Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Igår blev det korv stroganoff på pärsons middagskorv. Med mandolinad vitkål, gurka och paprika till.

I helgen var jag så himla sugen på röror/dipp. Gjord en ny som min mamma pratat gott om som baserades på dadlar, färskost och creme fraiche och kryddor samt en böndipp med brynt smör. Gjorde potatisklyftor och en ugnsbakad fetaost till. Det blev dögott!
 
Igår blev det korv stroganoff på pärsons middagskorv. Med mandolinad vitkål, gurka och paprika till.

I helgen var jag så himla sugen på röror/dipp. Gjord en ny som min mamma pratat gott om som baserades på dadlar, färskost och creme fraiche och kryddor samt en böndipp med brynt smör. Gjorde potatisklyftor och en ugnsbakad fetaost till. Det blev dögott!
Recept på böndipp med brynt smör? 😃😍
 
Recept på böndipp med brynt smör? 😃😍

Absolut!
Det är från boken Plåtmat av Julia Tuvesson:


Böndipp med brynt smör
  • 50 g smör
  • 1 förp kokta vita bönor, stora à 400 g sköljda och avrunna
  • 2 msk crème fraîche
  • 2 msk parmesanost, finriven
  • 2 tsk citron, saft
  • salt
  • svartpeppar
  • Bryn smöret genom att smälta det på medelvärme i en kastrull tills det har slutat bubbla och börjat bli brunt. Ställ åt sidan och låt svalna en aning. Mixa bönorna släta med crème fraichen. Blanda långsamt ner smöret i en tunn stråle, mixa hela tiden. Ha inte i det grumliga bottenskrapet från det brynta smöret. Smaka av med parmesan, citronsaft, salt och peppar.
 
Tog fram fel låda :D Men gott detta med!
20200108_145033.jpg
 
Tips på smakrik soppa? Helst slät, mycket smak. God, mättande etc. Brukar göra en tomatsoppa med vita bönor, men tänker mig något annat. Funderar också på att göra ärtsoppa, tror ni det blir gott med ”bacon” gjord på morötter?
 
Tips på smakrik soppa? Helst slät, mycket smak. God, mättande etc. Brukar göra en tomatsoppa med vita bönor, men tänker mig något annat. Funderar också på att göra ärtsoppa, tror ni det blir gott med ”bacon” gjord på morötter?
Grön ärtsoppa, creme ninon!
Annars gillar jag blomkålssoppa med potatis, jordärtskockssoppa med potatis eller morot-sötpotatis-rödalinser-kokosmjölk-chili-lime-ingefärasoppa! Alla mixas släta.
 
Testade en dominos pizza för första gången idag. Inte imponerad, köpte en delad pizza med två smaker för att få testa både veg.alternativen. Den ena var väldigt salt, den andra mer ok, men hela pizzan väldigt fet och ostig. Sådär så det blev en pizzaformad fettfläck i kartongen.

Möjligen som bakis-mat, men jag kommer inte köpa deras pizza som fredagsmys igen.
 
Gjorde chili con carne på Hälsans kök vegofärs. Blev inge vidare. Finns det nån vegofärs som är bättre? Garants testade jag för nått år sen och den var helt okej i de rätter jag testade då, finns det nån mer?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
29 280
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp