Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Jag laddar om hemma just nu efter min och mammas 12 km skidtur, heja oss! Fint väder ute så tänkte ta en promenad också. Men utan mål är det trist att gå själv, så vill ha ett mål.

Har inget jag behöver handla, men tänkte kan ju gå och handla nån stapelvara... krossade tomater och sånt. Har ni fler tips på bra att ha hemma-varor som inte blir dåliga? :) Har inte särskilt stor frys ska tilläggas.


Röda linser, belugalinser, kokosgrädde, cashews, paneer, garam masala krydda, five spice, sechuan peppar, grön peppar, rosé peppar, chiafrön, bra buljong, hela tomater, kikärtor, lök jag gillar röd, hackar och fryser in, vitlök samma, ingefära också. Solrosfrön, pumpafrön.

Just det svartkål och grönkål fryser jag in. Under tian grönkålspasta!
 
Röda linser, belugalinser, kokosgrädde, cashews, paneer, garam masala krydda, five spice, sechuan peppar, grön peppar, rosé peppar, chiafrön, bra buljong, hela tomater, kikärtor, lök jag gillar röd, hackar och fryser in, vitlök samma, ingefära också. Solrosfrön, pumpafrön.

Just det svartkål och grönkål fryser jag in. Under tian grönkålspasta!

Tack för tips!

Röda linser köpte jag faktiskt, belugalinser kan jag absolut köpa o prova, aldrig ätit det tror jag! Cashews gillar jag, har tänkt köpa nötter faktiskt! Paneer åt jag nyss och blev inte då förtjust faktiskt? Gillar rätter som heter paneer (kryddor) men kommer nog använda nåt annat än paneer även i fortsättningen...

Garam Masala, chiafrön, kokosgrädde och buljong har jag, de andra kryddorna vet jag inte om de är min grej. Rödlök gillar jag inte och gul köper jag färsk och använder upp :).

Lite andra kryddor har dock tagit slut för mig, det ska jag köpa :).

----

Idag hade jag med mig matlåda till jobbet, det kändes vuxet! :p kebabgryta. Och alltså den blev som sagt stark och god, men smakar som skolans gör den ju inte :p.

Ikväll tror jag det blir bovetepizza igen, men med brieost på istället för tomater o så kanske med banan på! (Så det så :D)
 
15504232462827421355396170042343.jpg


Burritos in progress.

Och om det är någon som tycker att jag borde putsa ugnsluckan... det är bara att pm:a så får ni adressen. Jag har bättre för mig! 😊 Men ja, det är lite begränsad sikt.
 
Latmask mat idag!
Har ätit spenat/tomatomelett till både frukost och lunch, nu blir det:
a5z6zcs3mccaacmjhc6o.jpg
 
Tack för tips!

Röda linser köpte jag faktiskt, belugalinser kan jag absolut köpa o prova, aldrig ätit det tror jag! Cashews gillar jag, har tänkt köpa nötter faktiskt! Paneer åt jag nyss och blev inte då förtjust faktiskt? Gillar rätter som heter paneer (kryddor) men kommer nog använda nåt annat än paneer även i fortsättningen...

Garam Masala, chiafrön, kokosgrädde och buljong har jag, de andra kryddorna vet jag inte om de är min grej. Rödlök gillar jag inte och gul köper jag färsk och använder upp :).

Lite andra kryddor har dock tagit slut för mig, det ska jag köpa :).

----

Idag hade jag med mig matlåda till jobbet, det kändes vuxet! :p kebabgryta. Och alltså den blev som sagt stark och god, men smakar som skolans gör den ju inte :p.

Ikväll tror jag det blir bovetepizza igen, men med brieost på istället för tomater o så kanske med banan på! (Så det så :D)


Paneer är en ost, så den kan kryddas hur som, bara tänker så vi pratar om samma. Ätit med spenat, som butter masala mm mm mm. Många gör tyvärr inte osten rätta, utan har bara en halvtrist variant. En indisk restaurang som har paneer lika många som lamm är en bra restaurang. Inte provat att göra hemma för det skar sig inte men ska prova igen. Nu finns det färdig att göra på men inte provat den ännu.
 
Paneer är en ost, så den kan kryddas hur som, bara tänker så vi pratar om samma. Ätit med spenat, som butter masala mm mm mm. Många gör tyvärr inte osten rätta, utan har bara en halvtrist variant. En indisk restaurang som har paneer lika många som lamm är en bra restaurang. Inte provat att göra hemma för det skar sig inte men ska prova igen. Nu finns det färdig att göra på men inte provat den ännu.

Jo precis jag köpte färdig på Willys. Hade den dock inte i nån indisk rätt vilket jag väl borde haft. Hade den på ugnsbakad squash... smakade bra, men inte wow. Men kan prova igen! Tror jag ätit rätter med paneer både i Indien och på indiska restauranger, men inte märkt så mycket av själva paneeren :p.

Ikväll blev det detta: typ kylskåpsrensning alltså, gott var det iaf!

För att utvärdera veckan så har jag inte ätit allt jag tänkt, men jag tror bannemej jag ätit MAT varje dag iaf! Och det är bra!

Ska skriva ner vad jag vill äta till veckan så får jag utvärdera sen hur den veckan gick :) :) Blivit sugen på bl a vego-fiskpinnar iaf känner jag!
 

Bifogade filer

  • 20190217_185311.jpg
    20190217_185311.jpg
    250,1 KB · Visningar: 37
Idag var det rabatt på den här så nu har jag handlat hem den! Ska bli spännande att prova :).

Köpte också mer koriander för att göra mer daal och så palsternacka till palsternackspudding! :)
 

Bifogade filer

  • 20190218_155235.jpg
    20190218_155235.jpg
    150,6 KB · Visningar: 27
Vi gjorde lins- och bönchilin från Ica i söndags. Denna gång hottade jag till kryddningen med rökt paprikapulver, liquid smoke, fänkålsfrö, malt korianderfrö, kakao och oregano. Klassiska chilikryddor helt enkelt. Blev så sjukt gott och kakaon satte verkligen ett djup i maträtten!
Extra plus för att det liksom blir typ tusen matlådor :D
Vi åt med ris och nachochips samt toppade med creme fraiche.
 
Hittills har dagen gått i grötens tecken, men det känns helt okej! Ny kombo till frukost iaf, havregrynsgröt med sirap och så kokosmjölk också, det blev gott!
 

Bifogade filer

  • 20190219_090731.jpg
    20190219_090731.jpg
    134,9 KB · Visningar: 23

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 280
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp