Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Jodå, en period hade jag både en vete- och en rågsurdeg igång parallellt. Det blev förvånansvärt bra resultat redan från start. När bara Mitt Nya Liv börjar i december och min tillvaro kommer att vara lugnare och mina helger befriade från jourer och beredskap, så är det mycket troligt att jag återupptar surdegandet igen. Känns som ett lagom startprojekt över julhelgen. Och den här gången skulle jag vilja dra igång en grunddeg med hjälp av en klick honung från gårdens egen produktion.

Har du Facebook, så finns där en mycket inspirerande grupp som heter Surdegsbagarna. Där är en trevlig blandning av nybörjarfrågor med trevliga och kunniga svar, och foton på experternas vackraste bröd, som är så utsökt snyggt snittade/jästa att det är som små konstverk.

Har du provat med kefir som surdegsstarter? Är glutenintolerant och skulle vilja prova men....
 
Potatisbullar till lunch idag igen :d med gröna sojabönor, broccoli och lingonsylt.

Middag bland annat en spenat- och ostbiff som jag köpte på Coop. Inte så kul bild, men den var god :). Åt med kokt potatis, morötter, senap tomat o gurka.
 

Bifogade filer

  • 20191115_172332.jpg
    20191115_172332.jpg
    259,6 KB · Visningar: 24
Efter en superstressig och jobbig dag på jobbet blev det McDonalds till middag. Måste passa på när sambon inte är hemma :p
Blev första gången jag provade Veggie Tasty - den var god! Slog på stort med dip och efterrättspaj också ;)
Nu är jag sådär ohärligt mätt man bara kan bli av riktig skräpmat känner jag!
 
Har du provat med kefir som surdegsstarter? Är glutenintolerant och skulle vilja prova men....

Nej det har jag inte ens sett som alternativ, spännande! Jag hade bara mjöl och vatten och sedan minns jag inte om jag tog rivet äpple eller lite honung, vet att det stod att man kunde ha vilket som.

Men det blev som sagt bra fjutt i grunddegen den gången, efter några dagar att sura till sig. Jag har en sån där liten värmematta som används till att förodla fröer som vill ha extra värme för att gro, den funkar som ett bra tillbehör till att sjasa liv i surdeg också.
 
Jag är inte vegetarian själv men äter en hel del veg. Efter att ha haft en vegan på middag för ett par veckor sedan har jag snöat in på färska vårrullar. Otroligt hur gott det blir med så enkla ingredienser. Idag åt jag sådana igen. Fyllde dem med strimlad vitkål, purjolök och avocado + lite rostad lök som extra krisp. Hade också i lite Sriracha för att få hetta. När jag hade gäster gjorde jag en jordnötssås till. Nu använde jag japansk soja och ostronsås. Den sistnämnda är ju inte vegetarisk, men jag hade egentligen velat ha hoisinsås och den är veg. Dock fanns inte sådan på min kvartersbutik.
 
Nu har vi nyss provsmakat :).

De blev goda och fina, men kladdiga blev de inte... :/ och det skulle ju vara kladdkaka. So, what did I do wrong? För lång tid i ugnen? För mycket omrörning?
 

Bifogade filer

  • 20191117_121953.jpg
    20191117_121953.jpg
    306,1 KB · Visningar: 22
Gjorde en galet god köttfärssås med anamma. Nedhackad gul lök och en ordentlig bit hackad vitkål som frästes med olja, i med riven morot, och en halv påse anammafärs att steka till snabbt, sedan en tetra krossade tomater + lite vatten, kryddpeppar, två grönsaksbuljongtärningar och en ordentlig skvätt soya. :d

Det räckte till en middag för två med pasta och sallad, samt till tre lunchlådor med tillsats av överbliven potatis. Utfyllnad av kål och morot is da shit!
 
Nu har vi nyss provsmakat :).

De blev goda och fina, men kladdiga blev de inte... :/ och det skulle ju vara kladdkaka. So, what did I do wrong? För lång tid i ugnen? För mycket omrörning?
Visst hade du ett recept för stor form? Minskade du tiden i ugnen?

Detta är den enda veganska kladdkaka som blir sådär lite seg i kanterna och kladdig i mitten, som en kladdkaka ska vara, som jag har provat (och jag har provat många). https://dinvinguide.se/happyfoodbypetra/varldens-basta-kladdkaka/
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 897
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp