Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Jag kom på den genialiska idén att göra egna part-baked pizzabottnar, känner mig väldigt mallig och stolt nu med dessa i frysen. Testade en idag och det funkade väldigt bra, lade fyllningen på direkt på den djupfrysta pizzabotten och sen skjuts in i ugnen. Här med tomatsås, ugnsbakad sötpotatis (rester), jalapenos och silkestofu på.
35097
 
Åh, jag kan ju vara med här :D
Igår gjorde vi pasta med en sås på lök, spenat, mascarpone och körsbärstomater (salt och peppar). På det hade jag gruyere-ost, mamma också pecorino. Sååå gott det blev :love:

Åts upp fort, ingen bild... men det såg fint ut! :)
 
Idag testade vi Lidls "Next level burger" en kopia på beyond meat (men till halva priset). Den var jättegod tyckte jag, dottern (som konsekvent vägrar vegoburgare) provade lite och gav den ca 75% bra (tummen mellan vågrätt och upp...), maken tyckte den var god. Serverade med ugnsbakad pestopotatis och något som skulle bli krispiga zucchini fries - men de blev jättesladdriga och rätt läskiga.

Nästa vecka ska vi testa Aldis egna vegoburgare. Jag älskar burgare.
 
Och jag behöver lite tips. Mina skolbarn måste ha med sig lunch tre dagar i veckan. Och det är sååå segt att komma på vad vi ska skicka med dem. De kan förvara maten i kylskåp och värma den i mikro. Problemet är att kylskåpet är ganska litet och när jag har ställt in mina barns lunch (de kommer ofta först på morgonen) så är det nästan fullt. Jag vill alltså inte skicka flera lådor med olika saker.

Klassikerna hittills har varit wraps (har skickt med ett paket tortillas och sedan haft en låda med grönsaker och en med sojafärs som de har delat på), pasta, Maultaschen med råkost... Gossebarnet tycker om piroger, men det gör inte hans syster.

De är hyfsat kräsna av sig. Maten bör vara vegetarisk och laktosfri.
 
Och jag behöver lite tips. Mina skolbarn måste ha med sig lunch tre dagar i veckan. Och det är sååå segt att komma på vad vi ska skicka med dem. De kan förvara maten i kylskåp och värma den i mikro. Problemet är att kylskåpet är ganska litet och när jag har ställt in mina barns lunch (de kommer ofta först på morgonen) så är det nästan fullt. Jag vill alltså inte skicka flera lådor med olika saker.

Klassikerna hittills har varit wraps (har skickt med ett paket tortillas och sedan haft en låda med grönsaker och en med sojafärs som de har delat på), pasta, Maultaschen med råkost... Gossebarnet tycker om piroger, men det gör inte hans syster.

De är hyfsat kräsna av sig. Maten bör vara vegetarisk och laktosfri.

Falafel, kombinera i en wrap med zucchini som är kryddad. Ger sås och smak.

Vegolasange

Kikärts tikka masala, med riset under i lådan.

Pumpasoppa

Pasta med linssås (Bruna linser, kokosgrädde, pastavattnet, lök, vitlök) eller röda linser med chili, lök, zucchini, pumpa

Quinoa, tomatsås med olja, ugnsrostad blomkål

Allt är i en bunke, jag kör grönsaker till oftast, har inlagd rödkål tex alltid som nödsallad hemma. Fungerar fint med fänkål, kålrabbi osv också.
 
Fattar inte hur alla recept från Portionen under tian kan vara så goda 😍 Jag är helt ovan vid att äta veganskt och ganska ovan vid vegetariskt och baljväxter men allt blir så gott och så mycket mat 😁
Gillar också deras recept, framförallt för att de är så enkla, men stör ihjäl mig på att de hela tiden skriver cheap ist för billig, varför liksom?
 
Gjorde vegansk macaroni cheese igår utan en endaste gnutta ost i :p "Ost"sås gjord på havregrädde, buljongtärning, senap, lite gurkmeja för färgen, peppar och salt samt en skvätt pastavatten. Vid servering rörde jag i några matskedar näringsjästpulver också. Är mjölkallergiker sedan barnsben så har ingen aning om hur ostlikt det smakade, men var gott iaf även om det kändes mer som barnmat än vuxenmat.
35255
 
Ärtcarbonara från Under Tian i Vego nr 2/2019. Det var gott! Lite mycket ärtor kanske, trots att jag är ärtälskare. Min första erfarenhet av rökt paprikapulver, öppnade burken och utbrast "holy shit, det luktar ju bacon!" - precis som det var tänkt alltså :laugh:
 
Ärtcarbonara från Under Tian i Vego nr 2/2019. Det var gott! Lite mycket ärtor kanske, trots att jag är ärtälskare. Min första erfarenhet av rökt paprikapulver, öppnade burken och utbrast "holy shit, det luktar ju bacon!" - precis som det var tänkt alltså :laugh:

Den ska vi göra kommande veckor också!

Här är vår matlista för kommande veckor (vi båda är pescetarianer):
  • Tacos med anammas färs
  • Soppa på sötpotatis och röda linser med bröd och vegansk kikärtspastej (egengjord enligt recept från nya buffétidningen)
  • Korv Stroganoff på pärsons middagskorv
  • Linslasagne (portionen under tian)
  • Ärtcarbonara (portionen under tian)
  • Ärtsoppa med vegobacon
  • Linssgryta med vegokorv
  • Dan Dan nudlar fast med vegofärs
  • Panerad fisk med potatis, ärtor och dillsås
Sen blir det alltid lite spontana middagar av det som finns hemma men ovanstående har vi handlat till i alla fall.
 
Tofugryta från samma nummer av Vego, andra receptet från Under Tian. Är jordnötssmör i men jag märker den inte 🤔 fanns bara orange paprika så det ser lite roligt ut med morötter och rödcurry, väldigt enhetligt 😅 en currygryta, varken mer eller mindre 🤷🏼‍♀️ Till detta ett majestätiskt stort glas vitt.

37F74E05-E610-4743-AA22-B907CE548199.jpeg
 
Hamnade i situationen att leta i skåp efter vad någon kunde ha lämnat som jag kunde mätta mig med tillfälligt. Eftersom resultatet blev så förvånansvärt gott ska jag dela med mig av vad jag ätit i eftermiddag.

Rågknäcke med Ohoj glassås med salt karamell-smak.
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 287
· Visningar
42 722
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
299
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 742
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp