Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Idag har vi fixat en afrikansk safaripanna https://www.google.com/amp/s/matmor...nna-kryddig-kottgryta-med-goda-tillbehor/amp/ fast med sojabitar.
Helt klart en av mina favoriträtter!
Den står och marineras nu sedan lunchtid och jag går dit och norpar en bit ibland. 😅
20210208_165800.jpg
 
_20210209_201203.JPG

Keso/spenat/grönsaksbiffar med vitlöks/dillsås

Det blev såå gott!
Känns som en skymf att ta så dåliga bilder på så god mat 🙃
Sambon åt, barnen åt. De ville att jag skulle gå med receptet till skolans matsal 🥰
Jag lär iallafall försöka komma ihåg att skriva ner recept innan jag glömmer bort vad jag hade i 😄
 
Vår indiska restaurang mitt emot har renoverat i några månader och därmed haft stängt. Men igår såg jag att de öppnat igen så sjävklart blev det en paneer butter masala med peshwari naan till 😍 Det har också blivit så fint, mysigt och modernt där inne! Personalen blev så glada när sambon sa att det blivit jättefint. De har verkligen lyckats 😊
 
Middagen idag blev veganska stuvade makaroner och sojakorv. Inte ätit det sedan tonåren tror jag. 🙂
Stuvade makaroner ❤❤❤ Det har jag tänkt äta snart.

Vår indiska restaurang mitt emot har renoverat i några månader och därmed haft stängt. Men igår såg jag att de öppnat igen så sjävklart blev det en paneer butter masala med peshwari naan till 😍 Det har också blivit så fint, mysigt och modernt där inne! Personalen blev så glada när sambon sa att det blivit jättefint. De har verkligen lyckats 😊
Åh, så gott med indiskt! ❤

----------
Frukost här blev hemkokt risgrynsgröt och hembakt fralla med smör :)
 
En hållbarhetsfråga;

Jag vet ju att mat förutom i enstaka fall håller rätt länge efter bäst före, men eftersom jag inte brukar köpa jordnötssås ville jag fråga. Det står på burken att den bör ätas inom fem dagar efter öppnandet. Jag öppnade min den 6/2. Är det skrik och panik nu eller ? :p
 
En hållbarhetsfråga;

Jag vet ju att mat förutom i enstaka fall håller rätt länge efter bäst före, men eftersom jag inte brukar köpa jordnötssås ville jag fråga. Det står på burken att den bör ätas inom fem dagar efter öppnandet. Jag öppnade min den 6/2. Är det skrik och panik nu eller ? :p
Lukta och smaka. Såser som står i kyl håller låååångt efter bäst före är min erfarenhet.
 
Jag har haft svårt tillaga tofu, under åren har jag gjort såå många misslyckande försök.. 😔

Men nu äntligen börjar det fungera :)

Hur tillagar ni Tofu? 😊
 
En hållbarhetsfråga;

Jag vet ju att mat förutom i enstaka fall håller rätt länge efter bäst före, men eftersom jag inte brukar köpa jordnötssås ville jag fråga. Det står på burken att den bör ätas inom fem dagar efter öppnandet. Jag öppnade min den 6/2. Är det skrik och panik nu eller ? :p
Nötsmör håller länge! Det kan skickta sig men rör runt och smaka. Kan äta sådant år efter det är öppnat.... :o
 
Jag har haft svårt tillaga tofu, under åren har jag gjort såå många misslyckande försök.. 😔

Men nu äntligen börjar det fungera :)

Hur tillagar ni Tofu? 😊
På så många olika sätt att jag inte kan skriva ner alla. Allt från äta rå till smula sönder i paj eller på pizza, i sås, stekt, marinerad, panerad, brynt med olika kryddor. Tofu är så gott!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 913
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 855
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp