Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Svamppasta med svartkål igen, middagsgästerna hurrade!
Till förrätt blev det räfflade saltade chips med syrad grädde, tångkaviar och dill. Till efterrätt tiramisu i glas. En gäst sa att tiramisun var godare än alla restaurangtiramisu han ätit tidigare. Jag håller med honom ;)
 
Japp bara å lägga ut receptet här då. Älskar bra tiramisu å vart extremt putt när sia slutade med sin tiramisu glass.
Svamppasta med svartkål igen, middagsgästerna hurrade!
Till förrätt blev det räfflade saltade chips med syrad grädde, tångkaviar och dill. Till efterrätt tiramisu i glas. En gäst sa att tiramisun var godare än alla restaurangtiramisu han ätit tidigare. Jag håller med honom ;)
 
Japp bara å lägga ut receptet här då. Älskar bra tiramisu å vart extremt putt när sia slutade med sin tiramisu glass.

Självklart!

https://www.ica.se/recept/tiramisu-i-glas-720591/

Jag brukar ha mer amaretto i än vad som står samt lägger till 0,5 dl vispgrädde i äggulesmeten då det blir fluffigare och godare då enligt mig. Vispar alltså äggula, mascarpone, amaretto och vispgrädde tills det blir fluffigt.
 
Självklart!

https://www.ica.se/recept/tiramisu-i-glas-720591/

Jag brukar ha mer amaretto i än vad som står samt lägger till 0,5 dl vispgrädde i äggulesmeten då det blir fluffigare och godare då enligt mig. Vispar alltså äggula, mascarpone, amaretto och vispgrädde tills det blir fluffigt.
Attans vad sugen jag blev!
Googlade på vegansk tiramisu och såg att man kunde byta ut mascarponen mot silkestofu. Känner att jag måste testa någon dag..
 
Idag:

Frukost, lunch och mellis: mannagrynsgröt med hallonkräm :D :heart
Middag: Sista portionen moussaka :) som jag inte fryst in (3 portioner i frysen:) ) + 2 riskakor och sista slatten rödbetssallad

Imorgon är planen risgrynsgröt med hallonkräm till frukost och lunch och sen Bishops med pappa och lillebror m brorson o sambo för o fira fars dag :) :).
 
Marinerar först quornbitar med japansk soja, vitlök och ingefära, gärna ett dygn :)

Fräser på med salladslök, tjoffsar i två paket creme bonjour kantarell, lite grädde.
I med rödlök och paprika och låt det puttra :)
Salt, peppar, brukar ha lite timjan också.
 
Har precis läst årets första julmagasin och blev imponerad över att de hade ganska många vegetariska eller veganska recept! Från just detta magasin ska jag nog prova vita bönor i hovmästarsås och fänkål i citroninläggning. Är även sugen på att grava morötter. Någon här som har provat något till julbordet som ni vill tipsa om?
 
Marinerar först quornbitar med japansk soja, vitlök och ingefära, gärna ett dygn :)

Fräser på med salladslök, tjoffsar i två paket creme bonjour kantarell, lite grädde.
I med rödlök och paprika och låt det puttra :)
Salt, peppar, brukar ha lite timjan också.
Åh tack! :love: är det två såna små runda paket creme bonjour? Låter så smarrigt! Quorn blir alltid godast om det får marinera först.
 
Har precis läst årets första julmagasin och blev imponerad över att de hade ganska många vegetariska eller veganska recept! Från just detta magasin ska jag nog prova vita bönor i hovmästarsås och fänkål i citroninläggning. Är även sugen på att grava morötter. Någon här som har provat något till julbordet som ni vill tipsa om?

Jag tycker vegosill gjord på tofu blir godast. Dock fungerar Coops färdiga vegosill bra, så har slutat göra egen faktiskt. Med aubergine blir det ganska slemmigt tycker jag.
Vegobullar blir bäst på anammas formbara färs då den håller ihop bra, så kan man krydda precis som vanliga köttbullar. Vad gäller skinka hoppar jag oftast över den, annars testade jag peas of heavens "rostbiff" roast peas igår på Mat och vin-mässan och den skulle jag absolut kunna tänka mig med senap istället för julskinka. Den är helt vegansk.
Har tidigare år testat griljera quorns julskinka men jag tycker inte att den var god.
 
Ska testa denna nån dag, köpte hem saffran idag :)
Screenshot_20191110-145812_Instagram.jpg
 
Har precis läst årets första julmagasin och blev imponerad över att de hade ganska många vegetariska eller veganska recept! Från just detta magasin ska jag nog prova vita bönor i hovmästarsås och fänkål i citroninläggning. Är även sugen på att grava morötter. Någon här som har provat något till julbordet som ni vill tipsa om?
Fänkål i citron är så gott! Grillar alltid det på sommaren. 😍

På julbordet äter jag sjukt många olika sorters kål. Syrad rödkål, rödkålssallad, brysselkål stekt med citron, grönkålspaj, ugnsrostad svartkål, stekt vitkål i soja..
Rökt, kall tofu med sesam i, griljerad kålrot, hemmagjorda biffar på svarta bönor, rödbetssallad..

Allt veganskt såklart!
Gillar inte halvfabrikat, så äter inte det.
 
Fänkål i citron är så gott! Grillar alltid det på sommaren. 😍

På julbordet äter jag sjukt många olika sorters kål. Syrad rödkål, rödkålssallad, brysselkål stekt med citron, grönkålspaj, ugnsrostad svartkål, stekt vitkål i soja..
Rökt, kall tofu med sesam i, griljerad kålrot, hemmagjorda biffar på svarta bönor, rödbetssallad..

Allt veganskt såklart!
Gillar inte halvfabrikat, så äter inte det.
Är så glad över att det är brysselkålssäsong nu! Ugnsrostad med vitlök är en favorit
 
Åh, från att inte ha varit sugen på någon riktig mat alls typ är jag typ sugen på allt just nu... kul!
Frågan är i vilken ordning jag ska laga/äta allt :D.
Imorgon och på tis kommer jag dessutom ha gott om tid så kan passa på att laga nåt riktigt... hmm, får se vad det blir :) :).
 
Gjorde igår en tomtbaserad auberginegryta med bönor som jag gör ibland i olika varianter. Lätt att göra storkok och det jag gillar med aubergine är att det blir lite substans att tugga på. Jag skulle vilja ha lite tips på ny kryddning, då jag har lite dålig fantasi :o

Gårdagens recept:
1 stor aubergine i stora bitar
3 morötter grovhackade
2 gula lökar grovt strimlade
2 stora potatisar i grova bitar
1 tetra svarta bönor
1 tetra stora vita bönor
1 kinesisk vitlök
2 tetror hela tomater

grönsaksbuljong, en gnutta balsamvinäger, chiliflakes, oregano, salt, peppar
 
Jag har hittat ett recept på kladdkaka som är menat att göra i en form, men kan jag göra muffins av samma recept? Eller blir det kajko nånstans då?

Och - blir inte det där vääääldigt sött? Jag äter inte mkt sötsaker själv, så det där känns som socker overload? Även för andra som äter mer sött? Ta mindre socker eller byta ut en del mot t ex sirap eller nån annan sorts socker, kan det va nåt?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20191018-160037_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20191018-160037_Samsung Internet.jpg
    110,3 KB · Visningar: 38

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 277
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp