Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Bryter med temat, men hoppas jag klarar mig - tips pa bra vegetarisk "dejtmat"?
Har bjudit hem snubbe for middag och Great British Bakeoff pa fredag. Vill ej ha for komplicerat, men anda lite roligare/mer elegant an vardagsmiddag?

Bakad potatis med veg skagen? Enkelt och väldigt gott!
 
Åt en så fruktansvärt god och snabblagad pastarätt igår.

Koka pasta. Bryn 200 gram smör eller typ milda mat och bak för vegansk rätt. Mixa en burk kronärtskockshjärtan (häll bort spadet). Blanda ner smöret i kronärtskocksröran, pressa med citron och rivet citronskal. Salta och peppra. Jag hade i lite persillade-krydda för att det fanns men går lika bra utan, eller lite pressad vitlök och färsk/frusen bladpersilja om man vill. Riv parmesan eller vegansk variant och blanda ned i röran. När pastan kokat klart vänder du ned den plus någon deciliter pastavatten i kronärtskocksröran. Toppa med hackad, rostad mandel (gärna rökt om du hittar det i affären) samt riven parmesan. Drick något syrligt vitt vin till om du vill!
Åh jag brukar göra en liknande rätt, fast jag bara grovhackar kronärtskockorna och har gräslök på. Men i övrigt typ identiskt. SÅ GOTT. Ska prova att mixa någon gång!
 
Bryter med temat, men hoppas jag klarar mig - tips pa bra vegetarisk "dejtmat"?
Har bjudit hem snubbe for middag och Great British Bakeoff pa fredag. Vill ej ha for komplicerat, men anda lite roligare/mer elegant an vardagsmiddag?
God tomatsoppa! Serveras med roliga tillbehör som olivolja, rostade frön och färsk basilika. Vitlöksbröd till och ett glas vitt. Soppa kan man sörpla på länge om man vill och förhöjer tillbehören enormt.
 
Bakad potatis med veg skagen? Enkelt och väldigt gott!

Tack! Vet dock inte riktigt vad tångkaviar ar eller var jag kan kopa det, sa det aker kanske pa det. Blir man inte somnig av bakad potatis? eller ar det bara jag som brukar overata potatis och kolhydrater? haha

Poké bowl med tofu? Färgglatt och kul med olika plockgrejor och mycket går att förbereda dagen innan.

Inget jattefan av Tofu sjalv, men tack for iden, hade inte tankt kring asiatiskt!

God tomatsoppa! Serveras med roliga tillbehör som olivolja, rostade frön och färsk basilika. Vitlöksbröd till och ett glas vitt. Soppa kan man sörpla på länge om man vill och förhöjer tillbehören enormt.

Och valdigt hostigt! Kanske oroar mig for att inte inte kanns som tillrackligt mycket mat for en lang snubbe som styrketranar en hel del?
 
Tack! Vet dock inte riktigt vad tångkaviar ar eller var jag kan kopa det, sa det aker kanske pa det. Blir man inte somnig av bakad potatis? eller ar det bara jag som brukar overata potatis och kolhydrater? haha



Inget jattefan av Tofu sjalv, men tack for iden, hade inte tankt kring asiatiskt!



Och valdigt hostigt! Kanske oroar mig for att inte inte kanns som tillrackligt mycket mat for en lang snubbe som styrketranar en hel del?

Vegansk bouillabaisse? Med aioli till och vitlöksbröd?
Bjöd jag min stora killkompis på middag och han tyckte det var supergott och kunde inte tro att det inte var något animaliskt i. Han blev mätt i alla fall.
Recept: https://vegokak.se/recept/recept-snabb-vegansk-boulliabaisse-med-olivfoccacia/

Har gjort den flera gånger, den är så god. Använder alltid fänkålsfrön och mortlar.
 
Vegansk bouillabaisse? Med aioli till och vitlöksbröd?
Bjöd jag min stora killkompis på middag och han tyckte det var supergott och kunde inte tro att det inte var något animaliskt i. Han blev mätt i alla fall.
Recept: https://vegokak.se/recept/recept-snabb-vegansk-boulliabaisse-med-olivfoccacia/

Har gjort den flera gånger, den är så god. Använder alltid fänkålsfrön och mortlar.


oooh - ser mycket gott och hostigt ut! Kanske till och med ska sla till och forsoka gora foccacia - det ar val ett av de lattaste broden att gora? Har bakat mycket surdegslimpor under Corona, men ingen foccacia just an
 
Jag har slutat äta :p

Nä, men häromdan blev det sånhär iaf (och ja den ska va "bränd" :p Gott! Fast, någon som har tips på "fyllningar"? Tycker inte jag riktigt får till det, saltomanen jag hade inget salt dock, men salt kan ju inte lösa alla världsproblem ^^.
 

Bifogade filer

  • 20200920_180802.jpg
    20200920_180802.jpg
    258,3 KB · Visningar: 51
Tack! Vet dock inte riktigt vad tångkaviar ar eller var jag kan kopa det, sa det aker kanske pa det. Blir man inte somnig av bakad potatis? eller ar det bara jag som brukar overata potatis och kolhydrater? haha



Inget jattefan av Tofu sjalv, men tack for iden, hade inte tankt kring asiatiskt!



Och valdigt hostigt! Kanske oroar mig for att inte inte kanns som tillrackligt mycket mat for en lang snubbe som styrketranar en hel del?

Beror på vad du serverar till, jag kan koka ihop den och servera med skaldjur tex, ta valfritt vegoalternativ. Det gör en supergod bas och vill du servera som soppa, en klick skyr höjer proteinet, rostade rapsfrön/blandning likaså, olivoljan ökar fettet, osv. Köper du ett proteinbröd och gör vitlöksbröd på höjer du ännu mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 916
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 496
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 857
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp