Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Det är så gott!!
Jag matar tyvärr mina eksem i huvudet med det... :(
Jag lider med dig. Minns när jag misstänkte att jag dragit på mig glutenintolerans och undvek gluten helt en period för att se om det gjorde skillnad, de värsta två veckorna i mitt liv...
 
A3DABE73-849B-49E8-998D-26C1946CA803.jpeg

Vegan enligt påsen å är lite crunchy ungefär som chips.
 
Det är så gott!!
Jag matar tyvärr mina eksem i huvudet med det... :(
Tipsar om lchfbröd om du tål ägg.

eller detta önskar jag kunde ge vart jag tagit det ifrån

Ingredienser
1 ägg
3 msk malda havregryn
1 krm salt
3/4 tsk bakpulver
drygt 1 msk vätska: färskost, keso, yoghurt, olivolja etc
* gott med 1 msk rostade solroskärnor i smeten också

Instruktioner
Vispa ihop ingredienserna och häll i mikrosäker form.
Mikra i 2 minuter på full effekt.
Ta ut, låt svalna, stjälp upp och dela brödet i 2 skivor.
Gott att rosta!

Bra form är minisuffleformar
 
Pga att jag precis satt in tandställning blir jag himla begränsad i vad jag kan äta för tillfället :mad:
Igår blev det i alla fall Lins- och sötpotatissoppa med morot från portionen under tian. Det receptet är verkligen jättebra. Hade i citronsaft också då jag tycker att sötpotatisen kräver rätt mycket syra samt koriander på slutet. Annars följde jag verkligen receptet. Gjorde dubbelsats och det fick precis plats i grytan :D
 
Har varit så himla seg och trött ett tag nu och inte riktigt orkat engagera mig, det har blivit mycket grönsakssmoothies eller varianter av uppstekt findus falafel med bulgur och ketchup. Det hjälper ju inte att vi går emot mörkare och kallare tider heller direkt. MEN! Jag ska försöka ta mig i den symboliska kragen och göra storkok i helgen, kollade in Jävligt Gotts-grytor med en massa goda förslag. Det är smart att ta en halvdag för att fylla på matlådorna och sedan ha god fräsch mat lättillgängligt i frysen. Pizzarisken minskar dessutom.

Denna exempelvis verkar ju supergod... och jag har faktiskt det mesta hemma. Utom garamasala och koriander. Tyckte innehållslistan såg avskräckande ut först, men det är mest kryddor.


INDISK LINSGRYTA MED BLOMKÅL
  • 200 g röda linser
  • 1/2 blomkålshuvud, ca 250 g
  • 2 gula lökar
  • 3 klyftor vitlök
  • 3×3 cm färsk ingefära
  • 1 msk garamasalapulver
  • 1 msk gult currypulver
  • 2 tsk mald kardemumma
  • 1 tsk mald kanel
  • 1 msk mald spiskummin
  • 2 tsk gurkmeja
  • 0-3 tsk chiliflakes
  • 1,5 msk tomatpuré
  • 1 burk krossade tomater á 400 g
  • 1 burk kokosmjölk á 400 g
  • 1 dl vatten för stekning + 4 dl för kokning
  • 1,5 msk grönsaksfond
  • 1 msk ljus japansk sojasås
  • 1/2 kruka färsk koriander
  • Juice från 1/2 lime
  • Rapsolja till stekning
  • Salt och peppar efter smak
GÖR SÅ HÄR
  1. Börja med att skala och skiva den gula löken. Fräs löken på hög värme i rikligt med rapsolja i en stor gryta, gärna gjutjärn eller liknande. Fräs till löken får rejält med färg.
  2. Skala och riv vitlöken och ingefäran på fina sidan på ett rivjärn.
  3. Sänk värmen på grytan och tillsätt alla torra kryddor, tomatpuré, ingefära och vitlök till öken och rör om. Späd med några matskedar vatten så det bildas en kryddpasta som får steka på medelvärme i några minuter tills allt blandats och börjar dofta gott. Du vill inte bränna denna! Då blir det bittert. Poängen är att steka kryddorna så de inte längre är råa och smakerna tas fram.
  4. Slå i kokosmjölk, tomatkross, sojasås och grönsaksfond och låt koka i 30 minuter tills tomaterna börjar lösa upp sig och alla smaker gått ihop.
  5. Mixa grytbasen slät med en mixerstav direkt i grytan. Detta steg kan hoppas över för en grövre gryta, men jag föredrar den slät. Smaka av grytan med ev. lite mer kryddor, salt och peppar
  6. Skölj blomkålen och skär den i stora buketter. Skölj även de röda linserna i ett durkslag. Tillsätt blomkålen och linserna till grytbasen och tillsätt ca 1-2 dl vatten för att späda såsen beroende på hur mycket vätska som har kokat bort.
  7. Koka i 20-30 minuter på låg värme tills linserna blivit mjuka och precis börjat lösa upp sig och blomkålen har kokats mjuk men fortfarande har lite tuggmotstånd. Späd löpande med vatten om du tycker att det behövs och se till att röra i runt i botten då och då så det inte bränns.
  8. Avsluta med att smaka av grytan med mer salt och peppar, pressa ner juice från 1/2 lime och klipp ner så mycket koriander du vill.
 
Inte blev det biffarna, det blev 2 kokta ägg, lite yoghurt och två rostmackor med ost till middag.
Så tråkigt att äta "finare" mat själv...
 
Behöver inspiration! Senaste tifen har drt blivit mycket wok och ugnsrostade grönsaker. Det är jättegott, men nu vill jag ha något annat. Inte sugen på curries den här veckan. Dessutom en galen vecka där bara torsdagen inte har något på kvällen (hej föräldramötemaraton och dyl).
 
Behöver inspiration! Senaste tifen har drt blivit mycket wok och ugnsrostade grönsaker. Det är jättegott, men nu vill jag ha något annat. Inte sugen på curries den här veckan. Dessutom en galen vecka där bara torsdagen inte har något på kvällen (hej föräldramötemaraton och dyl).

Vad är curries?
 
Ikväll blir det potatis-och-purjolöksoppa med röda linser och kikärtor. Rostad ciabatta till.

Framöver tänker vi oss - i valfri ordning - burgare, mannagrynspudding med silkestofu, wraps med hummus och grönsaker, pizza...
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 272
· Visningar
42 118
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
296
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 113
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 716
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp