Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Bakad sötpotatis fylld med grillad aubergine och zucchini samt rostade kikärtor. Ser inte så mycket ut men var vansinnigt mättande. Och gott! :up:

27517
 
Har försökt mig på en ambitiös kålrots- och auberginelasagne med tomatsås och röda linser, riven morot och quinoa.

Väldigt mycket jobb med skärande och hackande, torkade av rot- och aubergine-plattor i ugnen, längre sås-fix, sedan lasagneuppläggning och ytterligare en omgång i ugnen - som gav ett resultat som smakar oerhört... hälsosamt. :meh:

Kryddade på ordentligt som vanligt men kryddorna inte heller riktigt slagit igenom som de brukar. Nu har jag flera stora portioner i frysen med i realiteten en överpepprad rotfruktsröra med seg och svagt obehaglig konsistens. Jag ska försöka äta upp dem under veckan så att jag sen kan varningsmarkera det receptet inför framtida äventyrligheter.

Nästa lasagne blir en vanlig med anammafärs, med pasta och havrebechamel.
 
Tipsar! Servera gärna med stekt ost! Jag använde det inom parantes istället.

Caponata
Ingredienser
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 liten aubergine (à ca 300 g)
  • 1 zucchini (à ca 300 g)
  • 2 paprikor i olika färger
  • 2 selleristjälkar
  • 1/2 dl olivolja
  • 500 g passerade tomater (krossade)
  • 3 msk kapris (fläderkapris)
  • 2 dl gröna oliver med kärnor
  • 3 msk gula russin (torkad mango)
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 1/2 msk strösocker
  • 1 1/2 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar

Gör så här
Skala, dela och hacka löken. Skala och finhacka vitlöken.
Skär aubergine, zucchini och paprika i cm-stora bitar. Skär sellerin i cm-tjocka skivor.
Fräs lök, vitlök och grönsaker i oljan i en stor gryta i omgångar tills det får lite färg.
La till 2 msk tomatpuré, fräste det lite först. Tillsätt tomaterna. Låt sjuda på svag värme utan lock ca 30 minuter. Rör då och då. (Tog i vinägern här)
Tillsätt kapris oliver, russin och vinäger. Smaka av med socker, salt och peppar
 
Jag återanvände resterna av ratatouille-bolognesen och gjorde en ratatouille-bolognese-minestrone igår kväll. Hyttade i lite majs, tomater, taco-sojafärs, vego-gyros... typ alla rester i kylskåpet :D ... samt grönsaksbuljong och nudlar. Det blev riktigt gott och min man rapporterade att t.o.m. barnen hade tagit om (jag var inte hemma när de åt). Ska ta upp det här receptet på min repertoire. Perfekt att göra i slowcookern och sedan bli av med restslattar!
 
Jag återanvände resterna av ratatouille-bolognesen och gjorde en ratatouille-bolognese-minestrone igår kväll. Hyttade i lite majs, tomater, taco-sojafärs, vego-gyros... typ alla rester i kylskåpet :D ... samt grönsaksbuljong och nudlar. Det blev riktigt gott och min man rapporterade att t.o.m. barnen hade tagit om (jag var inte hemma när de åt). Ska ta upp det här receptet på min repertoire. Perfekt att göra i slowcookern och sedan bli av med restslattar!
Jag läser dina inlägg med stort intresse, och jag är övertygad om att jag hade stortrivts som middagsgäst hos dig!

Men en sak, det är som att du sköter familjens mat som om det vore ett jobb!? Med veckoplanering och jag vet inte allt!

Jag har givetvis inget att invända mot det, men det gör mig lite nyfiken på något sätt.
 
Jag läser dina inlägg med stort intresse, och jag är övertygad om att jag hade stortrivts som middagsgäst hos dig!

Men en sak, det är som att du sköter familjens mat som om det vore ett jobb!? Med veckoplanering och jag vet inte allt!

Jag har givetvis inget att invända mot det, men det gör mig lite nyfiken på något sätt.

Det är lite av en hobby, jag tycker det är kul med planering, googla recept, skriva diverse listor etc. Djupt i mitt innersta skulle jag nog vilja driva en lunchrestaurang. Det faller tyvärr på att jag inte är så duktig på att laga maten sedan! :D (Bland annat)

Dessutom är jag fortfarande typ föräldraledig och barnen går bara korta dagar på förskola och skola, så det blir ju så att jag lagar lunch och ofta middag tills min man kommer hem. Nästa månad ska jag äntligen börja jobba igen, så det lär ju bli en stor omställning för hela familjen. Då måste han laga kvällsmat flera gånger i veckan när jag kommer hem senare och barnen kommer att äta lunch på förskola/ta med matlåda till skolan. Jag utgår från att mina inlägg kommer att ändra karaktär då.

Ofta planerar vi maten ihop, men de är ju bara jag som skriver på buke. Jag skulle nog inte klara av att inte ha någon plan över huvudtaget, vi bor på landet och det är inte bara att ta en liten promenad för att handla spontant. Det finns butiker i byn, men knappast så att man kan handla utan bil och en inköpstur tar säkert en timme.
 
Vi har haft riktigt dålig matinspiration senaste tiden. Blivit mycket hämtmat och tråkiga rätter så jag har inte ens orkat skriva ut här vad vid äter. Igår tog vi tag i saken och startade ett abonnemang på vegetarisk matkasse hos Ica. 3 dagar varannan vecka med start v. 16.
 
Igår blev middagen sallad på grillad paprika, marinerade vitlöksklyftor, oliver och en sån där påse med färdigsköljda löv, med bröd och rödbetshummus till.
Det var första gången jag gjort rödbetshummus, och det var väldigt gott, men lite för sött till den maten. Funderar på vad den kan passa bättre till... någon som har förslag?
(Tyvärr ingen blid p g a överväldigande hunger)
 
Igår blev middagen sallad på grillad paprika, marinerade vitlöksklyftor, oliver och en sån där påse med färdigsköljda löv, med bröd och rödbetshummus till.
Det var första gången jag gjort rödbetshummus, och det var väldigt gott, men lite för sött till den maten. Funderar på vad den kan passa bättre till... någon som har förslag?
(Tyvärr ingen blid p g a överväldigande hunger)
Färdigsköljda löv :confused:
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 334
· Visningar
43 937
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 763
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp