Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Och jag är väldigt sugen på flygande Jakob. Men jag vet inte vad jag ska göra den på.

Gjorde på quorn en gång, men det blev inte gott. Min man ratar tofu. Och det finns verkligen inte så mycket ersättningsprodukter här. Kanske bara dunka i rejält med champinjoner och cashewnötter? 🤔
Inte ens om du steker tofun så den blir krispig och sedan låter den gå med i såsen?
 
Lasagne! Med ricotta/hackad spenat som vit sås, linsfärs med chili som kött, risentas bönlasangeplattor... massor med ost också på varje lager färs...

Gott! Spenat är gott alltså! Har inte ätit det särskilt mycket faktiskt, men nu har jag haft fryst bladspenat i mina grytor på sistone och det är gott!

Jag har just inhandlat en brieost. Jag fick tre stycken fänkålar av mormor, så tänkte prova att ugsbaka fänkål med brieost och hjortronsylt på till middag, tror det kan bli smarrigt!
 
Gott! Spenat är gott alltså! Har inte ätit det särskilt mycket faktiskt, men nu har jag haft fryst bladspenat i mina grytor på sistone och det är gott!

Jag har just inhandlat en brieost. Jag fick tre stycken fänkålar av mormor, så tänkte prova att ugsbaka fänkål med brieost och hjortronsylt på till middag, tror det kan bli smarrigt!


Marinera fänkålen i lite limejuice, blanda i salt, peppar, honung. Värm brie med ett kryss ovanpå i ugnen så den smälter inuti. Servera med lite rostat bröd... Så gott! Fänkålen ska vara tunt skuren så den hinner mjukna av limesaften.

Glöm inte ett glas vin till! :angel:
 
Vad har ni för matplaner till veckan? :) :)

Jag ska göra något med min havregrädde iaf... och den färska koriandern som skulle varit i daalen jag och dejt skulle lagat igår... Vi fick visst annat för oss... 🤣😇 vi åt gröt istället kvart i tio på kvällen ^^.

Så kanske blir daal i veckan och så som sagt kebabgryta! Och så blev jag sugen på ugnsrostade rotfrukter också! :)

Nu har ju veckan redan hunnit börja lite men vi har handlat för veckan och den kommer innehålla följande:
- Kikärtsgryta med curry och tomat
- Flygande tofu
- Halloumistroganoff med röda linser
- Gnoccigratäng med mozarella, tomat och cannellinibönor
-Pastasallad med bland annat sojabönor och Castello white tryffel-ost
- Egen pizza
- Burgare på svarta bönor och svamp

En i mitt tycke ypperligt bra vecka :D
 
Marinera fänkålen i lite limejuice, blanda i salt, peppar, honung. Värm brie med ett kryss ovanpå i ugnen så den smälter inuti. Servera med lite rostat bröd... Så gott! Fänkålen ska vara tunt skuren så den hinner mjukna av limesaften.

Glöm inte ett glas vin till! :angel:

Tack för tipset! Har ingen limejuice till ikv, men har ju mkt fänkål, kommer inte äta upp all ikv :).


Nu har ju veckan redan hunnit börja lite men vi har handlat för veckan och den kommer innehålla följande:
- Kikärtsgryta med curry och tomat
- Flygande tofu
- Halloumistroganoff med röda linser
- Gnoccigratäng med mozarella, tomat och cannellinibönor
-Pastasallad med bland annat sojabönor och Castello white tryffel-ost
- Egen pizza
- Burgare på svarta bönor och svamp

En i mitt tycke ypperligt bra vecka :D

Låter verkligen som en bra matvecka! :) :)
 
Hmm... maten blev god, men inte så god som jag tänkt mig...
 

Bifogade filer

  • 20190212_190320.jpg
    20190212_190320.jpg
    257,8 KB · Visningar: 46
Gjorde en riktigt god wok igår:

- Massa gul lök och vitlök, stek
- Krydda med ingefära och chili-flakes (går säkert att ersätta med färsk) och salt
- Ha i Hälsans kök filébitar och låt steka tills de får lite färg
- I med ungefär en halv vitkålshuvud, strimlad
- Blanda i teriyakisås efter smak
- Avsluta med att blanda i nudlar

Ät tills du får ont i magen ^^
 
Burgare till lunch!

20190213_123326.jpg


Gjord på Anammas formbara färs, massor av stekt och rå gul lök, vitlök och massor av kryddor. Med köpt bröd som jag hittade i frysen, salladsblad, gurka, tomat, röd lök, ketchup, någon slags dressing ihopblandad av sånt som fanns i kylen (majonnäs, remouladesås, creme fraiche, yoghurt) och så gjorde jag lite klyftpotatis till. Så gott! :d

Har ätit ovanligt mycket "(veg-)kött, potatis och sås"-mat senaste tiden så till middag blev det typ alla grönsaker som fanns i kylen. Stekte aubergine, zuccini, champinjoner, broccoli, morot, paprika, tomat, edamamebönor, purjo, gul lök, vitlök och när det var klart smulade jag ner en halv fetaost som fick smälta. Åt med en blandning av röd quinoa, gröna linser och bulgur till. Också gott!!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 381
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 896
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp