycket fisk.

Båda jag och sambon är matlagningsintresserade, även om fantasin och idéerna ofta tar slut.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vi har blandad kost. Äter lagat från grunden, halvfabrikat (pytt-i-panna, korv ALDRIG mammas scans *urk*), pannkakor, mcdonalds, pizza...

Ser inget fel med det sålänge man lägger det på en lagom nivå. Oftast lagar vi mat från grunden. Men inte så ofta vi står vid spisen flera timmar.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vi använder väldigt sällan halvfabrikat, men det händer. Vi har "nödmat" såsom panerade torskfiléer (istället för vanliga fiskpinnar), blodpudding och tortellini på påse för tillfällen då det krisar, men för det mesta lagar vi allt från grunden.

Vi har sån lyx att vi lagar mat ihop med grannarna (min mans bror med fru och barn), så vi gör mat varannan dag. Det innebär dock att vi inte har någon lunchlåda varannan dag och då är "krismaten" rätt bra om vi inte skulle hinna laga något annat av någon anledning. Jag tycker att det är viktigt med god och bra mat, men jag dömmer inte andra om de väljer att göra på något annat sätt än vad jag tycker är optimalt.

Pannkakor är ju jättegott och enkelt så det gör vi lite då och då till lunch eller mellis, men det äts sällan med socker. Jag brukar mosa lite bär med banan så blir det sött och gott ändå, och så äter vi lite grönsaker till.

Vi har alltid grönsaker till all mat. Broccoli, ärtor, majs, bönor, avocado, paprika, lök, gurka och tomat är poppis här. Vi äter så mycket ekologiskt som möjligt.

Exempel på vardagsmat här:
Alli i ett kyckling (potatis, lök, paprika, vitlök, fetaost, oregano, olivolja kycklingklubbor på plåt)
Spagetti och köttfärssås
Citronfisk med ris
Renskavsgryta
Thaigrytor av olika slag
Hemlagad pizza på surdegsbotten
Lasange (både veg och köttfärs)
Flygande Jakob
Pestolax och rotfrukter
Rotfruktsgryta
Fiskgrytor av olika slag
Soppor
Kasslerpasta
Kyckling, ris och currysås

osv =)

//Julia
 
Sv: Vad blir det för mat?

Ett bra sätt att få lite inspiration till vardags är genom råvaror, tycker jag. Köp nån grönsak eller nån annan ingrediens som ser trevlig ut i affären, och sen hem och googla lite recept (eller slå i kokböckerna) för att se vad man kan göra av den. Bra sätt att förnya sig lite när man inte kommer på nåt mer än samma gamla.

Sen brukar jag läsa buffé och liknande man får hem, hyfsat ofta är där recept man kan bli inspirerad av eller laga.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Jag e värdelös på att laga mat, så de blir mest pannkakor på torsdagar, olika pasta med kött, fisk, fågel. En och annan korvbit. Köttbullar, pannbiff osv gillar jag att göra själv.

Maken där emot är grym, jag köper hem allt kul jag hittar och ser i t.ex. tidningar å släpper lös honom så får man något helt underbart till middag :d
 
Sv: Vad blir det för mat?

Lagar så gott som all mat själv från grunden. Inte pastan då. Har inte ätit fiskpinnar på typ 25 år tror jag. Ser absolut inget fel i att endel väljer halvfabrikat.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Svarar alla:

Ja, självklart äter vi också pannkakor ibland med det jag åsyftade var sådana där färdiga pannkakor man köper på t ex ICA... vill inte ens veta hur mkt E-nummer det är i dem :crazy:

Jag spenderar inte flera timmar om dagen i köket jag heller. Bra mat behöver inte ta lång tid att laga, max en timme får det ta på vardagarna och självklart längre på helgerna.

Alltså, folk får ju gärna käka hur mkt mamma scans köttbullar de vill men jag tyckte bara att det var så påtagligt att de flesta av sonens/dotterns kompisar verkar laga, i mitt tycke, "skitmat" med lite näring.
En annan mamma som är som jag blev förvånad över att min son åt med så god aptit när hon lagat gulaschsoppa, jag förklarade då för henne att vi äter mycket "konstiga" maträtter hemma så han var van. Den mamman hade också uppfattningen att det blir trista halvfabrikat hos de flesta och barnen är så inte vana vid att äta t ex grönsaker eller mat som "smakar" mycket.

En annan sak som vi diskuterade (jag och den mamman) var att mångas ungar käkar bullar, chips och dricker läsk och saft på vardagarna. Ja, det vet vi ju eftersom våra barn glatt deklarerar att "vi fick bullar hemma hos xx" osv. Hos oss äts sådant inte särskilt ofta.

Helt plötsligt tycker jag det inte alls det är konstigt att en tredjedel av Sveriges femåringar är överviktiga... :cool:
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vanlig husmanskost tillagad från råvaror hemma är det som till vardags äts hos oss. Färska grönsaker till maten dagligen.

Sonen är inte så ätintresserad och skulle glatt äta mackor istället men tyvärr för mig så kan jag inte fuska med maten utan behöver mina två mål lagad mat dagligen för att bli mätt. Eftersom vi är en liten familj, jag och sonen, så värms samma mat följande kväll så mat görs varannan vardag och äts två middagar å rad. Så tiden för att göra "riktig" mat känns inte betungande. Lagad lunch äter vi på skola respektive jobb.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Köttbullar, soppor och sånt gör vi hemma själva. Skulle aldrig köpa färdigköttbullar - då det är sjukt äckligt! Den här veckan har vi ätit fiskgryta med saffran, pastagratäng, kalops och ugnspannkaka och jag gör nästan alltid storkok så det räcker till matlådor.

Vi har alltid nödmat hemma då vi vissa dagar prioriterar annat före att stå och laga mat. Det kan vara tex fiskbullar. Sonen älskar blodpudding, fiskbullar och pannkakor, så det äter vi då och då. (Pannkakor är iofs inget halvfabrikat). Korv äter vi när vi är ute i skogen och grillar.

Jag gillar att laga mat, men det finns faktiskt perioder då man prioriterar annat. Jag väljer själv vad jag vill servera för mat hemma och jag skulle aldrig döma eller ifrågasätta någon för vad de serverar hemma. Det är helt upp till var och en (så länge man inte serverar godis till mat 7 dagar i veckan)!
 
Sv: Vad blir det för mat?

Sorry alla duktiga mammor, här hemma älskar vi barnmatsburkar, färdigköttbullar, fiskpinnar, tortellini och falukorv :D. Sallad bara på helgerna. Prioriterar helt enkelt annat än matlagning och avskyr att laga mat. Kan sträcka mig till att slänga in en lax i ugnen.. Är väl något jag fått med mig hemifrån för min mamma var precis likadan, vi levde på färdighamburgare och pannkaka. Och en smörgås till lunch och kanelbullar till mellis :angel:. Men vi har alltid varit smala och friska, jag och mina tre syskon.

På helgerna är det maken som lagar mat och då blir det bra mat. Han är uppvuxen på landet där hela vardagen kretsar kring mat, och det ska vara rejäl mat två-tre ggr per dag. Många i hans släkt är väldigt överviktiga :angel:.

Det finns föresten falukorv och köttbullar som är helt ok bara man väljer lite dyrare delikatessvarianter med 75-80 % kött!
 
Sv: Vad blir det för mat?

En annan sak som vi diskuterade (jag och den mamman) var att mångas ungar käkar bullar, chips och dricker läsk och saft på vardagarna.

Helt plötsligt tycker jag det inte alls det är konstigt att en tredjedel av Sveriges femåringar är överviktiga... :cool:

Ehh..? Nej? Hur skulle det annars gå till, menar du? Trodde du att det var något annat än sötsaker, chips och läsk som gör dem överviktiga?
 
Sv: Vad blir det för mat?

Ehh..? Nej? Hur skulle det annars gå till, menar du? Trodde du att det var något annat än sötsaker, chips och läsk som gör dem överviktiga?

Jag tror ingenting om vad som gör folk överviktiga, varför skulle jag göra det? Är liksom totalt ointreserad av det. Vill folk vara feta så är det ju deras ensak.

Trodde bara inte att det /i Sverige) var så vanligt att äta sötsaker och sådant dagligen.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Kommer inte in i vårt hus heller. Sambon är allergisk mot sådant.... :D
Nej, men det blir ju billigare och framförallt godare att göra maten själv. Min 19 månaders son ratar nu burkmaten och föredrar min mat, ett gott betyg! :)
Det är väl det enda som kommit in i huset.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Har försökt att inte severa kakor och bullar. Men det är f-n hopplöst när svärmor bor brevid. Vi har inget hemma, men så fort det är kaffe hos dem då åker hela bullfatet fram. Min son vet nu mycket väl vad kakor och bullar är! :devil:
 
Sv: Vad blir det för mat?

Jag lagar också all mat själv. Sonen är nu 10 mån och jag har hittills inte köpt en enda barnmatsburk. Det finns inget som säger att jag inte kommer köpa det i framtiden, men än har jag inte behövt göra det.

Vi har sista tiden ätit:

-kokt fisk med äggsås och potatis
-ugnstekt lax med ris
-kycklinggryta med pasta
-dillkött och ris
-potatis och köttfärssås
-pasta och köttbullar
- kycklingsallad

Det är SÅÅÅÅÅ skönt att vi numera äter precis samma mat bebis och jag. Jag saltar inget på maten (ibland lite på min) men annars äter han allt jag äter! Han fick en liten tacotallrik sist vi åt tacos (färsen bara kryddad m örter) och den blev så söt. Han älskar att äta plockmat så det var perfekt! Och vi äter grönsaker till allt, jag äter inte ärtor i vanliga fall men har upptäckt att man kan ha det i maten så smakar det inget. :D
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 134
Senast: Ramona
·
Mat Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 128
Senast: Lingon
·
Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 508
Senast: lil-sis
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp