Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Idag blev det skåpstömning.
Stekte lite oumph-bitar. Till det gjorde jag råstektpotatis som jag sen kokade i lite matgrädde, blev som potatisgratäng typ, och kokade haricots verts. Blev oväntat gott.
 
Storkok :)
36189
 
Igår vart det potatislåda med grönsaker i ugn. Rostad potatis, champinjoner, rödbetor, morötter, lök och en grönsallad till med pinjenötter. Blev vegetarisk då jag inte ville ha grillad kycklingfile till :D
 
Kommer komma hem halv åtta idag. Denna tråd gjorde inget för att hjälpa mig överleva till dess, snarare vart jag hungrig.
Vad kan man göra för snabbt vid den tiden så man får mat nångång.
 
Har överlevt på snabbnudlar, pulversoppa och mackor de senaste dagarna, känns sådär hälsosamt... tar gärna emot tips nyttig mat som kräver minimalt med arbetsinsats, helst genererar minimalt med disk också och är billig.
Nu är jag sugen på pizza och hade planerat att baka det, men har verkligen noll energi idag, så blir antagligen pulversoppa igen.
 
Här blev det kebab/falafel med hemleverans ikväll. Fem barn i huset och maken och jag gick om varandra med träning (ca 5 minuters träff emellan) så det kändes som en perfekt lösning. Gott var det också. Till detta fanta/juice samt nacho-chips. Vitaminrikt och balanserat! :D Och så kollade vi på Lucky Luke.
 
Vi försökte oss på zucchinibiffar igår. Det blev gott men snarare zucchinifräs än biffar. Blandade riven zucchini med kryddor och uppblötta chiafrön. Inte en chans att de höll ihop!
Till hade vi potatisräfflor (som fyrkantiga pommes typ) och vitkålssallad. Jättegott! Och mätt blev jag verkligen.

Jag är sugen på en riktigt mustig höstgryta. Ni vet, en sån där som brukar ha grytbitar i sig. Vad kan jag byta ut köttet mot som inte får läbbig konsistens när det kokat ett tag?
 
Lyckades svänga ihop en misosoppa igår trots allt, bara minimalt med mer arbetsinsats än pulversoppa, kokade pasta till också pga hade inget ris hemma :p
36234
 
Jag är sugen på en riktigt mustig höstgryta. Ni vet, en sån där som brukar ha grytbitar i sig. Vad kan jag byta ut köttet mot som inte får läbbig konsistens när det kokat ett tag?
Tofu? Om man tar en riktigt fast sort brukar den hålla konsistensen bra, man kan även steka dem lite innan de åker i grytan för mer tyggmotstånd. Eller typ soja- eller quornbitar som man lägger i mot slutet så de inte blir läbbiga och sönderkokta. Kikärtor gillar jag också att ha i, de brukar inte bli lika mosiga som bönor.
 
Tofu? Om man tar en riktigt fast sort brukar den hålla konsistensen bra, man kan även steka dem lite innan de åker i grytan för mer tyggmotstånd. Eller typ soja- eller quornbitar som man lägger i mot slutet så de inte blir läbbiga och sönderkokta. Kikärtor gillar jag också att ha i, de brukar inte bli lika mosiga som bönor.

Jag tycker tofu har så äcklig konsistens. Åtminstone de sorter jag provat. Superläbbig!

Kikärtsgrytor för vi så ofta, det känns trist och vardagligt vid det här laget..

Quorn är inte veganskt.
Skulle oumph kunna funka? Eller blir det läbbigt?
Vill gärna ha nått som kan stå som långkok i slowcookern när jag är på jobbet, så det blir den där riktigt mustiga smaken.
 
Jag tycker tofu har så äcklig konsistens. Åtminstone de sorter jag provat. Superläbbig!

Kikärtsgrytor för vi så ofta, det känns trist och vardagligt vid det här laget..

Quorn är inte veganskt.
Skulle oumph kunna funka? Eller blir det läbbigt?
Vill gärna ha nått som kan stå som långkok i slowcookern när jag är på jobbet, så det blir den där riktigt mustiga smaken.
Ah, missade att det skulle vara veganskt, sorry, men finns det inte vegansk quorn också? Har inte testat med ouph eller slowcooker så jag är nog inte rätt person att ge råd, men går det inte att låta själva grytan puttra under dagen och sen slänga i oumph/sojabitar med en gång när du kommer hem?
 
Ah, missade att det skulle vara veganskt, sorry, men finns det inte vegansk quorn också? Har inte testat med ouph eller slowcooker så jag är nog inte rätt person att ge råd, men går det inte att låta själva grytan puttra under dagen och sen slänga i oumph/sojabitar med en gång när du kommer hem?

Joo det skulle kanske gå att slänga i det sen men jag hade gärna velat att de skulle ta smak av "såsen".
Äsch, jag får helt enkelt testa! Får bli ett frysrens
 
Vi försökte oss på zucchinibiffar igår. Det blev gott men snarare zucchinifräs än biffar. Blandade riven zucchini med kryddor och uppblötta chiafrön. Inte en chans att de höll ihop!
Till hade vi potatisräfflor (som fyrkantiga pommes typ) och vitkålssallad. Jättegott! Och mätt blev jag verkligen.

Jag är sugen på en riktigt mustig höstgryta. Ni vet, en sån där som brukar ha grytbitar i sig. Vad kan jag byta ut köttet mot som inte får läbbig konsistens när det kokat ett tag?

Tipsar!
Zucchinibiffar; 500g zucchini, 2 ägg, 1,25 dl bovete, 0,75 mjölk/grädde/vätska. Riv och salta zucchinin. Blanda resten och låt svälla. Pressa ur zucchinin och blanda med resten. Stek i rikligt med olja (halvfritera)

Sedan beouf borgone på rödbetor, helt jävla underbart!
 
Vi försökte oss på zucchinibiffar igår. Det blev gott men snarare zucchinifräs än biffar. Blandade riven zucchini med kryddor och uppblötta chiafrön. Inte en chans att de höll ihop!
Till hade vi potatisräfflor (som fyrkantiga pommes typ) och vitkålssallad. Jättegott! Och mätt blev jag verkligen.

Jag skulle nog ta i lite maizena eller dylikt för att binda ihop det.
 
Tipsar!
Zucchinibiffar; 500g zucchini, 2 ägg, 1,25 dl bovete, 0,75 mjölk/grädde/vätska. Riv och salta zucchinin. Blanda resten och låt svälla. Pressa ur zucchinin och blanda med resten. Stek i rikligt med olja (halvfritera)

Sedan beouf borgone på rödbetor, helt jävla underbart!

Äter inte ägg och mjölk. Annars hade jag testat :)
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
42 504
Senast: Youmeoh
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
296
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 113
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 733
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp