Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Vi har köpt en elgrill! Hittade en begagnad weber på blocket som passar oss perfekt.
Grillade spett med zucchini och champinjoner, färsk gul lök, spetspaprika och elote (majskolvar rullade i vitlöksmajonnnäs, parmesan och rökt paprikapulver).
Färskpotatis som kördes halverade i ugnen, med olivolja och vitlök. Parmesansås till det!

Elgrill är verkligen superbra vi har haft en i flera år och använder den flitigt året runt. Blir både gott och nyttigt och dessutom trevligt när man inte har möjlighet att grilla utomhus då vi bor i lägenhet utan balkong.
 
Ska jag absolut göra, tack för infon:D Åh, nu längtar jag ännu mer tills pandemislut och att få göra utflykter igen!
Känns som att allt finns som veganversion numera, det enda jag saknar är manchego- och chevréost. Förr fuskade jag lite med parmesan, men nu finns det med. Älskar att bo i storstan av anledningen att allt finns här. 🙂
 
Känns som att allt finns som veganversion numera, det enda jag saknar är manchego- och chevréost. Förr fuskade jag lite med parmesan, men nu finns det med. Älskar att bo i storstan av anledningen att allt finns här. 🙂
Jag saknar massor med saker, men så tål jag ju inte gluten och då går mycket tyvärr bort. Å andra sidan, de gånger jag fuskat och smakat det jag saknat är det oftast inte gott längre. Som mjölkprodukter, det smakar så unket för mig numer! Och luktar illa gör en efteråt också:wtf:
 
Jag saknar massor med saker, men så tål jag ju inte gluten och då går mycket tyvärr bort. Å andra sidan, de gånger jag fuskat och smakat det jag saknat är det oftast inte gott längre. Som mjölkprodukter, det smakar så unket för mig numer! Och luktar illa gör en efteråt också:wtf:
Aha, ja, glutengrejer skulle jag sakna mycket, så det förstår jag. ☹
 
Jag saknar massor med saker, men så tål jag ju inte gluten och då går mycket tyvärr bort. Å andra sidan, de gånger jag fuskat och smakat det jag saknat är det oftast inte gott längre. Som mjölkprodukter, det smakar så unket för mig numer! Och luktar illa gör en efteråt också:wtf:
Visst är det spännande hur man påverkas av vad man äter och minnen? Jag är sådan fast tvärt om som du ang mejeri. Inget av de ersättningsprod som finns kan mäta sig med det som jag kan köpa direkt från bonden. MEN! För mig har det däremot blivit bra om jag inte ersätter utan skapa nya smaker. Tyvärr är min favorit att göra indiskt tex veganskt just kokosgrädde. Det är ju inte helt klockrent ur en massa perspektiv men den som absolut kompletterar de indiska kryddorna bäst.

Försöker jag ersätta grädden i risalamalta med något annat så blir det inte gott, det smakar fel och som du skriver, jag tycket jag luktar illa efteråt…. Just hur man själv och förväntningar påverkar hur det faktiskt upplevs när man gör det.
 
Visst är det spännande hur man påverkas av vad man äter och minnen? Jag är sådan fast tvärt om som du ang mejeri. Inget av de ersättningsprod som finns kan mäta sig med det som jag kan köpa direkt från bonden. MEN! För mig har det däremot blivit bra om jag inte ersätter utan skapa nya smaker. Tyvärr är min favorit att göra indiskt tex veganskt just kokosgrädde. Det är ju inte helt klockrent ur en massa perspektiv men den som absolut kompletterar de indiska kryddorna bäst.

Försöker jag ersätta grädden i risalamalta med något annat så blir det inte gott, det smakar fel och som du skriver, jag tycket jag luktar illa efteråt…. Just hur man själv och förväntningar påverkar hur det faktiskt upplevs när man gör det.
Det gör ju det! Det är nog väldigt mycket en vanesak också. Smakar underligt i början när en går över till veganskt, men efter ett tag blir det den smaken som är "rätt". Risalamalta är ju dock svårt. Finns vad jag vet inte någon vegovispgrädde som riktigt beter sig på samma sätt. Smakmässigt gillar jag soyatoos men den blir mest smält och platt om en inte har den som den är.
 
Kapris!
Och tillbehör till kaprisen.
20210618_191204.jpg
 
Det gör ju det! Det är nog väldigt mycket en vanesak också. Smakar underligt i början när en går över till veganskt, men efter ett tag blir det den smaken som är "rätt". Risalamalta är ju dock svårt. Finns vad jag vet inte någon vegovispgrädde som riktigt beter sig på samma sätt. Smakmässigt gillar jag soyatoos men den blir mest smält och platt om en inte har den som den är.
Äter inte soya/soja annat än om någon annan handlar det. Det och palmolja är två som jag inte köper. Finns ett undantag och det är yin-pins som har fransk soja i sin tofu som jag faktiskt kan köpa i vissa fall. Så det begränsar ju en hel del förutom det faktum att jag är glutenintolerant (du känner liksom till det tyvärr…) Det är banne mig inte lätt att få ihop alla ideologier! Jag har tur som har möjlighet att köpa mycket lokalt och därmed kunna välja….
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 897
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 832
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp