Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Har matkasse denna veckan (Coops ekologiska) och idag var det vegetariskt. Bönbollar och ris i kålblad. Det skulle väl bli ngt kåldolmsaktigt men jag vägrade stå och rulla in bollar och ris; jag lade upp på kålbladen i stället. Bollarna var väl OK men det kändes lite meh med tanke på arbetsinsatsen.
 
Svängde ihop vad jag hade och det blev nudlar med lite grönsaker, blev jättegott! Blötlade asiatiska nudlar, stekte broccoli, purjolök och kluvna körsbärstomater, salt. Blandade i nudlarna, hade i mirin och sweet chilisås limrgräs. Blev supergott i sin enkelhet!
 
MEN VEGANER OCH VEGETARIANER ÄTER JU BARA KANINMAT JUE!! MASSA SALLAD OCH DYRA PULVER
Kollar man på Facebook kan man få intrycket att veganer bara äter smörgåstårta, bakverk och sås. Och formbar färs. 😁
Haha, exakt så! När jag sprang på fölvisning gick jag runt en dag på Oreos och Delicatobollar.
Vi äter och bakar skitmycket veganska kakor hemma, och nu under C-uppsatsen rekar jag och medförfattaren (också vego) hur många veganska färdigkakor det finns i affärn. Möe fika blire!
 
20190307_122005.jpg

Det äe lite sjuttiotalsstuk på min sallad (not so vibrant colors), men jag har stora förhoppningar. Romana, alfalfa-groddar, kikärtor och champinjoner. Dressing på ramslökhummus med lite aquafaba, olivolja och citronsaft. Toppad med hampafrön och flagad mandel.

Till detta blir det röd linspasta, broccoli och råkost. Eventuellt knäckebröd till. Avser att bocka av 5-6 rutor i appen Daily Dozen. 😁
 
Idag var det mycket nära att det slutade med gröt eller fil till kvällsmat här... ^^ men jag gjorde en kompromiss och tog upp en matlåda med daal :) (var rädd att den skulle vara för stark, men tack och lov inte) och åt den, ett äpple och 2 linskakor. Och nu en mugg varm O'boy ish. :)
 
Gud så gott! Det har verkligen blivit en favorit här hemma. Ska nog planera in det snarast!

Kan ni hjälpa mig med ert bästa recept på belugabolognes?

Smakar den ”bara” som vanlig bolognese eller kan man få in lite mer smak 😅 Jag är egentligen inte så förtjust i pasta med köttfärssås men tänkte använda det som bjudmat (och vill själv äta vegetariskt) just för att ”alla” verkar gilla det, förhoppningsvis även jag
 
Kan ni hjälpa mig med ert bästa recept på belugabolognes?

Smakar den ”bara” som vanlig bolognese eller kan man få in lite mer smak 😅 Jag är egentligen inte så förtjust i pasta med köttfärssås men tänkte använda det som bjudmat (och vill själv äta vegetariskt) just för att ”alla” verkar gilla det, förhoppningsvis även jag

Jag använder Coop men byter ut vanlig creme fraiche mot smaksatt med tomat/basilika.
Hur en vanlig bolognese smakar är ju otroligt olika beroende på vem som lagar eftersom alla gör olika men den smakar liksom tomat, oregano, vitlök och basilika och blir väldigt krämig och mustig tycker jag. Själva linserna smakar inte så mycket men får en härlig fast konsistens. Vanliga linser kan ju lätt bli mjöliga eller falla sönder men dessa gör inte det.
Brukar dock behöva koka mer än vad som står i receptet, typ minst 45 min.

https://www.coop.se/recept/belugabolognese/#/recipe-ingredients
 
Kan ni hjälpa mig med ert bästa recept på belugabolognes?

Smakar den ”bara” som vanlig bolognese eller kan man få in lite mer smak 😅 Jag är egentligen inte så förtjust i pasta med köttfärssås men tänkte använda det som bjudmat (och vill själv äta vegetariskt) just för att ”alla” verkar gilla det, förhoppningsvis även jag

Jag brukar göra så här:

Fräs en gul lök med lite vitlök. Rör ner 2 dl belugalinser, 1-2 burkar krossade tomater. Lite vatten (häll på mer efter behov). Man kan gärna ha i lite fint tärnad morot, squash... Krydda med salt, peppar, kakao, oregano, lite (ancho-)chili. Rökt paprikpulver kan också vara gott.
 
Tack för tipsen om belugabolognese recept!
Jag gjorde en vanlig grytbas, för mig blev det gul lök, vitlök, purjolök, morot, matlagningsvin och tomatpuré. När det gosat till sig i med linser, krossad tomat, vatten och creme fraiche.
Smakade av med rätt mkt olika kryddor ;)
Alla som bjöds på maten älskade den :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 327
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp