Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Har precis gjort veganska maränger som står i ugnen, men det blev massa marängfluff över som inte fick plats på plåten, så nu ska jag testa att göra chokladmousse av resten. Hoppas det blir bra nu... :nailbiting:
 
Har precis gjort veganska maränger som står i ugnen, men det blev massa marängfluff över som inte fick plats på plåten, så nu ska jag testa att göra chokladmousse av resten. Hoppas det blir bra nu... :nailbiting:
Kan uppdatera med att chokladmoussen blev helt gudomligt god! :love: Så himla enkelt med, bara vispa aquafaba (med en gnutta vinsyra) till ett hårt skum, häll i smält choklad, ställ i kylen minst 30 min, klart!
Tyvärr får ni ingen bild, var lite dåligt ljus och när jag försökte fota såg det mest ut som, ja... ehum... (:turd:)
 
Korv stroganoffen jag gjorde blev alldeles för stark! Ena portionen gick ok o äta, fast värmde upp en nu ikv, bra att ta efter Vasaloppet! Tänkte jag, men asså den gick inte att äta :p hällde i mjölk o då blev de bättre, men då va jag inte sugen på den längre ikv.

Det blev linskakor med banan på och mjölk till istället@ Mycket gott!
Man bjöds på mat efter loppet, men då va jag illamående o ville bara hem :p men efter typ 2 h blev jag hungrig :p
 
Gjorde en sjukt lätt gryta nu:
- Tre små gula lökar som stektes i olja, chili-flakes, 2-3 msk paprikapulver, torkad ingefära och tomatpuré
- Anamas sojafärs
- 1 fpk linser, 1 fpk stora vita bönor
- 1 fpk tomatkross med vitlök
- En näve pärltomater jag hade kvar i kylen

Har kokats nu i över en halvtimme i min gjutjärnsgryta. Kommer äta tillsammans med fullkornsris.
 
Plugglunch!
Soldatens ärtsoppa med bjäst, hampa och pumpa. Till efterrätt vegansk semla från ica maxi.
29DD708F-F572-4BFE-B814-A5458E081EF0.jpeg
 
Wohoo, semmelfika även för mig idag på dagen!

Jag köpte en glutenfri (den lilla till vänster) och en vanlig. Den glutenfria bullen var faktiskt supergod! Och fyllningen, däremot smaklös grädde. Den vanliga från ett annat ställe hade god grädde och fyllning, men smaklös bulle, så de kompletterade ju varann bra, jag åt bara lite av den bullen och så bara av den goda grädden. :)

Nu blir det ingen mer semla för mig förrän nästa år :)
 

Bifogade filer

  • 20190305_181154.jpg
    20190305_181154.jpg
    219 KB · Visningar: 14
Lunch: Pak choi, kikärtor och morot fräst i chiliolja. Toppade med krossade linfrön.

Middag: Sallad och piroger. Gjorde ca 30 små hjärtformade piroger och det tog hur lång tid som helst och var jättejobbigt. Familjen gav dem 3/5 stjärnor (make 50 år), "medelbra" (dotter 5 år), ungefär trefjärdedelar" (son 7 år) resp. "mhmhm" (son 4 år, munnen full). De åt upp alla och jag konstaterade att det verkligen inte är en maträtt där ansträngningarna motsvarar resultatet. Nu dröjer det ett tag igen, men ibland får jag cravings på piroger.

Semla till efterrätt förstås. Både till lunch och middag. Höll på att gå snett dock, då äldsta sonen råkade ta fullkornsfrallorna istället för kardemummabullarna. Lyckades styra upp i sista stund. Det gjorde inget att det var fullkornsbulle i fyllningen, var gott ändå...
 
Vi åt cowboymat till lunch. Ugnrostad potatis, majskolvar och baked beans. Jag chockade med lite cross kitchen och hade ramslökhummus att doppa morotsstavarna i.
 
Idag prickade jag in potatisbullarna på jobbet igen, mums!

Till mellis när jag kom hem blev det linskakor med sojakorv och senap på och en mugg O'boy:)

Till middag blir det korv och potatis :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 306
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp