Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Var inne på yoghurt eller macka idag bara igen, men skärpte till mig lite igen, heja mig!

Bulgur/spenat/majs, hembakt bröd, Philadelphia och knäckebröd :). Ett snäpp högre tycker jag allt! Länge sen jag åt Philadelphia, den är ju god faktiskt :). Länge sen både bulgur och sen jag köpte hem knäckebröd också:).
 

Bifogade filer

  • 20190803_191329.jpg
    20190803_191329.jpg
    302,9 KB · Visningar: 43
Igår efter att jag cyklat ett lopp och var trött, men ville få i mig nåt riktigt blev det för ovanlighetens skull en färdigrätt, en lasagne. Men kan ju inte påstå att den smakade så mkt... kommer troligtvis inte köpa den igen.
 

Bifogade filer

  • 20190805_120157.jpg
    20190805_120157.jpg
    57,6 KB · Visningar: 46
Potatissoppa!

I crockpoten, provade hur det var att mjukgöra löken i den.

Satte den på högsta värmen, väntade 5 min med locket på. I med olja, lök och vitlök. Fick stå en stund medans jag skalde potatisen och kubade den till 1x1cm, la i kallt vatten. När löken var mjuk, i med potatisen och låta den bli varm också. I med grädde, citronskal och timjan, koka 4 timmar på låg. Värmde citronen, i med buljongen, citronjuicen, ost. Mixa, upp på högsta värmen igen! Hade även i bondbönor för protein och konsistens samt mer vatten för det blev tjockt.
 
Potatissoppa!

I crockpoten, provade hur det var att mjukgöra löken i den.

Satte den på högsta värmen, väntade 5 min med locket på. I med olja, lök och vitlök. Fick stå en stund medans jag skalde potatisen och kubade den till 1x1cm, la i kallt vatten. När löken var mjuk, i med potatisen och låta den bli varm också. I med grädde, citronskal och timjan, koka 4 timmar på låg. Värmde citronen, i med buljongen, citronjuicen, ost. Mixa, upp på högsta värmen igen! Hade även i bondbönor för protein och konsistens samt mer vatten för det blev tjockt.
Precis ätit men jag dreglar endå.

Pasta med tomatsås för mig till middag.
 
Igår efter att jag cyklat ett lopp och var trött, men ville få i mig nåt riktigt blev det för ovanlighetens skull en färdigrätt, en lasagne. Men kan ju inte påstå att den smakade så mkt... kommer troligtvis inte köpa den igen.
Den där är en så märklig färdigrätt, liksom 350 kcal, bara en dryg halv lunch i energimängd. Hur ska någon kunna bli mätt på den? Jag höll i den en gång när jag behövde äta något snabbt och inte hade tillgång till kök, men skippade den när jag insåg att jag skulle behöva komplettera med allt möjligt annat för att bli mätt och stå mig.
 
Den där är en så märklig färdigrätt, liksom 350 kcal, bara en dryg halv lunch i energimängd. Hur ska någon kunna bli mätt på den? Jag höll i den en gång när jag behövde äta något snabbt och inte hade tillgång till kök, men skippade den när jag insåg att jag skulle behöva komplettera med allt möjligt annat för att bli mätt och stå mig.

Jag blir lagom mätt på den.
 
Har ni slutat äta? 😶

Jag åt lunch ute med en kompis i tisdags och de hade bl a vegansk kalops gjord på sojabitar, gott! Potatisstomp till och jättegott hembakt bröd och spännande salladsgrejer. Gillar det stället.

I övrigt äter jag mycket bönpasta med mjukost, riskakor, knäckebröd och yoghurt 😋 som vanligt alltså 🙃.
 
Har ni slutat äta? 😶

Jag åt lunch ute med en kompis i tisdags och de hade bl a vegansk kalops gjord på sojabitar, gott! Potatisstomp till och jättegott hembakt bröd och spännande salladsgrejer. Gillar det stället.

I övrigt äter jag mycket bönpasta med mjukost, riskakor, knäckebröd och yoghurt 😋 som vanligt alltså 🙃.

Har haft mattorka, levt mycket på rostade mackor med hummus! Men nu har jag ätit tacos två dar i rad...

Ätit vegfärssås och makaroner till lunch varje dag i snart 2 veckor :D

Idag till lunch blir det dock falafel, ris, hummus, aioli, spenat och gurka :)
 
Gjorde turkisk pizza fast med tempeh-färs istället för lammfärs, försökte ta bild, men de blev så kassa i mitt mörka, dystra kök att maten såg orepresentabelt osmaklig ut. Blev iaf mycket gott! Gjorde även pizzabullar (hawaii med quorn"skinka") av överbliven deg att ha i lunchlåda.
 
Har haft mattorka, levt mycket på rostade mackor med hummus!

Ätit vegfärssås och makaroner till lunch varje dag i snart 2 veckor :D

Inget av det där lät helt fel! Haha, kul vi verkar va lika, snöa in på grejer ^^.

Jag hittade en ny smak! Älskar lemoncurd så provade denna till lunch, helt okej :). Inte fantastisk, men god. Gillar deras jordgubb/smultron bättre dock.
 

Bifogade filer

  • 20190815_121611.jpg
    20190815_121611.jpg
    253,9 KB · Visningar: 13
Fullkornsspagetti med belugabolognese idag. Igår åt vi wraps med kidneybönor. Och bröd mef squash, har varit på semester i två veckor och har många jättestora squashar. River och fryser... Och bakar bröd (och har i belubolo).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
56 57 58
Svar
1 157
· Visningar
38 849
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 567
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp