Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Ok jag har enahanda matvanor nu, huel och yoghurt. Körde slowcookern igår och fick ihop en mycket god soppa. Jag hade i kyckling men skippa den så blir det jättegott ändå!

Blötlägg ärtor
Koka buljonggrönsaker (endast 1 lagerblad), ihop med citron, ingefära, lök, vitlök ca 4h
Sila buljongen och tillbaka i slowcookern.
I med ärtorna, skal av en citron, citrongräs, chili, riven ingefära, spiskummin, koriander. Körde alla kryddor i torr form utom citron och ingefäran.

i slutet i med kokosmjölk, smaka av med ev mer koriander eller citron. Hade även i hackad paprika och kål vid servering.
 
Lunch, hade i mer gurkmeja så den fick finare färg 😊
 

Bifogade filer

  • 20210203_115905.jpg
    20210203_115905.jpg
    149,1 KB · Visningar: 48
Jag försöker nu eftersom jag ändå äter enahanda få in mer grönsaker. Detta har gjort att jag precis skrivit in mig på prenumeration av överraskningspåsar med frukt och grönt levererat varje vecka. Min förhoppning är att få lite mer inspiration igen att laga riktig middag som soppan häromdagen. Samtidigt om det inte blir det så blir det en hög grönsaker iallafall eftersom de annars blir dåliga och det är en bra drivkraft för mig som står över tiden att inte laga mat. En hel paprika kan ätas i bilen tex :angel:
 
Här blev det snabbmat. Tomatsoppa med pasta. Stekt lök och vitlök samt tomatpure, på med en tetra passerade tomater, i med buljongtärning och vatten samt ett par nävar pasta. Kokas ca 10 min tills pastan är mjuk, i med en skvätt grädde, smaka av med salt peppar och oregano. Åts med knäckebröd med ost.
 
Utgick från detta recept. Hade inte i ananas, banan eller cashew. Smörgåsen bytte jag ut mot liba-bröd, peppar inser jag att jag glömde. Lät det koka länge, så jag behövde ha i lite mer vatten.
Blev riktigt gott, kommer säkert göra det igen! Tror den kallas "nordafrikansk linsgryta med curry".
IMG_20210206_162117.jpg
 
Mums! :d

Kvällsmat idag hemkokt risgrynsgröt med nykokt hemkokt hallonsylt av frysta hallon från i somras från pappas hallonland ❤. Inte för jag längtar efter sommaren, utan för att jag tycker det blir en häftig kontrast att äta egna hallon mitt i vintern 😊.
 
Här blev det tacos på vegofärs. Orkade inte laga något annat och vi hade alla grejer hemma.
Lagt en ny beställning på Ica.
Planerat detta, lite repriser från föregående månad och så lite gamla klassiker:
  • Bönlasagne
  • Fried rice
  • Cashew tofu
  • Hoisinnudlar
  • Tortellinigratäng
 
Någon här som testat gastrofy? För recept och få mat hem? Går att välja veganska, vego, paleo osv men har ingen aning om hur de är.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 898
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 445
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 844
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp