Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Visa bifogad fil 38737

Jag har plockat kantareller! Min fantasi sträcker sig till olika typer av mackor med förvällda eller stuvade svampar. Har ni några andra tips? :)

Till nästa gång:
Viltbiffar med potatismos och svampsås? Kanske typ anamma formfärs? Jag har gjort på älg men tänker att det borde att få till bra veg också :d
Jag har kört älgfärsbiffarreceptet från ica med örtsenap. Det går ju rätt bra att byta viltfonden mot kryddor:d
Och så brukar jag göra sås på oatly imat, ha i enbär och soja och lite annat som luktar gott just då. Det brukar bli bra.

Fasiken vad hungrig jag blev 😅
 
Den blev jättegod :) hade dock missat att det skulle vara två saffran i, och sen hittade jag inte umamibuljong...

Kung Markatta har Umamibuljongen. Men ärligt talat så tycker jag inte att den skiljer sig så värst gentemot vanlig grönsaksbuljong.

Jag tycker dock att Knorrs nya veganska fonder är superbra för att tillföra djup och umamismak istället. Använder den mörka jättemycket.
Och brynt schalottenlöks fond - den är god!
 
Kung Markatta har Umamibuljongen. Men ärligt talat så tycker jag inte att den skiljer sig så värst gentemot vanlig grönsaksbuljong.

Jag tycker dock att Knorrs nya veganska fonder är superbra för att tillföra djup och umamismak istället. Använder den mörka jättemycket.
Och brynt schalottenlöks fond - den är god!

Hade i vanlig grönsaksbuljong istället :) då kanske jag inte behöver köpa på mig umami!
Men fonderna måste jag kolla in, inte sett ännu!
 
Hade i vanlig grönsaksbuljong istället :) då kanske jag inte behöver köpa på mig umami!
Men fonderna måste jag kolla in, inte sett ännu!

Gör det! Använder i nästan allt, för att få lite mer djup och sälta typ än vad bara soja kan ge. Ibland blir det lite tunn smak av enbart grönsaksbuljong tycker jag 😊
 
Någon som bakat eget surdegsbröd förresten?

Jodå, en period hade jag både en vete- och en rågsurdeg igång parallellt. Det blev förvånansvärt bra resultat redan från start. När bara Mitt Nya Liv börjar i december och min tillvaro kommer att vara lugnare och mina helger befriade från jourer och beredskap, så är det mycket troligt att jag återupptar surdegandet igen. Känns som ett lagom startprojekt över julhelgen. Och den här gången skulle jag vilja dra igång en grunddeg med hjälp av en klick honung från gårdens egen produktion.

Har du Facebook, så finns där en mycket inspirerande grupp som heter Surdegsbagarna. Där är en trevlig blandning av nybörjarfrågor med trevliga och kunniga svar, och foton på experternas vackraste bröd, som är så utsökt snyggt snittade/jästa att det är som små konstverk.
 
Jodå, en period hade jag både en vete- och en rågsurdeg igång parallellt. Det blev förvånansvärt bra resultat redan från start. När bara Mitt Nya Liv börjar i december och min tillvaro kommer att vara lugnare och mina helger befriade från jourer och beredskap, så är det mycket troligt att jag återupptar surdegandet igen. Känns som ett lagom startprojekt över julhelgen. Och den här gången skulle jag vilja dra igång en grunddeg med hjälp av en klick honung från gårdens egen produktion.

Har du Facebook, så finns där en mycket inspirerande grupp som heter Surdegsbagarna. Där är en trevlig blandning av nybörjarfrågor med trevliga och kunniga svar, och foton på experternas vackraste bröd, som är så utsökt snyggt snittade/jästa att det är som små konstverk.

Kul!

Yes, Facebook har jag, ska kolla in den gruppen, tack!
 
Hur börjar man på enklast möjliga sätt? :) Ska se om böckerna finns på Bibblan :)

Jag följde Martins recept för att starta en rågsurdegsgrund. Jag hittar tyvärr inte det receptet på nätet, men det finns ju många liknande så det är nog bara att prova med något. Rågsurdeg ska vara enklare att börja med än vetesurdeg har jag hört.

Sen när jag hade min surdeg började jag med enkla recept, med bara en eller två mjölsorter i. I konstigheter :)
 
Jag följde Martins recept för att starta en rågsurdegsgrund. Jag hittar tyvärr inte det receptet på nätet, men det finns ju många liknande så det är nog bara att prova med något. Rågsurdeg ska vara enklare att börja med än vetesurdeg har jag hört.

Sen när jag hade min surdeg började jag med enkla recept, med bara en eller två mjölsorter i. I konstigheter :)

Tack för tipsen 😊.

Känner mig taggad på att prova. Jag gillar ju att baka och vill ju gärna att brödet ska bli så gott som möjligt och det surdegsbröd jag smakat har varit mustigt och gott!
 

Bifogade filer

  • 20191113_184341.jpg
    20191113_184341.jpg
    214,4 KB · Visningar: 22
Tack för tipsen 😊.

Känner mig taggad på att prova. Jag gillar ju att baka och vill ju gärna att brödet ska bli så gott som möjligt och det surdegsbröd jag smakat har varit mustigt och gott!

Kanske inte så bra tips dock :p Får man lägga upp bild på recept från en kokbok här? I så fall kan jag posta receptet på surdegsgrund som jag följde, tyckte det blev bra.
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 332
· Visningar
43 862
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 759
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Självplock jordgubbar?
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp