Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Prästost som blivit lagrad lite längre är väldigt smakrikt och gott!
Jag rekommenderar dessa:

prast-18man-ca-500g-falbygdens.jpg

Falbygdens Prästost, 18 mån är godast men 12 mån fungerar också (blir lite mildare smak)

Ostkupa_Prast_12_man_v_255x274-255x250.png

Allerums 12 månader i smart förpackning. Finns även en 18 månader men den är inte alltid så lätt att få tag i!

Jag tycker inte att till exempel Coops eller ICAs egna långlagrade prästost är lika god som dessa.
Riv och frys in om du inte orkar äta upp en hel, supergott på gratäng eller pizza och liknande sen!
Allerum Herrgård. Eller Kvibille cheddar :)
Ju längre lagrad desto mer smak!!

Tack för tipsen! Då ska jag prova någon lagrad! Får se vilken som finns i min affär :)
Vad kostar de ungefär?
 
Tack för tipsen! Då ska jag prova någon lagrad! Får se vilken som finns i min affär :)
Vad kostar de ungefär?
Den Allerum i hårdplastförpackningen ligger på ca 50-60 kr per förpackning (vet ej kilopris). Men jag tyckte den var så lagom stor och bra när jag bodde själv, höll sig länge i förpackningen också.
Falbygdens präst ligger på 120-150 kr/kg beroende på affär och om 12 mån eller 18 mån lagring. Ibland finns den på extrapris också. Förpackningen är inte lika bra men bitarna är rätt små så även där perfekt för singelhushåll.

Jag tyckte det var svårt att hitta små ostar för en person i de lägre prisklasserna plus att de inte smakar lika mycket heller. Är inget fan av sådana färdiga skivor - dyrt och skivorna är alldeles för tjocka.
 
Den Allerum i hårdplastförpackningen ligger på ca 50-60 kr per förpackning (vet ej kilopris). Men jag tyckte den var så lagom stor och bra när jag bodde själv, höll sig länge i förpackningen också.
Falbygdens präst ligger på 120-150 kr/kg beroende på affär och om 12 mån eller 18 mån lagring. Ibland finns den på extrapris också. Förpackningen är inte lika bra men bitarna är rätt små så även där perfekt för singelhushåll.

Jag tyckte det var svårt att hitta små ostar för en person i de lägre prisklasserna plus att de inte smakar lika mycket heller. Är inget fan av sådana färdiga skivor - dyrt och skivorna är alldeles för tjocka.

Okej, tack!

Jo, känner igen det där att det är så stora förpackningar och att de små är dyrare... men kan höra med mamma ifall hon o hennes sambo kanske vill dela på en stor med mig :).
 
Okej, tack!

Jo, känner igen det där att det är så stora förpackningar och att de små är dyrare... men kan höra med mamma ifall hon o hennes sambo kanske vill dela på en stor med mig :).

När jag köper ost köper jag en hel stor, delar upp i så stora bitar jag vill och fryser in resten :) känns mest prisvärt.
 
När jag köper ost köper jag en hel stor, delar upp i så stora bitar jag vill och fryser in resten :) känns mest prisvärt.

Jo det kan man absolut göra :) men tänker om jag köper en jag inte provat förr o inte vet om jag kommer gilla den... då kan jag först höra om mamma vill köpa en ilag :)
 
Igår åt jag kantarelltoast till kvällsmat. Första gången jag testar, och jag måste vara den enda som inte tycker om det? :D
 
Ser kanske inte så spännande ut, men det är iaf 3 olika sorters pasta, de ni :D :p.
Skafferi-rensning hemma hos pappa, tre små slattar kvar. O så e de Mannerströms k*ttbullar :).
 

Bifogade filer

  • 20200804_120838.jpg
    20200804_120838.jpg
    281,7 KB · Visningar: 45
Exakt! Jag gillar smaken av svamp, men blir nästan illamående av konsistensen!
Stek den lite krispig! Först i torr panna för att vattna ur, ihop med en gnutta salt. När det börjar knäppa om svampen, tillsätt smör och stek på medelvärme tills den fått färg och lite yta.
Sedan tycker jag det är väldigt viktigt med smörstekt toast till svampmackan också, blir mycket godare än enbart rostat :d
 
Jag är så otroligt sugen på fisk. Eller fiskrecept snarare, vill ersätta själva fisken med nåt, men vad? :confused: Quorn känns för köttigt, tänker att typ bönor/grönsaker har för mycket annan/egen smak? Tofu känns extremt främmande i en ägg och dillsås men just nu ligger det närmast till hands tror jag :p
 
Jag är så otroligt sugen på fisk. Eller fiskrecept snarare, vill ersätta själva fisken med nåt, men vad? :confused: Quorn känns för köttigt, tänker att typ bönor/grönsaker har för mycket annan/egen smak? Tofu känns extremt främmande i en ägg och dillsås men just nu ligger det närmast till hands tror jag :p

Mannagryns- eller polentafisk? Jag har handlat ingredienser till polentafisk o ska äta det snart! :d
Eller aubergine.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 897
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 438
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 835
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp