Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Fredagsbuffet i Casa Majola. Ganska eklektisk ikväll: makem ville ha vårrullar, jag skagenröra, äldsta sonen kanelbullar (ej på bild), yngste grönsaker med hummus och dotra vill helst bara ha melon, gurka och nektariner.

20190405_191441.jpg
 
Idag ska jag bjuda bästis och hennes man på min kikärtscurry, med naanbröd.
Ska bli spännande :)

Bästis brukar säga att hon inte gillar koriander, men jag vet att hon ätit mat här med det i :D i curryn är det en hel kruka i!
 
Alltså... Så irriterande när man tror att man lagar jättegod mat och så blir det bara... bleh? Vi gjorde biffar på anammas formbara färs med olika sorters lök, vitlök, soltorkade tomater, svarta oliver, färsk persilja m.m., den råa blandningen smakade helt fantastiskt! :d Men efter stekningen var de mest torra och smaklösa. :confused: Till hade vi ugnsrostade rotfrukter, tzatziki, tomatsallad, lite grönsallad och vitlöksbaguette men det var liksom samma där, smakade inte alls så gott som det brukar eller såg ut. :down: Jag känner mig lurad, vill ha tillbaka två timmar av mitt liv!
 
Alltså... Så irriterande när man tror att man lagar jättegod mat och så blir det bara... bleh? Vi gjorde biffar på anammas formbara färs med olika sorters lök, vitlök, soltorkade tomater, svarta oliver, färsk persilja m.m., den råa blandningen smakade helt fantastiskt! :d Men efter stekningen var de mest torra och smaklösa. :confused: Till hade vi ugnsrostade rotfrukter, tzatziki, tomatsallad, lite grönsallad och vitlöksbaguette men det var liksom samma där, smakade inte alls så gott som det brukar eller såg ut. :down: Jag känner mig lurad, vill ha tillbaka två timmar av mitt liv!

Sjukt irriterande!
 
Jag och maken satt helt rådlösa på soffan och funderade på hur nödvändigt det egentligen var att ge barnen kvällsmat? Kunder det räcka med popcorn och smoothie månne?

Efter ett tag kom vi på att vi nog var mest sugna på indiskt och jag pytsade lite på en höft en curry som banne mig var en av dem bästa jag har gjort! Inget märkvärdigt egentligen (blomkål, paprika, lök, kikärtor, cashewkärnor, kokosgrädde och kryddor) men blomkålen blev helt perfekt al dente. Allt gick åt utom lite ris.

Till efterrätt blev det fruktsallad, som var ovanligt lyxig, med vaniljsås. Det var nämligen extrapris på mango och papaya den här veckan och ungarna hade pratat om att de ville prova att odla mango, så jag köpte färskt. Tror inte den frysta växer så bra. Frukt över så det blir fruktmandala imorgon bitti.

Lunchen blev bara en grillad smörgås fylld med hummus, champinjoner, squash, paprika och soltorkade tomater. Var även bjuden på frukostmöte idag där man hade ansträngt sig jättegulligt för mig. Fanns både havre- och mandelmjölk och en massa bredbara pålägg! :up:

20190406_152918.jpg
 
Jag och maken satt helt rådlösa på soffan och funderade på hur nödvändigt det egentligen var att ge barnen kvällsmat? Kunder det räcka med popcorn och smoothie månne?

Efter ett tag kom vi på att vi nog var mest sugna på indiskt och jag pytsade lite på en höft en curry som banne mig var en av dem bästa jag har gjort! Inget märkvärdigt egentligen (blomkål, paprika, lök, kikärtor, cashewkärnor, kokosgrädde och kryddor) men blomkålen blev helt perfekt al dente. Allt gick åt utom lite ris.

Till efterrätt blev det fruktsallad, som var ovanligt lyxig, med vaniljsås. Det var nämligen extrapris på mango och papaya den här veckan och ungarna hade pratat om att de ville prova att odla mango, så jag köpte färskt. Tror inte den frysta växer så bra. Frukt över så det blir fruktmandala imorgon bitti.

Lunchen blev bara en grillad smörgås fylld med hummus, champinjoner, squash, paprika och soltorkade tomater. Var även bjuden på frukostmöte idag där man hade ansträngt sig jättegulligt för mig. Fanns både havre- och mandelmjölk och en massa bredbara pålägg! :up:

Visa bifogad fil 27772
Jag kan ta tider som vart över kan jag göra stekt ris imorn :up:
 
Levainfralla med massa vallmo på toppen inmundigades med rökt ost och paprika. Alltså rökt ost :love::bow:
När jag provade den första gången för några år sedan tyckte jag blä och vågade inte prova igen. Sen köpte min sambo i somras och jag fastnade totalt. Det är ju så gott!
Vi gjorde en pastasallad i somras med små kuber av rökt ost i som passade utmärkt som ”skinksubstitut”.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
58 59 60
Svar
1 180
· Visningar
39 754
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
289
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 110
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 621
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp