Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Frukost!
28397
 
Ni kommer säkert inte att tro på detta, för jag har inga bildbevis. Men dagens lunch bar hemmagjorda tagliatelle med dito ramslökspesto. Som tillbehör ugnsrostade körsbärstomater (förra årets skörd) med rosmarin.

Till kvällsfika blir det knäckpaj med årets första rabarber. Våren är här och jag känner mig som en mästerkock.
 
Tacogratäng med röda linser, nachochips och sallad. Gjorde dubbelsats av gratängen så det kommer räcka bra till matlådor och infrysning :)
Igår blev det gnocchi med en tomatbaserad grönsakssås och parmesan till middag.

I lördags åt vi på ett nyöppnat veganskt hak. Åt en lökburgare med pommes frites och tryffelmayo och popcorn friterat kycklingsubstitut med buffalosås. Väldigt smarrigt!
 
Vad innebär gyllene risotto? :)

Risotto, smaksatt med gurkmeja för färg och smak och sedan citron/lime för smak. Jag delar citroner, pressar ut saften och steker citronhalvorna i oljan. I med lök, stek till genomskinligt. Fiska upp halvorna. I med ris, stek lite till. I med saft, vin och gurkmeja. Fortsätt med buljongen. Smaka av. Stek sparris, i munsbitar, blanda ner. Ta av från värmen och blanda ner den rivna parmesanen. Servera!
 
Hade en intressant diskussion med mamma om mat från hennes tid som ungdom och ung vuxen (70-talet). Kassler med ananas åt vi mycket när jag var mindre. Så nämnde hon fyllda paprikor. Fick för mig att göra en modern, halvt vegetarisk, version av det till lunch. Så jag gröpte ur en paprika och fyllde med fetaost och gröna bönor. Mums! :d Blev faktiskt över min förväntan. Extra plus för att det var så enkelt att t.om. jag som hatade hemkunskapen i skolan, och verkligen inte kan laga mat, kunde göra detta med lätthet! :D

57775100_1980534978736491_5306352860651323392_n.jpg
 
Hade en intressant diskussion med mamma om mat från hennes tid som ungdom och ung vuxen (70-talet). Kassler med ananas åt vi mycket när jag var mindre. Så nämnde hon fyllda paprikor. Fick för mig att göra en modern, halvt vegetarisk, version av det till lunch. Så jag gröpte ur en paprika och fyllde med fetaost och gröna bönor. Mums! :d Blev faktiskt över min förväntan. Extra plus för att det var så enkelt att t.om. jag som hatade hemkunskapen i skolan, och verkligen inte kan laga mat, kunde göra detta med lätthet! :D

57775100_1980534978736491_5306352860651323392_n.jpg

Fylld paprika är en av mina favoriträtter :). Jag brukar ha i vegofärssås :).

-----

Frukosten här idag blev linskakor med dill- och gräslökssmak med kokta ägg på :) Vanilj-te till och nu kaffe :).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 167
· Visningar
39 198
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 585
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp