Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Ja alltså det är den godaste ersättningsprodukten som finns i affärerna tycker jag! Supergod ”rå” också och gillar verkligen att det inte är soja eller quorn.
Steker den mest i skivor men den fungerar riktigt bra strimlad i korv stroganoff också.

Vad innehåller den? :) Ska prova! Är ju sugen på potatismos, så blir kanske korv och potatismos nån dag snart då! Eller stuvade makaroner, är sugen på det också!
 
Jag äter just nu mellis: Gröt som fått stå ute på taket och bli kall o så blåbär från i somras :)
 

Bifogade filer

  • 20190130_160116.jpg
    20190130_160116.jpg
    208,7 KB · Visningar: 18
Hmm, känns konstigt att de fått ihop en korv av det? ^^ (Nu låter jag misstrogen mot dig, är inte så jag menar!)

Jag håller med! :laugh: Men alla deras vegoprodukter ör baserade på äggvita och när jag bodde i Tyskland var det vanligt att vegokorv och vegoskinka också var det så det är väl ändå inte helt ovanligt :p Föredrar faktiskt sådana produkter framför andra då de alltid är saftiga och både quorn och soja har en tendens att bli lite torra.
 
Jag håller med! :laugh: Men alla deras vegoprodukter ör baserade på äggvita och när jag bodde i Tyskland var det vanligt att vegokorv och vegoskinka också var det så det är väl ändå inte helt ovanligt :p Föredrar faktiskt sådana produkter framför andra då de alltid är saftiga och både quorn och soja har en tendens att bli lite torra.

Okej! Jaa, det skadar ju inte att prova. Synd att det är ägg i tycker jag, men det är det i den enda andra vegokorven jag köper ibland också så...
 
Najs @pepp !

Ska också laga mat o lägga i frysen, hade velat idag, men hade inga ägg till det jag velat göra. Men rensar ur frysen för kommande matlådor iaf!

Här blir det troligen ingen lagad middag idag ändå, är på väg hem-hem och där brukar det bli den traditionella kvällsgröten :p.

Matlagning igen fredag lunch, tar den där fyllda paprikan då istället! Och på lör till mello om det nu blir lyckat!
 
Jag åt två stycken avokado till middag :D. Med örtsalt. De var i alla fall perfekta :love:.

Förra veckan åt jag på favoritrestaurangen som serverar galetter. Jag fick en så god sojabönspesto på min, vill göra en liknande men är lite avskräckt sen jag misslyckades totalt med en mandelpesto. Vet inte vad som var i mer än sojabönor och vitlök...
 
Halloumicarbonara, pasta med linssås, hallomuburgare, vegetarisk lasagne med linser/grönsaker som färs, pizza med vegetariskt pålägg är väl typ det som mitt (kräsna) barn gillat.

Annars finns ju broccolifritters, bönbiffar (@pepp har ett bra recept som jag inte minns)

Formbar färs är annars praktiskt. Jag brukar göra färsbullar/biffar av det.
Hur gör du Halloumicarbonara? :)
 
Jag har tänkt hoppa in i den här tråden länge och passar på nu när jag kan vara med från början. I min familj är både jag, min partner och våra tre tonårsbarn vegetarianer. Vår äldsta är vegan. Jag äter alltid veganskt hemma men orkar inte alltid borta.

Idag har vi ätit köttbullar av anammas formbara färs, potatismos och brunsås gjord på imat.

Vi lagar sällan efter recept utan hittar på det mesta i farten. När vi kommer ihåg det lägger vi upp vår mat på ett instagramkonto som vi startade när vi en gång för mycket fått frågan "men vad äter ni egentligen"?
 
Vilken kokbok är det? Jag har en del kokböcker, men blir aldrig att jag tittar i dem. Lånar ibland på bibblan, men tycker inte jag fåt tnågon inspiration av dem heller.

Det är Mega Vego - mat för hela familjen av Sara Ask och Lisa Bjärbo

Vi fick den i present och jag brukar sällan använda mig av dem men det vi har gillat med den är att det finns många recept som är enkla med få ingredienser (vilket jag ofta upplever är problemet med nya recept/kokböcker, att man behöver 300 ingredienser), bra liten markering med mat som passar bra i matlåda och kan frysas in, trevliga bilder och enkelt att följa. Vi hade en period när vi gjorde i alla fall 2 recept ur den i veckan. Det har stannat av lite nu men vi har flera av dem som numera är återkommande i våra veckomenyer :)
 
Det är Mega Vego - mat för hela familjen av Sara Ask och Lisa Bjärbo

Vi fick den i present och jag brukar sällan använda mig av dem men det vi har gillat med den är att det finns många recept som är enkla med få ingredienser (vilket jag ofta upplever är problemet med nya recept/kokböcker, att man behöver 300 ingredienser)

Tack, den ska jag kolla upp! Håller med om det där med antalet ingredienser!
 
Har börjat fundera på några maträtter till februari. Vi storhandlar på nätet en gång i månaden och brukar då handla för ett antal maträtter plus basvaror och annat som går åt.

Har hittills kommit på:

Linsgryta
Sötpotatissoppa med ingefära
Kikärtscurry med jordnötter och lime
Vegokorv med stuvade makaroner (igen :laugh:)
Hamburgare (vill prova Garants juicy burger)
Lins- och bönchili

Har även en tikka masala kryddpåse så den skulle jag vilja använda...hmm
 
Köpte anammas schnitzel eftersom den från hälsans kök var slut. Extremt skeptisk, åt derss veggobullar en gång och ville dö. Smakade blergh!
Men schnitzeln var så himla god! Bättre än hälsans kök 😁
Åt med tjockskuren pommes, kryddig bea och ärtor. Torsdagslyx!
 
Köpte anammas schnitzel eftersom den från hälsans kök var slut. Extremt skeptisk, åt derss veggobullar en gång och ville dö. Smakade blergh!
Men schnitzeln var så himla god! Bättre än hälsans kök 😁
Åt med tjockskuren pommes, kryddig bea och ärtor. Torsdagslyx!
Nu dreglar jag ju :meh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 160
· Visningar
38 905
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 576
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp