Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Okej, jag har kokosmjölk, krossade tomater, grädde och linser hemma.

Hur gör ni eran bästa linssoppa?
 
Frukost :)
 

Bifogade filer

  • 20191103_075204.jpg
    20191103_075204.jpg
    147,8 KB · Visningar: 35
Okej, jag har kokosmjölk, krossade tomater, grädde och linser hemma.

Hur gör ni eran bästa linssoppa?

Zeinas Kitchen har en supergod, jag hade även i rivna morötter för att göra soppan fylligare men det gör mna ju som man vill. :)

Libanesisk linssoppa, 6 portioner
4 dl gula/röda linser
1 dl ris (kan uteslutas eller bytas ut mot vermicelli)
1 liter vatten
Salt/buljong (välj fritt)
1 gul lök eller 1 dl rostad lök
Finhackad persilja (kan uteslutas)
1 tsk spiskummin
0,5 tsk svartpeppar
2-3 msk citronsaft från färsk citron

Gör såhär:
Koka upp linserna, skumma av och sänk värmen till medelvärme. Skölj riset och blanda i det med linserna, rör om då och då så riskornen inte lägger sig på botten av grytan och bränns fast. Krydda med salt/buljong och svartpeppar. Låt puttra på medelvärme under grytlock i ca 45 min, späd ut med mer vatten vid behov. Om du har valt att ha i vermicelli istället för ris kan du mixa soppan slät först och blanda i dem med linserna nu, låt koka i 10 min till. Har du ris i, ska soppan inte mixas. Finhacka lök och stek i olja tills de blir bruna och ordentligt stekta. Blanda ner lök, citron och spiskummin i soppan, låt puttra 5 min till. Garnera eventuellt med finhackad persilja innan servering.

https://zeinaskitchen.se/shorbet-adas-libanesisk-linssoppa/
 
Den veganska bouillabaissen blev så sjukt god! Våran blev dock vegetarisk då vi hade riktigt smör och grädde samt aioli som topping. Men hade lika gärna kunnat ta växtbaserade alternativ om vi haft det hemma.
Åt med vitlöksbröd till istället för olivfoccacia som det var i receptet. Supergott tyckte alla!
Det hade lätt gått att köra dubbel sats för matlådor.

https://vegokak.se/recept/recept-snabb-vegansk-boulliabaisse-med-olivfoccacia/
 
Hur brukar ni tillaga quornbitar? Sambon har köpt en massa då vi vill äta mer vegetariskt, men vetetusan om jag tycker att dom är speciellt goda.
 
Tack! Har kantareller i frysen, så man kanske kan prova att göra en sådan! Har du recept på den grytan? :)

Har ett ungefärligt i huvudet :D
Quornfiléer som jag skär i mindre bitar och marinerar.
Fräser på röd paprika, rödlök och salladslök, i med quornen.
Lägg i kantarellfärskost (2 burkar) och två små grädde.

Salt, peppar och chiliflakes :)
Jag tycker den är jättegod iaf!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 178
· Visningar
39 514
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp