Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Ljummen sallad på matvete, kokt i buljong, kokta rödbetor, bönor, babyspenat och fetaost. Senapsvinägrett. Blev riktigt gott!
 
27872

Inte nöjd med smaken, smakade inte så mycke. Förslag använde lite sesamolja men inga större mängder skulle jag haft mer? Är jordnötsoljan mer värmetålig å går bättre å steka med?
 
Eftersom @MidnightSoul aldrig kom och hämtade det kokta riset :confused: så snodde jag ihop en thai-panna till lunchen. Fräste ihop lök, paprika, broccoli, körbärstomater, spenat och kikärtor med en färdig thaisås och lade till lite extra grön currypasta. Toppade med cashewkärnor och det blev supergott.

Lycklig återanvände jag resterna - det blev över eftersom gossebarnet inte ville gå hem från forskolan, så jag lockade honom med resterna ur hans matlåda och sedan var han mätt - till en thaisoppa på kvällen. Hade i mer paprika och spenat, plus pak choi och nudlar, mer currypasta och jordnötter, spädde ut med vatten. Och så blev det så himla lamt. :meh:😴 Gott men trist. Jag öste på limejuice, sojasås och sweet chilisås i min skål, då blev det lite bättre...
 
Jag kör vidare på min dille :p

Och så har jag tänkt att jag ska ha lite kyl/frys/skafferi-rensning här hemma tills nästa fredag då vi åker bort över påsk. Ska inte köpa någonting utan äta sånt jag har hemma bara tänkte jag, blir en kul utmaning :).
 
Igår blev det bönlasagnen igen. Lika gott och lättlagat även denna gång!

Annars har vi på senaste tiden ätit färsbiffar på formbar färs. Någon här skrev att deras blev så smaklösa efter stekning men det har mina aldrig blivit. Har alltid i lite fond i smeten (oftast brynt scharlottenlöksfond), en skvätt soja, lite tomatpuré och liquid smoke. Sen varierar jag kryddningen men oftast lite fryst hackad bladpersilja och oregano. Ibland smulad fetaost eller hackade soltorkade tomater eller oliver.
Blir alltid väldigt smakrikt!
Vi åt våra med klyftpotatis samt tzatziki och en sallad.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 306
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp