Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Dafgårds morotsbiffar igår, gott! Det var länge sen! Åt dem ofta förut.

Idag ska jag hem till mamma och hennes sambo och äta och sova över för vi ska iväg på en grej imorrn. De hade ingen middagsmat planerad och jag försöker komma på något jag är sugen på, men det är rätt så tomt... det enda jag kommer på är potatis, k*ttbullar o ketchup, men det känns ju lite tråkigt? Tips? :)
 

Bifogade filer

  • 20190313_185244.jpg
    20190313_185244.jpg
    262,8 KB · Visningar: 46
Dafgårds morotsbiffar igår, gott! Det var länge sen! Åt dem ofta förut.

Idag ska jag hem till mamma och hennes sambo och äta och sova över för vi ska iväg på en grej imorrn. De hade ingen middagsmat planerad och jag försöker komma på något jag är sugen på, men det är rätt så tomt... det enda jag kommer på är potatis, k*ttbullar o ketchup, men det känns ju lite tråkigt? Tips? :)

Chili sin carne
Pizza
Tikka Masala
Tabbouleh och falafel, sallad, sås
Linssoppa med gott bröd
Sallad
 
Chili sin carne
Pizza
Tikka Masala
Tabbouleh och falafel, sallad, sås
Linssoppa med gott bröd
Sallad

Tack för tipsen @majola

Vi åt falafel faktiskt, fast med kokt potatis och grönsallad. Provade Garants falafel, fast kan ju inte påstå att de smakade så värst mycket. Men kul iaf att vi åt veganskt alla tre! Min mamma och hennes sambo äter kött annars.

Frukost idag min nya grej fil med sönderbrutna linskakor i, gott!
Och lunch har vi ätit ute jag o mami :)
 

Bifogade filer

  • 20190315_121138.jpg
    20190315_121138.jpg
    364,8 KB · Visningar: 43
Folk på jobbet älskar verkligen att kommentera min mat, idag såg den visst ut som bebisbajs 💁‍♀️
Det är ju inte som att jag säger något om deras kötträtter...
Men va?! :rage: tyckte det du la upp såg så mustigt och smarrigt ut och skulle ju lika gärna kunnat vara en köttfärsgryta?
Vad är det för fel på människor...trångsynt!
 
Men va?! :rage: tyckte det du la upp såg så mustigt och smarrigt ut och skulle ju lika gärna kunnat vara en köttfärsgryta?
Vad är det för fel på människor...trångsynt!

Eller hur..
Jag håller mest tyst för att jag vet att dom uppenbarligen vill ha fram nån slags reaktion..
 
Eller hur..
Jag håller mest tyst för att jag vet att dom uppenbarligen vill ha fram nån slags reaktion..
Du får klämma ur dig nåt snixit tillbaka. Jasså jag tyckte det såg ut som koögon jag.
Alltså att kommentera andras mat så där och när man desutom ska äta är extremt fult. Inte precis vett och etikett regler.
 
Du får klämma ur dig nåt snixit tillbaka. Jasså jag tyckte det såg ut som koögon jag.
Alltså att kommentera andras mat så där och när man desutom ska äta är extremt fult. Inte precis vett och etikett regler.

Jag har börjat vänja mig, var samma på förra jobbet (och alltid män 🙄)
Ibland fick dom smaka och erkände att de faktiskt tyckte det var gott.

Förstår bara inte grejen med att kommentera, är tack och lov inte så känslig.
Och de bra kommentarerna kommer jag ju såklart på efteråt!
 
Jag har börjat vänja mig, var samma på förra jobbet (och alltid män 🙄)
Ibland fick dom smaka och erkände att de faktiskt tyckte det var gott.

Förstår bara inte grejen med att kommentera, är tack och lov inte så känslig.
Och de bra kommentarerna kommer jag ju såklart på efteråt!
Dom har nåt slumt behov av att trycka ner en.
 
Folk på jobbet älskar verkligen att kommentera min mat, idag såg den visst ut som bebisbajs 💁‍♀️
Det är ju inte som att jag säger något om deras kötträtter...
Men alltså what. Vad är det för fel på folk. Tur du inte är känslig även om det inte ska spela någon roll. 😑🙄
 
Skriver med en bekant till mig som tränar mycket och äter mycket kött. Frågade lite hur hon ser på detta, exempelvis:

"Tycker veg alternativet smakar skit och konsistensen ska vi inte ens tala om, bönor/linser/kikärtor ger för mycket kalorier i förhållande till den proteinmängd jag behöver"

Stämmer detta?
Bönor/linser har väl ändå hyfsat lågt kaloriinnehåll? Och hyfsat högt protein?
 
Skriver med en bekant till mig som tränar mycket och äter mycket kött. Frågade lite hur hon ser på detta, exempelvis:

"Tycker veg alternativet smakar skit och konsistensen ska vi inte ens tala om, bönor/linser/kikärtor ger för mycket kalorier i förhållande till den proteinmängd jag behöver"

Stämmer detta?
Bönor/linser har väl ändå hyfsat lågt kaloriinnehåll? Och hyfsat högt protein?

Stackars er som träffar sådana människor! Det har jag som tur är aldrig råkat utför. Det närmaste var en som påstod att hen som jobbar heltid inte kan vara vegan för det är så komplicerat. Men hen är alltid så märkvärdig med sitt jobb att t.o.m andra omnivorer i sällskapethade svårt att ta henom på allvar.
 
Har inga foton från igår, med freehandade en sorts tofupudding till lunch. Har gjort med Alpro GoON innan, men det vetkar ha leveransproblem just nu, så jag tog silken tofu istället. Var skeptisk men det blev jättebra.

På kvällen hade vi bara ett barn hemma och kollade Ninjago 😊 och åt baguette, grönsakssticks (morot, paprika, gurka), jordgubbar, hummus, guacamole och dukkah. Drack "körsbärslemonad" till - när jag konserverade körsbär i somras fick jag tipset att koka in dem i fruktte. Saften ur frunten blandar sig med teet och fet blir lagom uppfriskande. Och körsbären håller färgen bättre. Eftersom det var körsbär i puddingen så blev det lemonad till fredagsmyset! Bara fyllde på med bubbelvatten.

Det är sådan mat som många tycker är lute konstig, men som vi gillar. (Förtydligande: det är en söt rätt, typ i klass med pannkakor och sylt. Vi äter det inte ofta, det finns ingen grund till socker-oro).
 
Har inga foton från igår, med freehandade en sorts tofupudding till lunch. Har gjort med Alpro GoON innan, men det vetkar ha leveransproblem just nu, så jag tog silken tofu istället. Var skeptisk men det blev jättebra.

På kvällen hade vi bara ett barn hemma och kollade Ninjago 😊 och åt baguette, grönsakssticks (morot, paprika, gurka), jordgubbar, hummus, guacamole och dukkah. Drack "körsbärslemonad" till - när jag konserverade körsbär i somras fick jag tipset att koka in dem i fruktte. Saften ur frunten blandar sig med teet och fet blir lagom uppfriskande. Och körsbären håller färgen bättre. Eftersom det var körsbär i puddingen så blev det lemonad till fredagsmyset! Bara fyllde på med bubbelvatten.

Det är sådan mat som många tycker är lute konstig, men som vi gillar. (Förtydligande: det är en söt rätt, typ i klass med pannkakor och sylt. Vi äter det inte ofta, det finns ingen grund till socker-oro).
Skrev på telefonen och har tjocka fingrar. Ids inte rätta, hoppas att ni förstår.
 
Skriver med en bekant till mig som tränar mycket och äter mycket kött. Frågade lite hur hon ser på detta, exempelvis:

"Tycker veg alternativet smakar skit och konsistensen ska vi inte ens tala om, bönor/linser/kikärtor ger för mycket kalorier i förhållande till den proteinmängd jag behöver"

Stämmer detta?
Bönor/linser har väl ändå hyfsat lågt kaloriinnehåll? Och hyfsat högt protein?
Nu blev till och med undertecknad köttätare lika delar full i skratt och provocerad av sista delen om protein vs kalorier. Jag bor ju med en föredetta elitsatsande längdskidåkare och de fick så klart lära sig en hel del om kost mtp att de flyttade hemifrån som 16-åringar och tränade i den mängd de gjorde. Är det något han lärt mig är det att folk i allmänhet hetsar alldeles för mycket om protein. Det ska tränas på en heelt annan nivå för att behöva den mängd protein många som tränar på gym osv trycker i sig idag.
Skidskyttelandslaget har ju gjort en satsning med att ge åkarna vegmat under VM nu, men visst, deras anställda kockar har så klart ingen koll på energi och proteinbehov 🤷‍♀️
Fö är ju kommentarer om att något "smakar skit", spec i samtal med någon som äter det som tydligen smakar skit, lite lågstadienivå i mina ögon.
/end morgonrant
 
Är det något han lärt mig är det att folk i allmänhet hetsar alldeles för mycket om protein. Det ska tränas på en heelt annan nivå för att behöva den mängd protein många som tränar på gym osv trycker i sig idag.

Det där skriver jag under på! Jag har läst till kock i ett år plus läst Hälsovetenskap i tre år och lärt mig precis det där. Det är i n t e svårt för de flesta att få i sig tillräckligt med protein.
 
Jag köpte den här på matsmart. Som vanligt med vegetarisk mat så är förpackningarna för små så blandade ut det med lite färs. Den var i alla fall väldigt god! Har en förpackning till hemma men ska hålla utkik efter den i butik.
 
Jag köpte den här på matsmart. Som vanligt med vegetarisk mat så är förpackningarna för små så blandade ut det med lite färs. Den var i alla fall väldigt god! Har en förpackning till hemma men ska hålla utkik efter den i butik.

Visst är det sjukt. Jag köpte fuskpinnar i veckan. En förpackning med 8 stycken kostade mer är en 15-pinnars förpackning med fisk. :meh: Barnen tyckte om dem i alla fall, så det blev dessutom sura miner för att man bara fick två var...
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 275
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp