Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Jag åt schnitzel med bulgur och ugnsbakat äpple för någon dag sen, jättegott!

Och så kom mamma hit med ett lass hem-ägg, så det har blivit några rostade mackor med löskokta ägg, det är nog bannemej det godaste som finns.
Idag har jag lite planer på att göra auberginesill och ha på äggmackorna också, mums!
 
Mormors pannkakor med norskt messmör på smakade bra till lunch efter en springtur!
 

Bifogade filer

  • 20190828_120638.jpg
    20190828_120638.jpg
    204,7 KB · Visningar: 59
Stekte upp den här så den fick en ordentlig stekyta. Rostade potatis med vitlök och olja i ugnen, och gjorde en förenklad version av remulad från Jävligt Gott (recept under bilden). En riktig supermiddag såhär mitt i veckan, och löjligt lättlagad.

35774





REMOULAD
  • 2 dl iFraiche
  • 3 msk bostongurka
  • 1 msk hackad kapris
  • 1 tsk citronjuice
  • salt och vitpeppar
  • 1/4 dl hackad färsk dill
 
Jag har under mina 24 år som vegetarian i princip aldrig gjort egna bönbiffar, men sista veckan har det blivit en hang up och jag har gett mig fan på att jag ska göra riktigt goda kikärtsbiffar. Samtidigt är jag rätt kass på att följa recept, så första gången blev de rätt tråkiga och kladdiga i konsistensen.
Idag lyckades jag bättre tror jag! Förutom kikärtor hade jag i soltorkad tomat och fetaost.

35913


Men vad passar att äta till? Jag tänker bara på potatis men skulle vilja variera lite om jag nu kommer fortsätta min bönbiffhets.
 
Jag har under mina 24 år som vegetarian i princip aldrig gjort egna bönbiffar, men sista veckan har det blivit en hang up och jag har gett mig fan på att jag ska göra riktigt goda kikärtsbiffar. Samtidigt är jag rätt kass på att följa recept, så första gången blev de rätt tråkiga och kladdiga i konsistensen.
Idag lyckades jag bättre tror jag! Förutom kikärtor hade jag i soltorkad tomat och fetaost.

Visa bifogad fil 35913

Men vad passar att äta till? Jag tänker bara på potatis men skulle vilja variera lite om jag nu kommer fortsätta min bönbiffhets.
Någon röra med bulgur och grönsaker hade jag valt, och en sås med örter och oatlys ifraiche. :)
 
Någon röra med bulgur och grönsaker hade jag valt, och en sås med örter och oatlys ifraiche. :)
Mmmm :love: Tack för tips! Det är ju enkelt också!

Behöver hänga här i tråden lite mer framöver, börjar nytt jobb och måste bli bättre på matlådor. Mycket inspiration, Buke kan man alltid räkna med :heart
 
Vi har börjat med att laga mat på söndagen, eftersom vi har aktiviteter både måndag och tisdag kväll. Så jag vill gärna ha recept på sådant som håller sig bra i 3-4 dagar i kylen, är lättätet (typ sleva i sig i pausen) och inte alltför mycket snabba kolhydrater i! :)
 
Vi har börjat med att laga mat på söndagen, eftersom vi har aktiviteter både måndag och tisdag kväll. Så jag vill gärna ha recept på sådant som håller sig bra i 3-4 dagar i kylen, är lättätet (typ sleva i sig i pausen) och inte alltför mycket snabba kolhydrater i! :)

Jag har det så typ måndag till torsdag, och för mig säger jag bara crockpot (slowcooker, långkoksgryta). Bästa uppfinningen någonsin!

Soppa, gryta osv står på hela dagen. Kastar i allt på morgonen, tar max 5 min. Sedan om man behöver något snabbt innan stallet tex ta lite på en tallrik, låt resten koka vidare. Ät sedan med tillbehör när man kommer hem.
 
Jag har det så typ måndag till torsdag, och för mig säger jag bara crockpot (slowcooker, långkoksgryta). Bästa uppfinningen någonsin!

Soppa, gryta osv står på hela dagen. Kastar i allt på morgonen, tar max 5 min. Sedan om man behöver något snabbt innan stallet tex ta lite på en tallrik, låt resten koka vidare. Ät sedan med tillbehör när man kommer hem.
Vågar man verkligen ha den igång hela dagen när man inte är hemma?
 
Jag har under mina 24 år som vegetarian i princip aldrig gjort egna bönbiffar, men sista veckan har det blivit en hang up och jag har gett mig fan på att jag ska göra riktigt goda kikärtsbiffar. Samtidigt är jag rätt kass på att följa recept, så första gången blev de rätt tråkiga och kladdiga i konsistensen.
Idag lyckades jag bättre tror jag! Förutom kikärtor hade jag i soltorkad tomat och fetaost.

Visa bifogad fil 35913

Men vad passar att äta till? Jag tänker bara på potatis men skulle vilja variera lite om jag nu kommer fortsätta min bönbiffhets.


- Mathavre.
- Couscous med kryddor och rivna grönsaker.
- Rostade rotfrukter.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 676
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
288
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 609
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp