Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Tipsar om tikka masala på kikärtor, jag blandar kryddorna med yoghurt och kokosgrädde låter koka ihop länge. Rostar de blötlagda kikärtorna i ugnen och när de är krispiga och färdiga serverar jag ris, kikärtor och sås.
 
Frukost!

Palsternackspudding med hemkokt hallonsylt :)

1551254651233.png
 
Tipsar om tikka masala på kikärtor, jag blandar kryddorna med yoghurt och kokosgrädde låter koka ihop länge. Rostar de blötlagda kikärtorna i ugnen och när de är krispiga och färdiga serverar jag ris, kikärtor och sås.

Åh vad gott det lät med krispiga kikärtor! Är det blötlagda okokta kikärtor du har i ugnen då? Hur länge blötlagda och hur länge i ugnen på vilket gradantal? :)
 
Månadens näthandling gjordes igår kväll och dessa maträtter har vi handlat för:

-Lasagne med tomatsås, keso, bladspenat och svamp

-Pannkakor. Ica hade ngt recept med röda linser i smeten som lät intressant, enligt testsmakarana skulle det inte smaka annorlunda. Har någon av er gjort det någon gång?

-Tacos. För gott för att inte ätas några gånger i månader :angel:

-Pasta med ärtpesto, edamame, mozarella och gröna blad

-Aloo gobi, blir första gången det lagas hos oss

-Belugabolognese

-Krispig tofu med apelsinsås, mango chutney och risnudlar

-Paneng röd curry med tofu och ris
 
Ska göra en curry idag med kikärtor :)
Sen har jag morot/ingefärasoppa och en till curry (antingen med tofu eller quorn) på listan!
 
Åh vad gott det lät med krispiga kikärtor! Är det blötlagda okokta kikärtor du har i ugnen då? Hur länge blötlagda och hur länge i ugnen på vilket gradantal? :)

Jag blötlägger i flera vatten, oftast ett på kvällen, byter på morgonen, byter igen på em. Rostar okokta. Rostar med olja på ca 175 tills det är klara sedan bränner jag på med övervärme på slutet. Provat att rosta utan olja tills de är klara och sedan rulla i oljan och bränna på. Vet inte vad som blir bäst.
 
Frukost. Havregrynsgröt med linfrön, äpple, röda vinbär, toppad med nötsmör, hampafrö och dadelsirap. Till detta knäckebröd med hummus, dukkah, ruccola och jordgubbe. Samt kaffe med Oatly Barrista.
 

Bifogade filer

  • 20190228_074730.jpg
    20190228_074730.jpg
    307,2 KB · Visningar: 16
Matlåda med mig till jobbet med kebab, spenat, lök och lite annat smått och gott. Jättestark, gott! + en bar som jag fick vid målgång på Tjejvasan, från Enervit med bananasplit-smak, men den smakade NOLL. Fet-diss på den.
 
Dagens lunch: inget avancerat, men hade först tänkt äta gröt, men sen skärpte jag till mig :p

Bovetepasta med spenat, röda linser och tomater. Senap, dill och svartpeppar på efter att jag tog bilden med. + några mandlar till efterrätt :)
 

Bifogade filer

  • 20190301_111651.jpg
    20190301_111651.jpg
    183,2 KB · Visningar: 13

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 270
· Visningar
42 079
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
296
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 113
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 716
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp