Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

I dag har jag ätit broccolibiffar med bulgur till samt lime- och vitlöksdressing. Supergott!

Jag fullkomligt älskar att det går att göra biffar på typ allt.. :D

Biffarna:
finhackad broccoli
hårt vispat kikärtsspad (går att byta mot ägg)
lite mjöl
chili
cayennepeppar
salt
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    221,4 KB · Visningar: 28
Idag lyckades jag vara på jobbet den dagen det serverades potatisbullar, yay! En av de FÅ vegetariska rätterna där! Så nu har det verkligen blivit potatis för hela slanten ett tag! Och till ikväll blir det potatismos plus den enda potatisbullen jag har kvar.... vad jag ska ha till återstår att se :)

Men först mellis!
 

Bifogade filer

  • 15494690122593045515746791010936.jpg
    15494690122593045515746791010936.jpg
    195,4 KB · Visningar: 48
Det blev korv igen, haha förr åt jag typ aldrig korv heller, men nu har det blivit ofta på sistone, det är gott! Hälsans köks sojakorv :)
 

Bifogade filer

  • 20190206_193750.jpg
    20190206_193750.jpg
    191,6 KB · Visningar: 36
Brunch idag: detta med påfyllning! + varm oboy. Blir långpass på löpbandet innan jobbet idag, så smällde ihop frukosten och lunchen, så jag hinner smälta maten innan.

Middag blir korv stroganoff som jag tog med till jobbet igår :heart, men då åt jag ju potatisbullar istället:).

Imorgon ska jag äta upp avokadon som ligger o är perfekt mogen här nu, hoppas den inte hinner bli övermogen! Får fixa lunchlåda till jobbet imorgon ikväll, tänker mig bovetepasta eller ris eller nåt och så mosad avokado med chilisås i! Samma fre kv tänker jag.

På lör kommer min dejt och vi ska göra daal! :) :)
 

Bifogade filer

  • 20190207_094528.jpg
    20190207_094528.jpg
    255,1 KB · Visningar: 22
Alltså denna är så god och snabblagad!
Gjorde den mycket förut när jag bodde själv men hade inte ätit den på över ett år nu. Igår gjorde jag den. Mitt tips till alla här i tråden! Brukar ha mer jordnötssmör och häller i sambal, soja och lime direkt i såsen men toppar med det också. Sån där konc limejuice på flaska fungerar lika bra som färsk. Den blir bara godare i matlåda och blir inte konstig att frysa in.
Igår hade jag även tärnad silkestofu i precis i slutet för extra protein.

Kikärtscurry med jordnötssmör och lime

Portioner: 4
Tid: 25 minuter
ris för 4 personer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk curry
rapsolja att fräsa i
6–7 dl kokta kikärtor (2 burkar)
4 dl kokosmjölk
300 g krossad tomat
1/2 dl jordnötssmör
2 bananer (kan uteslutas)
lite japansk sojasås


Till servering:
färsk koriander
1–2 dl hackade jordnötter (kan uteslutas)
sambal oelek
1 limefrukt, i klyftor
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
43 061
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
299
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp