Vad blir det för mat?

Sv: Vad blir det för mat?

Jag tycker det är lättare att hinna fixa hemlagat till barnet när man är hemma, jobbar man så är det svårare att hinna, tycker jag.

Ett krux med att äta samma är att salt ju oftast finns i maten, rökt kött och fisk exempelvis innehåller ju salt, fond innehåller salt, soja innehåller salt - då hjälper det ju inte om man struntar i att salta, maten innehåller salt ändå.
 
Sv: Vad blir det för mat?

När tid finnes lagar jag gärna mat från grunden. Tyvärr finns inte alltid tiden i veckorna. Då får man göra så gott man kan. Själv gillar jag hemlagad mat men sambon föredrar hel o halvfabrikat. Gärna pulversåser, färdiga köttbullar.


Vad gäller det barn äter hos sina kompisar, kanske de föräldrarna som bjuder på maten väljer satsa på säkra kort? Vissa barn är otroligt kinkiga med maten, och då väljer man kanske hellre ett säkert kort när barnen har kompis hemma än riskera lägga massa tid på laga mat som sen ändå inte äts upp?
Bara en tanke.
 
Sv: Vad blir det för mat?

*kl*

Lite inspiration kan vi kanske dela med oss av:

Idag blir det Götets fiskgryta med räkor här, dottern bara älskar den och vi med :)
 
Sv: Vad blir det för mat?

Det är ju men toppenbra rätt som gör sig själv om man vill ha lite kvalitetid med barnen istället för att laga mat, går att förändra mycket också :D
 
Sv: Vad blir det för mat?

Det där allti i ett kyckling lät ju skitgott - och enkelt!! Det ska jag göra nån dag!
 
Sv: Vad blir det för mat?

Och vi har atit pocherad lax med pasta, broccoli och currycremefraiche, och jorgubbar, vindruvor och banan till efterratt :)

Vi lagar nastan allt fran grunden men visst blir det fiskpinnar etc ibland ocksa. Jag tycker inte att det gor sa mycket nar barnens diet ar sa pass varierad som den ar plus att de ar sa bra pa att ata gronsaker och olika typer av matratter. Dessutom ar fiskbullar, Mamma Scans kottbullar och falukorv delikatesser hos oss - det maste namligen importeras fran Sverige och ats darmed inte sarskilt ofta, men nar det bjuds sa njuter vi alla tre (jag for att jag ar nostalgisk och barnen for att de tycker det ar gott. Maken tycker att jag ar knapp som gillar korv med sa lag kotthalt :eek: de flesta engelska korvar har minst 80% mot falukorvens ca 50-60%).
 
Sv: Vad blir det för mat?

*kl*

Jag önskar att jag hade lust och ork att laga all mat från grunden. Började ihärdigt att laga att all mat till vår nu 10 månader gamla son men det tog slut när jag insåg hur smidigt det var med burkar. Nu äter han samma mat som oss men nog slinker det ner några burkar när man är och handlar alltid.

Tycker det är aptrist att laga mat, sen underlättar det väl inte heller när man har en liten understimulerad gosse som rycker i kläderna när man lagar mat. Älskar att äta god mat och laga mat tillsammans med andra men nu under vintern då sambon sällan är hemma före 17.00 så lagar jag oftast själv och då blir det enkelt med stort E.

Kan få hur mycket tips som helst, har t om provat veckomenyer men det kraschar iregel efter någon dag eller i samband med att matsedeln tar slut....

Mao halvfabrikaten räddar mig och min familj.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Ja men det är ju skönt att det finns en lösning för alla?

Annars är mitt tips att laga mat i ugnen, den lagar sig själv och du kan ägna dig åt sonen. När jag är ensam på kvällarna blir det uteslutande mat som man inte behöver dona så mycket med just för att dottern tycker det är roligt 5-10 min sedan blir det mest gnäll om jag står vid spisen...
 
Sv: Vad blir det för mat?

Håller med om det där att laga mat i ugnen. Köttfärsbiffar t ex brukar jag, istället för att stå och steka i pannan, ha i ugnsform och köra i ugnen.

Sen har vi ju de klassiska som makaronipudding, lasagne och dyl som är bra ugnsmat :)

Det finns mycket god mat man kan laga i ugnen och sparar därmed mycket tid :)
 
Sv: Vad blir det för mat?

Dom gånger jag "anstränger" mig och gör typ biffar eller nåt så åker dom in i ugnen!

Nu ska jag faktiskt ta och ge inköpslistan.com en sista chans, är ju som härligt att inte behöva fundera halva dagen vad man ska koka ihop till middag. Blev mkt lättlagat :D
 
Sv: Vad blir det för mat?

Jag tycker det är lättare att hinna fixa hemlagat till barnet när man är hemma, jobbar man så är det svårare att hinna, tycker jag.

Ett krux med att äta samma är att salt ju oftast finns i maten, rökt kött och fisk exempelvis innehåller ju salt, fond innehåller salt, soja innehåller salt - då hjälper det ju inte om man struntar i att salta, maten innehåller salt ändå.

Det var betydligt lättare när jag hade bruten fot och hjälp med Ture varje dag, nu när vi är själva hinner vi ju inte på samma sätt. Jag vill ju laga mat till honom, men att laga mat till två hinner jag absolut aldrig, så därför lagar jag till honom och äter samma själv. Ibland tillsätter jag som du säger lite soja och annat han inte ska äta men ibland så inser jag att hans är lika gott.

Idag skulle jag lyxa till det med lite pasta m rökt lax till mig men hans köttgryta luktade mycket godare. Ska nog hålla mig till hans mat... ;)
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vad är egentligen kriterierna på att "laga från grunden" versus halvfabrikat?

Idag har vi ätit gräddstuvad leverbiff med lök, potatis, gelé och grönsaker.
Där kan jag väl tycka att jag lagat från grunden (gelén är hemmagjord och blev faktiskt rätt lyckat men något lös, potatisen är från mina föräldrar) men själva leverbiffen har jag ju inte stått och malt själv utan den är väl mer att räkna som halvfabrikat?? Samma med falukorv, vi stoppar INTE egna korvar förutom möjligtvis till jul..... Pasta gör vi heller inte själva men vi funderar på att köpa ett tillbehör till KitchenAiden för att prova på. Det får dock vänta till den dag vi faktiskt har ett vettigt kök att laga maten i, vårt provisoriska kök tär på både mig och sambon och dödar matlagningslusten eftersom det finns så obetydligt med avställningsytor och blir äckligt då vi inte har någon fläkt.

Här äter vi blandad kompott, lagat från grunden, halvfabrikat och helfabrikat som "nödmat" samt "nödvändigheter" som ex.vis blodpudding, palt (gör dock ibland egen med släktingar) och grillad kyckling.

Det här har vi ätit till middag senaste veckan;
Leverbiff med potatis
Stekta vitlöksräkor med nudlar (
Ugnspannkaka
Fiskpinnar med potatis (köpta fiskpinnar)
Lax med färsk pasta
Fläskfilégryta med ris
Kycklingfiléer i ugn med pommes frites

Förresten så invigde jag vår nyinköpta stavmixer (den andra dog) med att göra majonnäs men jag får inte riktigt till den i smaken (vitvinsvinäger, salt, citronpeppar, lime - slut citron-, dijonsenap). Har ni något tips eller är det så att jag förstört mina smaklökar med köpemajonnäs?:eek:

Vår ambition är att försöka äta någorlunda nyttigt och gärna fisk 2 ggr per vecka. Vi tycker alla att hemmagjort mos är mycket godare än köpemos men när det skiter sig med planeringen, barnen är hungriga och gnäller och jag är yr (sambon har en helt annan toleransnivå mot hunger) så är jag ytterst tacksam över att det finns ett nödalternativ i form av köpemos, köttsoppa, Bullens varmkorv eller köpta köttbullar....:bow:

Vi har grönsaker/frukt/rotsaker till varje middagsmål, har börjat ha en kål/ananassallad i kylen som är lätt att ta fram.
När det gäller falukorv så äts det rätt ofta hemma hos oss (fast bara 2 olika sorters, vi är noggranna med märket när det gäller falukorv) ex.vis sambons korvtårta, min korvstroganoff, stekt med potatis och ägg, som restmat ihop med annat m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad blir det för mat?

Vad är egentligen kriterierna på att "laga från grunden" versus halvfabrikat?

ja det undrar jag ocksa ibland. For mig ar att laga mat fran grunden att jag sjalv gor sasen (fast vi har aven pulversas i skafferiet for nodfall), eget potatismos, grytor etc etc. Jag syltar och saftar inte, bakar inte eget brod och gor inte egen pasta. Odlar inte ens mina egna gronsaker, fast det kanske blir andring pa det nar vi flyttar och far storre tradgard.

Vi har en underbar mataffar har som heter Marks&Spencer dar man kan kopa BRA fardigmat och halvfabrikat. De har aven fardigpreparerade matratter t.ex. kycklingfileer med mozzarella och gronsaker eller fiskgryta eller beef wellington, kryddat och klart, bara att stoppa in i ugnen 30 min. Det har varit den lata raddningen manga kvallar speciellt under spadbarnstiden!!

Annars fick jag toppen inspiration fran din matlista :d sa nu maste jag planera maten for nasta vecka :idea:
 
Sv: Vad blir det för mat?

Vad gäller det barn äter hos sina kompisar, kanske de föräldrarna som bjuder på maten väljer satsa på säkra kort? Vissa barn är otroligt kinkiga med maten, och då väljer man kanske hellre ett säkert kort när barnen har kompis hemma än riskera lägga massa tid på laga mat som sen ändå inte äts upp?
Bara en tanke.

Jag tror du har en väldigt bra poäng där! Jag har ingen direkt aning om vad sonens kompisar gillar att äta så jag hade nog också satsat på "säkra kort". Typ korv, köttbullar, fiskpinnar, blodpudding eller pannkakor. Hade deras föräldrar då kallat det jag serverade för skit så hade jag nog blivit rejält provocerad, faktiskt.
 
Sv: Vad blir det för mat?

Men tror du på fullt allvar att jag säger till sonens kompisars föräldrar att maten de serverar är skit? :crazy:
 
Sv: Vad blir det för mat?

Mitt problem är att jag älskar halvfabrikat. Jag är väl den enda i Sverige som gör det. Jag är uppväxt i ett hem helt utan halvfabrikat utan bra mat lagad från grunden. Jag gillar mamma scan sååå mycket bättre, sjukt jag vet. Jag är nog tillsatsberoende. Däremot gillar jag inte att proppa sonen full med salt och tillsatser så vi försöker laga mycket mat från grunden. Men när han flyttat hemifrån, dåå ska jag frossa i halvfabrikaten!
 
Sv: Vad blir det för mat?

Det var betydligt lättare när jag hade bruten fot och hjälp med Ture varje dag, nu när vi är själva hinner vi ju inte på samma sätt. Jag vill ju laga mat till honom, men att laga mat till två hinner jag absolut aldrig, så därför lagar jag till honom och äter samma själv. Ibland tillsätter jag som du säger lite soja och annat han inte ska äta men ibland så inser jag att hans är lika gott.

Idag skulle jag lyxa till det med lite pasta m rökt lax till mig men hans köttgryta luktade mycket godare. Ska nog hålla mig till hans mat... ;)

Laga mat till bebis är inga problem, det är ju bara att hacka, koka och mixa. Det är ju så små mängder dessutom, jag står ju inte och hackar litervis med grönsaker för att laga barnmat.

Laga mat till sig själv däremot, det tycker jag är nästan omöjligt om man ska passa en liten krypande parvel samtidigt. :angel:
 

Liknande trådar

Mat Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 057
Senast: Lingon
·
Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 425
Senast: lil-sis
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 627
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp