Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Vilket är erat favoritrecept på daal? Vill gärna testa nåt nytt.
Brukar göra ett från Ica med yoghurt och körsbärstomater. Gillar att det blir krämigt.
Smörig daal är det bästa jag testat. Lagat många gånger. Viktigt att faktiskt följa receptet och steka/koka så länge det står. Blir så underbart mustigt då.
Äter alltid med mango, avokado och yoghurt till samt toppar med kokosflakes och frön.

https://elsa.elle.se/recept-aleksanders-smoriga-daal/
 
20200314_193624.jpg
 
Smörig daal är det bästa jag testat. Lagat många gånger. Viktigt att faktiskt följa receptet och steka/koka så länge det står. Blir så underbart mustigt då.
Äter alltid med mango, avokado och yoghurt till samt toppar med kokosflakes och frön.

https://elsa.elle.se/recept-aleksanders-smoriga-daal/
Jag har lagat och provsmakat. Den blev väldigt god! Jag mixade dock innan jag la i linserna. Eftersom jag alltid måste krångla till allt ska jag nog hälla i en burk kokosmjölk nästa gång.
 
Hoppas det är ok att låna tråden för lite tips!

Jag ska bjuda 7 pers på middag på lördag, något vegetariskt och lättlagat (!). Vore kul med något lite festligt, men gissar att det blir mindre lättlagat med ökad festlighetsfaktor. Någon som har något förslag? :)
 
Hoppas det är ok att låna tråden för lite tips!

Jag ska bjuda 7 pers på middag på lördag, något vegetariskt och lättlagat (!). Vore kul med något lite festligt, men gissar att det blir mindre lättlagat med ökad festlighetsfaktor. Någon som har något förslag? :)
Pokébowl som man bygger ihop själv med massa olika tillbehör, och ugnsstekt knaprig tofu? Vi brukar koka rött eller svart ris, och tillbehör som går att förbereda innan, exempelvis rivna morötter i ingefärs-lag, citronmarinerade gröna sojabönor, hyvlad gurka, picklad rödlök, mango, något krispigt som friterade jordärtskockschips, kimchimayo, någon trevlig sojabaserad sås med lite sesamolja i, tunt skivad salladslök, rostade sesamfrön.. avokado kanske. Tofun: välj en som är fast, pressa ut vätska. Skiva i tärningar, marinera i soja, vitlök, olja, lite hoisin. Sprid ut på bakplåtspapper, stek i ugnen tills knapriga och vänd runt dem några gånger. Räkna med ganska lång tid men lite lägre värme (ca 175 grader, 30 min beroende på hur stora tärningar och hur ofta du vänder dem). Allt går att förbereda utom riset och tofun! Det blir väldigt färgglatt och festligt.
 
Hoppas det är ok att låna tråden för lite tips!

Jag ska bjuda 7 pers på middag på lördag, något vegetariskt och lättlagat (!). Vore kul med något lite festligt, men gissar att det blir mindre lättlagat med ökad festlighetsfaktor. Någon som har något förslag? :)
Bönlasagnen jag tipsade om! Servera med en krispig sallad :)
 
Pokébowl som man bygger ihop själv med massa olika tillbehör, och ugnsstekt knaprig tofu? Vi brukar koka rött eller svart ris, och tillbehör som går att förbereda innan, exempelvis rivna morötter i ingefärs-lag, citronmarinerade gröna sojabönor, hyvlad gurka, picklad rödlök, mango, något krispigt som friterade jordärtskockschips, kimchimayo, någon trevlig sojabaserad sås med lite sesamolja i, tunt skivad salladslök, rostade sesamfrön.. avokado kanske. Tofun: välj en som är fast, pressa ut vätska. Skiva i tärningar, marinera i soja, vitlök, olja, lite hoisin. Sprid ut på bakplåtspapper, stek i ugnen tills knapriga och vänd runt dem några gånger. Räkna med ganska lång tid men lite lägre värme (ca 175 grader, 30 min beroende på hur stora tärningar och hur ofta du vänder dem). Allt går att förbereda utom riset och tofun! Det blir väldigt färgglatt och festligt.

Lät ju supergott, tusen tack för tipset!
 
Hoppas det är ok att låna tråden för lite tips!

Jag ska bjuda 7 pers på middag på lördag, något vegetariskt och lättlagat (!). Vore kul med något lite festligt, men gissar att det blir mindre lättlagat med ökad festlighetsfaktor. Någon som har något förslag? :)
Daalen som @Malibu_Stacy tipsade om här ovan? Servera med mango, avokado, rostad kokos, jasminris, koriander och yoghurt.
 
Har precis lagt lite Tofu i marinad. Har aldrig tillagat det hemma så det blir spännande. Gjorde en på rapsolja, vitlök, chili flakes, sötsur sås, lite soya och en touch sirap. Ska bli spännande att se om det är ätbart i morgon ^^
Tänkte steka tofun och sen servera med glasnudlar och riven morot (och kanske något mer om jag hittar något spännande i gömmorna).
Oj! Jag äter tofu typ varje dag..
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
62 63 64
Svar
1 276
· Visningar
42 221
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
296
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 113
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 725
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp