Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Nu har jag också testat falukorven.... Men jag vet inte, hade svårt för konsistensen och blev lätt illamående när jag åt den? :wtf: Nu är det dock över 20 år sedan jag åt riktig falukorv senast så det kan ju vara så att dagens jag hade tyckt samma om sådan. :idea: Har märkt det med lite andra substitut, t.ex. fiskpinnar, de som jag uppfattar som mest lika originalet klarar jag inte av att äta. Jag tyckte aldrig kött eller fisk var äckligt (tvärtom!) men några decennier utan det verkar ha ändrat på den saken.
 
Nu har jag också testat falukorven.... Men jag vet inte, hade svårt för konsistensen och blev lätt illamående när jag åt den? :wtf: Nu är det dock över 20 år sedan jag åt riktig falukorv senast så det kan ju vara så att dagens jag hade tyckt samma om sådan. :idea: Har märkt det med lite andra substitut, t.ex. fiskpinnar, de som jag uppfattar som mest lika originalet klarar jag inte av att äta. Jag tyckte aldrig kött eller fisk var äckligt (tvärtom!) men några decennier utan det verkar ha ändrat på den saken.

Det beror nog på att du inte är van att äta falukorv.
Konsistens och smak är väldigt lik originalet. Jag gillar ju kött men inte mitt samvete så för mig är det viktigt att dey vegetariska är så likt kött som möjligt. Eller viktigt, det gör valet att äta vegetariskt enklare.
 
Haha!
Jag brukar göra mycket med tärnad kycklingfilé, Qourns grytbitar fungerar lika bra.
Även deras filéer är jättegoda i flygande Jacob (utan banan:yuck:)
Jag tycker att det är ett ypperligt sätt att ersätta kyckling eftersom det beter sig ungefär lika dant, men jag klarar verkligen inte av smaken! Har bara lyckats med det en gång, det var när jag i princip dränkte det i teriyaki-sås.
 
Jag tycker att det är ett ypperligt sätt att ersätta kyckling eftersom det beter sig ungefär lika dant, men jag klarar verkligen inte av smaken! Har bara lyckats med det en gång, det var när jag i princip dränkte det i teriyaki-sås.

Tycker det smakar likadant, dvs typ inget :p
Gör pastasåser och grytor, nom!
 
Vad har ni för matplaner till veckan? :) :)

Jag ska göra något med min havregrädde iaf... och den färska koriandern som skulle varit i daalen jag och dejt skulle lagat igår... Vi fick visst annat för oss... 🤣😇 vi åt gröt istället kvart i tio på kvällen ^^.

Så kanske blir daal i veckan och så som sagt kebabgryta! Och så blev jag sugen på ugnsrostade rotfrukter också! :)

Gilla på den :D
Igår gjorde vi tacos med anammas färs så det blir min matlåda idag. I veckan ska jag nog göra en lins- och bönchili som vi gjort förut. Receptet är för 12 personer så det blir MYCKET mat men går bra att frysa in som matlådor. Väldigt god och färgglad är den också!
 
Vad har ni för matplaner till veckan? :) :)

Jag ska göra något med min havregrädde iaf... och den färska koriandern som skulle varit i daalen jag och dejt skulle lagat igår... Vi fick visst annat för oss... 🤣😇 vi åt gröt istället kvart i tio på kvällen ^^.

Så kanske blir daal i veckan och så som sagt kebabgryta! Och så blev jag sugen på ugnsrostade rotfrukter också! :)

Ungefär så här:
Må lunch: Kvarg-körsbärspudding. Ett typiskt tysk recept som i origonal är proppat med kvarg och ägg. Jag ska förstås veganisera det.
Må kväll: Potatissallad av något slag

Ti lunch: Potatisklyftor i ugn med sojanuggets och majskolvar
Ti kväll: Tacopaj

On lunch: Rispanna
On kväll: Mackor

To lunch: Pasta med ngn sås
To kväll: Soppa

Fr lunch: Indiskt inspirerad gryta med quinoa
Fr kväll: Fredagsmys med frukt- och grönsaksbuffé. Gör kanske pizzabullar till.
 
Och jag är väldigt sugen på flygande Jakob. Men jag vet inte vad jag ska göra den på.

Gjorde på quorn en gång, men det blev inte gott. Min man ratar tofu. Och det finns verkligen inte så mycket ersättningsprodukter här. Kanske bara dunka i rejält med champinjoner och cashewnötter? 🤔
 
Och jag är väldigt sugen på flygande Jakob. Men jag vet inte vad jag ska göra den på.

Gjorde på quorn en gång, men det blev inte gott. Min man ratar tofu. Och det finns verkligen inte så mycket ersättningsprodukter här. Kanske bara dunka i rejält med champinjoner och cashewnötter? 🤔

Här finns ett veganskt märke som heter Like Meat som gör korv, nuggets osv. Vill minnas att de har bitar liknande Quorns. Men det kanske inte ska vara bitar utan filé i flygande Jakob? Korvarna är väldigt lika köttkorvar, så till den grad att jag har lite svårt att äta dem, antagligen är kycklingsubstituten också väldigt lika originalet. :o Finns på Edeka här i Hamburg iaf.
 
Här finns ett veganskt märke som heter Like Meat som gör korv, nuggets osv. Vill minnas att de har bitar liknande Quorns. Men det kanske inte ska vara bitar utan filé i flygande Jakob? Korvarna är väldigt lika köttkorvar, så till den grad att jag har lite svårt att äta dem, antagligen är kycklingsubstituten också väldigt lika originalet. :o Finns på Edeka här i Hamburg iaf.

Jag gillar LikeMeats korv lite grann, men min son höll på att kräkas av den. 🤨

Jag tror att mitt Rewe har deras filéer, ska kolla.
 
Och jag är väldigt sugen på flygande Jakob. Men jag vet inte vad jag ska göra den på.

Gjorde på quorn en gång, men det blev inte gott. Min man ratar tofu. Och det finns verkligen inte så mycket ersättningsprodukter här. Kanske bara dunka i rejält med champinjoner och cashewnötter? 🤔
Kikärter brukar väl användas som ersättning i veganska recept?
 
Och jag är väldigt sugen på flygande Jakob. Men jag vet inte vad jag ska göra den på.

Gjorde på quorn en gång, men det blev inte gott. Min man ratar tofu. Och det finns verkligen inte så mycket ersättningsprodukter här. Kanske bara dunka i rejält med champinjoner och cashewnötter? 🤔

Åh ja flygande Jakob också ja! Det har jag ju också tänkt laga länge! Men, jag tycker champinjoner känns konstigt i den rätten..?
 
Gilla på den :D
Igår gjorde vi tacos med anammas färs så det blir min matlåda idag. I veckan ska jag nog göra en lins- och bönchili som vi gjort förut. Receptet är för 12 personer så det blir MYCKET mat men går bra att frysa in som matlådor. Väldigt god och färgglad är den också!

Är det den från ica? :)
 
Det är jättegott och passar perfekt. Har alltid champinjoner i. 😁

Hmm okej... Ja, jag gillar ju champinjoner annars. Får väl prova :) fast första gången blir nog utan.

Nu får jag mellis! Risgrynspudding och hemkokt hjortronsylt, båda från mormor :heart
 

Bifogade filer

  • 20190211_165359.jpg
    20190211_165359.jpg
    197 KB · Visningar: 19
Stekte potatis, butternut, broccoli och brysselkål med chili, ingefära och sesamolja. Till det testade jag Garants juicyburger som var riktigt bra! Hade fräst vitkål, stekt avokado till och röra på lättfraiche och majjo med sriraccha i. Perfekt efter träningen :)
20190211_191852.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 897
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp