Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Gott:
27832

:D:angel:
 
Vi åt någons sorts pesto-hasselbackspotatis som var mycket läcker. Fast jag fick slut på pesto så jag drygade ut med en annan kryddolja. Barnen började flämta lite och sa att det var starkt? :o:devil: Till detta grillade majskolvar och lite råkost. Min man åt en grillost till.
 
Den rätt jag försöker bli expert på just nu är jordnötscurry. Tofu med t ex lök, vitlök, paprika, broccoli, morötter. Kokosmjölk, sambal oelek, röd currypasta och jordnötssmör och lime.

Har i samband med detta kommit på att skära tofun (först lite hushållspapperspressad) i sneda bitar, lite som kyckling, i stället för tärningar som kanske är vanligt, eller som jag gjort i alla fall. Förut satt jag med min tärnade tofu och kände liksom NU ÄTER JAG TOFU och nu är det lite mer hmm, tastes like chicken.
 
Räknas majschips och hummus som middag? Hittat majschips som är fluffiga, inte kompakta som är helt underbara och köpte rostadlökhummus samt sweetchilihummus. Cider till, så gott!
 
Middagen dagen efter blev det tomat/paprikasås med pasta och ost.

Ca 12 stora tomater, kokas så skalet spricker, svalna, dra av skalet, hacka.
Rosta 2 paprikor med 3 chilisar (skalet upp i halvor) i ugnen så skalet svartnar. Låt svalna, dra av skalet, hacka.
Rosta 4 scharlottenlökar i ugnen, snittyta upp. Låt svalna hacka.

Stek löken i olivolja, lägg till paprika, tomat, chili. Rejält med kryddor (timjan, basilika, oregano) rökt salt. Koka under lock ca 1-2 timmar. Koka pastan 5 min kortare än ni vill ha den, vänd ner i såsen och då ska såsen tjockna och fastna i pastan. Hacka persilja och oregano över, servera med parmesan.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 277
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp