Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Köpt en senapschill till julbordet. Inlagd champinjon som är istället för sill. Ska bli verkligt spännande! Aburginevarianter har jag inte vågat mig på, känslig för mjukt och slemmigt. Någon som har andra tips?
 
Gjorde en supergod chili idag. Hade dock ingen paprika eller majs hemma som jag brukar ha i men den blev väldigt god och mättande ändå.

Smör, gul lök och vitlök
Anammas formbara färs
Tomatpuré
1 burk krossad tomat, 1 burk passerad tomat
Vita bönor i tomatsås, svarta bönor och stora vita bönor
Smaksatte med vegansk fond, soja, en klick smör, lite misopasta, liquid smoke, paprikapulver, chiliflakes, cayennepeppar, spiskummin, oregano, balsamico, svartpeppar, salt och det bästa - kakao!
Toppade med koriander.
Serverades med fluffigt ris, nachochips och creme fraiche!
 
Nån som provat? Hur är konsistensen? Kan man grilla dem tror ni eller ramlar de sönder?
Tycker deras vanliga korv ramlar sönder sen den blev vegansk, men det gör ju inget om man vet om det... påminner om sylta tycker jag! Viket jag ju saknat! :D :d
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20191217-184050_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20191217-184050_Samsung Internet.jpg
    154,1 KB · Visningar: 44
Till lunch bakade jag en kaka av vita bönor, banan, bakpulver och kakao. Först när jag tog den ur ugnen tyckte jag inte den såg ut att vara mycket att hänga i julgranen, men den smakade över förväntan! :d Coops veganglass uppepå.
 

Bifogade filer

  • 20191222_115354.jpg
    20191222_115354.jpg
    121,3 KB · Visningar: 36
Gjorde snabbnudlar till lunch. Sparade lite av buljongen och gjorde en sås på jordnötssmör, sesamolja, soja, risvinäger, lite lime, misopasta, ingefära och chiliflakes. Blandade ned nudlarna och rörde om. Toppade med hackad salladslök som jag hade i frysen. Tog inte ens 5 min att göra men blev så gott!
 
Låter som orimligt nyttigt smask. Recept?

Ja, jag tycker det blev väldigt gott, som sagt!
Samma sak till mellis, fast med lite florsocker istället för kakao. Lika gott! I originalreceptet är det saffran, men det har jag inte hunnit testa än.

1 dl kokta vita bönor (ca 60-70 g)
1 banan
2 tsk bakpulver
Valfri smaksättning

Mixa allt o ha i en ca 10 cm i diameter stor form (jag har inte fått tag i nån sån, tyvärr).
200 grader i 30 min.
 

Bifogade filer

  • 20191222_162255.jpg
    20191222_162255.jpg
    204,1 KB · Visningar: 36
Ja, jag tycker det blev väldigt gott, som sagt!
Samma sak till mellis, fast med lite florsocker istället för kakao. Lika gott! I originalreceptet är det saffran, men det har jag inte hunnit testa än.

1 dl kokta vita bönor (ca 60-70 g)
1 banan
2 tsk bakpulver
Valfri smaksättning

Mixa allt o ha i en ca 10 cm i diameter stor form (jag har inte fått tag i nån sån, tyvärr).
200 grader i 30 min.
Jösses, låter helt osannolikt att de skulle bli gott - vita bönor och banan. Men tror dig och får pröva vid tillfälle.
Behöver det vara nygräddat eller kan man göra större sats och äta kallt som typ kladdkaka?
 
Jösses, låter helt osannolikt att de skulle bli gott - vita bönor och banan. Men tror dig och får pröva vid tillfälle.
Behöver det vara nygräddat eller kan man göra större sats och äta kallt som typ kladdkaka?

Den första fick stå någon timme i rumstemp och det blev godare så än muffinsen, dem åt jag varma direkt från ugnen. Så det bästa är nog svalnad/kall!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 347
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 893
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp