Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Fortfarande sommar i mitt kök.
Middagen blev sojabitar, färskpotatis, sockerärtor, broccoli och gräslökssås med soyghurt. I glaset hade jag hemgjord vitvinbärssaft.
20210827_191331.jpg
 
Idag blev det potatisklyftor i ugn och quornfärs i senap och timjansås. Egentligen var receptet på kycklingfiler så jag hade tänkt köra på quornfilé, men tydligen hade vi inga filer i frysen och inte heller några bitar. Det här receptet, fast utan kyckling då och färs i stället, samt vispgrädde och inget vetemjöl i (pga av vispgrädde istället för matlagningsgrädde) också hade jag lite citronsaft i såsen med för jag tyckte det behövdes lite syra samt lite extra senap... Till det blev det gröna bönor från landet, tomater och gurka. Till efterrätt åt vi chokladkaka på zucchini, vegansk recept men jag hade vanlig mjölk istället för havredryck eftersom det var det vi hade hemma. https://www.coop.se/recept/chokladkaka-med-zucchini/ God men väldigt smulig.
 
Gillar inte spenat heller egentligen..
Men broccoli innehåller ju C-vitamin också som hjälper upptaget av järnet.

Äh, kan vara jag som inbillar mig att broccoli är bra för mig, brukar vara så. 😅
Det är jättebra för dig med både broccoli och spenat, men känns så fel för mig att en ska behöva tvinga i sig något en inte gillar. Jag hade nog bara druckit jos eller ätit en frukt till maten, och fokuserat på svarta bönor, quinoa, solrosfrön och annat järnrikt :)
 
Idag blev det potatisklyftor i ugn och quornfärs i senap och timjansås. Egentligen var receptet på kycklingfiler så jag hade tänkt köra på quornfilé, men tydligen hade vi inga filer i frysen och inte heller några bitar. Det här receptet, fast utan kyckling då och färs i stället, samt vispgrädde och inget vetemjöl i (pga av vispgrädde istället för matlagningsgrädde) också hade jag lite citronsaft i såsen med för jag tyckte det behövdes lite syra samt lite extra senap... Till det blev det gröna bönor från landet, tomater och gurka. Till efterrätt åt vi chokladkaka på zucchini, vegansk recept men jag hade vanlig mjölk istället för havredryck eftersom det var det vi hade hemma. https://www.coop.se/recept/chokladkaka-med-zucchini/ God men väldigt smulig.
https://www.arla.se/recept/timjankyckling-med-fransk-senap/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 787
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp