Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Middag! Favorit i repris :)
 

Bifogade filer

  • 20190219_185651.jpg
    20190219_185651.jpg
    218 KB · Visningar: 39
Fick en kommentar idag om att "jamen du pepp som är vegetarian äter ju mycket sallad"
Jag såg ut såhär :confused: och svarade att jag äter i princip samma som ni köttisar, bara att jag byter ut köttet...

Jag är inte ens förtjust i sallad, om det inte innehåller sås eller fetaost :D
 
Kom på att jag skulle göra mungbönor men hade för kort blötläggningstid. Tänkte att det går fortare med varmt vatten så hällde på kokande som de sedan fick stå i ett par timmar medan det sakta svalnade under lock. Skulle testa om de verkade dags för kokning. Då var de helt perfekta att äta direkt! Al dente och frisk, krispig smak. Jag som alltid lyckas överkoka dem i vanliga fall. Ska aldrig mer följa det som står i instruktionerna med först kall blötläggning och sedan 10 min kokning.

Har nu rört ner dem i såsen från ett recept på chana masala som det egentligen ska vara kikärtor i.
På gränsen till för mycket chili i (mitt fel, inte receptets), annars bra.
 
Fick en kommentar idag om att "jamen du pepp som är vegetarian äter ju mycket sallad"
Jag såg ut såhär :confused: och svarade att jag äter i princip samma som ni köttisar, bara att jag byter ut köttet...

Jag är inte ens förtjust i sallad, om det inte innehåller sås eller fetaost :D

Jag äter kött men väljer gärna sallad om det finns även ”bara rena blandade blad” har fått kommentaren -Men äter du så mycket sallad? Åt inte du kött?

:banghead: Fördomar när de är som sämst...
 
Kom på att jag skulle göra mungbönor men hade för kort blötläggningstid. Tänkte att det går fortare med varmt vatten så hällde på kokande som de sedan fick stå i ett par timmar medan det sakta svalnade under lock. Skulle testa om de verkade dags för kokning. Då var de helt perfekta att äta direkt! Al dente och frisk, krispig smak. Jag som alltid lyckas överkoka dem i vanliga fall. Ska aldrig mer följa det som står i instruktionerna med först kall blötläggning och sedan 10 min kokning.

Har nu rört ner dem i såsen från ett recept på chana masala som det egentligen ska vara kikärtor i.
På gränsen till för mycket chili i (mitt fel, inte receptets), annars bra.

Tipsar om du har en mage som ogillar bönor att göra så att du blötlägger i flera omgångar kokande vatten. Dvs, slå på kolande vatten låt stå en timme, byt till nytt kokande vatten osv. Mungbönor, linser mm beger oftast inte kokas efter, samt om du ska göra falafel blir den godare!
 
Tipsar om du har en mage som ogillar bönor att göra så att du blötlägger i flera omgångar kokande vatten. Dvs, slå på kolande vatten låt stå en timme, byt till nytt kokande vatten osv. Mungbönor, linser mm beger oftast inte kokas efter, samt om du ska göra falafel blir den godare!
Om man skulle göra det med kikärtor, hur många omgångar och hur mycket kokning efter?
 
Mina barn är ganska dåliga på att äta baljväxter men av någon anledning funkar pasta på röda linser eller kikärtor. Så nu byter jag glatt ut vanlig pasta mot dessa varianter en gång i veckan eller så. Plättlätt sätt att få i dem bönor! :)

Och för att vara on topic: Till lunch åt vi kokt potatis, jag vegobullar, resten köttbullar, kokt blomkål, sallad, råkost och svampsås (skivade champinjoner, mandelmjölk utrört med guakärnmjöl och en tsk cashewmos. Hade tagit mer cashewmos och mindre guarkärnmjöl om det inte hade tagit slut. Kryddade med gurkmeja, oregano, svartpeppar).

Dessutom bakade jag supergoda muffins häromdagen. Fullkornsdinkelmjöl med banan, blåbär och kardemumma, ingefära, nejlika och kanel.
 
Fick en kommentar idag om att "jamen du pepp som är vegetarian äter ju mycket sallad"
Jag såg ut såhär :confused: och svarade att jag äter i princip samma som ni köttisar, bara att jag byter ut köttet...

Jag är inte ens förtjust i sallad, om det inte innehåller sås eller fetaost :D

I en vegangrupp på Facebook skrev en tjej en gång: "Alla sa att jag bara skulle äta sallad när jag blev vegan. Jag tycker att jag bara äter pommes frites." :laugh:

Jag saknar också Crispy mexican hos Max, riktigt trist att den försvann.
 
Har fått sug efter nån slags currypasta, tänker mig nån såsig variant, kanske med lite paprika i? Eller spenat? Eller båda?
Och så tofu eller quornfilé..

Ska googla lite nån dag!
 
I en vegangrupp på Facebook skrev en tjej en gång: "Alla sa att jag bara skulle äta sallad när jag blev vegan. Jag tycker att jag bara äter pommes frites." :laugh:

Jag saknar också Crispy mexican hos Max, riktigt trist att den försvann.

Haha! Det är så lustigt att folk tror att man äter så himla nyttigt bara för att man är vegetarian/vegan.
Jag äter ju så himla dåligt för det mesta :o
 
Haha! Det är så lustigt att folk tror att man äter så himla nyttigt bara för att man är vegetarian/vegan.
Jag äter ju så himla dåligt för det mesta :o

"Chips är veganskt ", brukar jag säga när jag deklarerar för min partner att jag kommer att "köra veganskt en vecka" och han därmed tolkar det som att jag kommer att späka mig. (I den händelse någon läser här och tar mig hundraprocentigt på orden så är inte alla chips veganska.)

Har ätit en färdiglåda från Vegme till lunch, den hade nog lurat många (glömde fota lingonsylten man fick till i en liten kopp).

20190220_214151.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 348
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 896
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp