Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)
Jag har en receptpärm någonstans som jag aldrig tittar i. Annars googlar jag bara efter recept jag letar efter. Är dock sämst på att följa ett recept utan slutar alltid med att jag följer typ 3 olika recept och tar de bitarna jag gillar. :D
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)

Jag har jättemånga screenshots på telefonen med recept jag vill göra.

Annars sparar jag det mesta i huvudet, kör ju oftast utan recept :)
 
Jag vill laga mer vegetariskt till mig och lilla sonen! :d
Vilka är era bästa, barnvänliga tips? Han gillar inte typ grytor och röror nåt vidare men tänker biffar/bollar kanske? Gratänger?
Gärna billigt förstås! :D

Vi äter ägg och laktosfria mejeriprodukter, inga andra preferenser. (Jag är dock inte intresserad av produkter som låtsas vara kött, typ quorn eller sojaprylar.)

Tips? :d
 
Jag har en receptpärm någonstans som jag aldrig tittar i. Annars googlar jag bara efter recept jag letar efter. Är dock sämst på att följa ett recept utan slutar alltid med att jag följer typ 3 olika recept och tar de bitarna jag gillar. :D
Ja juste. Som @pepp har jag en del screen shotat i mobilen.
 
Jag vill laga mer vegetariskt till mig och lilla sonen! :d
Vilka är era bästa, barnvänliga tips? Han gillar inte typ grytor och röror nåt vidare men tänker biffar/bollar kanske? Gratänger?
Gärna billigt förstås! :D

Vi äter ägg och laktosfria mejeriprodukter, inga andra preferenser. (Jag är dock inte intresserad av produkter som låtsas vara kött, typ quorn eller sojaprylar.)

Tips? :d

Halloumicarbonara, pasta med linssås, hallomuburgare, vegetarisk lasagne med linser/grönsaker som färs, pizza med vegetariskt pålägg är väl typ det som mitt (kräsna) barn gillat.

Annars finns ju broccolifritters, bönbiffar (@pepp har ett bra recept som jag inte minns)

Formbar färs är annars praktiskt. Jag brukar göra färsbullar/biffar av det.
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)

Jag varierar mig. Har ett par riktigt härliga kokböcker som vi använder mycket, framförallt en. Annars söker jag efter recept på telefonen, ofta är jag ju sugen på en viss sak och söker på det. Sparar sedan sidor/screenshots på recept jag vill spara och kanske göra igen. Ofta gör jag om en del i recepten men har det ändå som en grund tills jag kan dem i huvudet! :)
 
Enkel lunch:
Penne med bolognese gjord på lök, vitlök, Anammas färs ❤, morot och squash.

20190130_130504.jpg
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)
Det mesta sparar jag på Pinterest.

För vissa basrecept har jag en anteckningsbok där jag skriver in beprövade favoriter (typ pannkaka, skagenröra, tikka masala, kanelbullar...)
 
Halloumicarbonara, pasta med linssås, hallomuburgare, vegetarisk lasagne med linser/grönsaker som färs, pizza med vegetariskt pålägg är väl typ det som mitt (kräsna) barn gillat.

Annars finns ju broccolifritters, bönbiffar (@pepp har ett bra recept som jag inte minns)

Formbar färs är annars praktiskt. Jag brukar göra färsbullar/biffar av det.

Hmm. Vilket bönbiffsrecept kan det vara :D
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag googlar, varje gång. Och så när jag ska göra den där goda grytan eller soppan igen som jag sökte efter förra gången, så hittar jag ofta fem eller sju recept som är ungefär likadana, och då kommer jag inte ihåg vilken av varianterna jag gjorde förra gången. Jag har också en receptpärm, några kokböcker som jag använder sällan. Och så hade jag mattidningar men dels var det svårt att hitta ett system för att söka och dels finns många av de recepten på nätet nu.

Ett recept som jag hade i pärmen hittar jag till mitt förtret varken i pappersform eller på nätet nu. Men det var ett icke-vegetariskt recept på en höstgryta med rotfrukter och nötkött och öl, en kanelstång och lite annat smått och gott. Får väl testa mig fram om det inte dyker upp igen...

Skulle gärna ha en fin pärm med foton och anteckningar, men där tryter orken och tiden.
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)

Har de flesta recept från nätet, sparar de under favoriter i telefonens webbläsare. Har även en liten bok med recept urklippta och inklistrade från tidningar osv men den fylls inte på med nya för alla recept finns ju på nätet typ :p Får till exemplen hem tidningen buffé från Ica och de recepten finns ju alla på nätet så då slänger jag tidningen när jag läst kvar och sparar ner från nätet istället.
Händer att jag fotar av också om jag typ är hemma hos någon eller så.
 
Ikväll ska jag laga stekt vegofalukorv (verkligen älskar pärsons middagskorv, den är så saftig och smakar verkligen rätt!) med snabbstuvade makaroner och ärtor :)
Sambon är bortrest så har inte jättestor lust att laga något mer ”omfattande” recept.
 
Jag har en receptpärm någonstans som jag aldrig tittar i. Annars googlar jag bara efter recept jag letar efter. Är dock sämst på att följa ett recept utan slutar alltid med att jag följer typ 3 olika recept och tar de bitarna jag gillar. :D

Jo, jag har också googlat en del nu på sistone. Och brukar också blanda recept/höfta lite... men ibland kan jag känna att det blir mer "på riktigt" om jag följer ett recept, det känns kul att ha en riktig plan liksom och följa ett recept :). Inte alltid, men vill göra det mer.

Jag har jättemånga screenshots på telefonen med recept jag vill göra.

Annars sparar jag det mesta i huvudet, kör ju oftast utan recept :)

Ja juste. Som @pepp har jag en del screen shotat i mobilen.

Så har jag också börjat göra nu när jag skaffat ny telefon, men känner att det blir en massa massa bilder som ligger och tar plats... Å så tror jag jag vill ha recepten i större format.

Jag varierar mig. Har ett par riktigt härliga kokböcker som vi använder mycket, framförallt en. Annars söker jag efter recept på telefonen, ofta är jag ju sugen på en viss sak och söker på det. Sparar sedan sidor/screenshots på recept jag vill spara och kanske göra igen. Ofta gör jag om en del i recepten men har det ändå som en grund tills jag kan dem i huvudet! :)

Vilken kokbok är det? Jag har en del kokböcker, men blir aldrig att jag tittar i dem. Lånar ibland på bibblan, men tycker inte jag fåt tnågon inspiration av dem heller.

Det mesta sparar jag på Pinterest.

För vissa basrecept har jag en anteckningsbok där jag skriver in beprövade favoriter (typ pannkaka, skagenröra, tikka masala, kanelbullar...)

Ja, men typ så tänker jag! Ibland när jag gör nåt tänker jag att jamen det här vill jag göra ofta, jag kommer komma ihåg hur jag gjorde/vilket recept jag följde, men jo tjena...

Jag googlar, varje gång. Och så när jag ska göra den där goda grytan eller soppan igen som jag sökte efter förra gången, så hittar jag ofta fem eller sju recept som är ungefär likadana, och då kommer jag inte ihåg vilken av varianterna jag gjorde förra gången. Jag har också en receptpärm, några kokböcker som jag använder sällan. Och så hade jag mattidningar men dels var det svårt att hitta ett system för att söka och dels finns många av de recepten på nätet nu.

Ett recept som jag hade i pärmen hittar jag till mitt förtret varken i pappersform eller på nätet nu. Men det var ett icke-vegetariskt recept på en höstgryta med rotfrukter och nötkött och öl, en kanelstång och lite annat smått och gott. Får väl testa mig fram om det inte dyker upp igen...

Skulle gärna ha en fin pärm med foton och anteckningar, men där tryter orken och tiden.

Jamen precis!

Det blev så fint väder idag så jag gick faktiskt och köpte mig en pärm, skrivarpapper och plastfickor! Skulle ändå ha plastfickor och papper till min kassaboks-pärm, så det var ju bra jag fick det gjort! Så nu ska jag fixa en ny, fräsch receptpärm!

Jag tänker mig att jag ska skriva ut de recept som går att skriva ut och sen om jag t ex tar pappersrecept i mataffär så sätter jag det i en plastficka. Sen om jag kommer på något eget hopkok jag vill minnas hur jag gör så skriver jag in det för hand eller skriver det på dator och skriver ut :).

Heja heja!
 
Wohoo, kul med ny tråd!

En fundering - hur sparar ni era recept? I telefonen/datorn, skrivna för hand, i plastfickor...?

Jag har en gammal receptpärm nånstans som jag ska rota fram, eller kanske hellre börja med en ny fräsch. Ser gärna bilder om ni sparar så!

Sparar ni recept ni vill göra eller recept ni gjort och vet ni gillar eller både och?

:)
Screenshots på mobilen och Pinterest (spenderar alldeles för mycket tid där..!).

Jag vill laga mer vegetariskt till mig och lilla sonen! :d
Vilka är era bästa, barnvänliga tips? Han gillar inte typ grytor och röror nåt vidare men tänker biffar/bollar kanske? Gratänger?
Gärna billigt förstås! :D

Vi äter ägg och laktosfria mejeriprodukter, inga andra preferenser. (Jag är dock inte intresserad av produkter som låtsas vara kött, typ quorn eller sojaprylar.)

Tips? :d
Jag tänker att det är lättast att byta ut produkter i maträtter ni redan äter. Halloumi istället för falukorv i korvstråganoff, soyafärs istället för köttfärs i köttfärsås/tacos/lasagne och så vidare.
Skulle rekommendera ICA's färska grönsaksbollar, omnomnom!
 
Ikväll ska jag laga stekt vegofalukorv (verkligen älskar pärsons middagskorv, den är så saftig och smakar verkligen rätt!) med snabbstuvade makaroner och ärtor :)
Sambon är bortrest så har inte jättestor lust att laga något mer ”omfattande” recept.

Åh, den korven har jag stått och vägt i handen på affären, men inte kommit mig för att prova än, men då låter den värd att prova!
 
Åh, den korven har jag stått och vägt i handen på affären, men inte kommit mig för att prova än, men då låter den värd att prova!

Ja alltså det är den godaste ersättningsprodukten som finns i affärerna tycker jag! Supergod ”rå” också och gillar verkligen att det inte är soja eller quorn.
Steker den mest i skivor men den fungerar riktigt bra strimlad i korv stroganoff också.
 
Jag vill laga mer vegetariskt till mig och lilla sonen! :d
Vilka är era bästa, barnvänliga tips? Han gillar inte typ grytor och röror nåt vidare men tänker biffar/bollar kanske? Gratänger?
Gärna billigt förstås! :D

Vi äter ägg och laktosfria mejeriprodukter, inga andra preferenser. (Jag är dock inte intresserad av produkter som låtsas vara kött, typ quorn eller sojaprylar.)

Tips? :d

Bananpannkakor vet jag att mitt brorsbarn gillar :).

Sen håller jag med @Masqueradee byt ut köttfärsen mot vegofärs eller korven mot vegokorv :) Fast ser att du inte är intresserad av det, varför inte? :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 896
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp