Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

8D78EB8E-F0D3-4036-B884-A7B6B4D2CE74.jpeg

Efter att åter ha trillat in i en mackor-och-makaroner-period blev det teriyakitofu idag :p lite klent med kryddor i receptet men annars trevligt!
 
Hade en halv tetra krossade tomater över som kändes tråkig (eftersom resten av grejerna till pizza va slut :p ), men ville ju inte kasta! Så kryddade med lite vitvinsvinäger och oregano och hade i nudlar och det blev ju gott! :)

Till det 2 rostmackor med kokta ägg :) tyvärr kokade jag äggen för länge, ingen krämig äggula :/ men bättre lycka nästa gång:p
 

Bifogade filer

  • 20210218_184519.jpg
    20210218_184519.jpg
    124,4 KB · Visningar: 58
Hade en halv tetra krossade tomater över som kändes tråkig (eftersom resten av grejerna till pizza va slut :p ), men ville ju inte kasta! Så kryddade med lite vitvinsvinäger och oregano och hade i nudlar och det blev ju gott! :)

Till det 2 rostmackor med kokta ägg :) tyvärr kokade jag äggen för länge, ingen krämig äggula :/ men bättre lycka nästa gång:p
Krossade tomater kan man göra en supergod mexikansk rätt. Stek vitlök och lök, råkar du ha någon mer grönsak stek med den också. I med chilisås och tomaterna. Låt koka någon minut med lite mer kryddor efter smak. Gör en eller två hålor, knäck i två ägg. På med lock låt vitan stanna. Servera som det är eller med kryddat ris eller refried beans.
 
Idag blev det ris- och solrosbollar med lite ost i, eller ja inte bollar men väl kluttar. Till det morotshummus och potatisklyftor. Gröna bönor hade nog varit gott till men, jag hade fullt upp med hummus och steka kluttar så det blev inget av med några bönor. Recept på bollarna https://undertian.com/recept/ris-och-frobollar/ jag hade dock ingen sambaloelek i utan istället en näve riven ost. Kunde ha kryddats mer, men svårt att veta smakerna innan man testat första gången.
 
Cashew tofu med wokad pak choi som sidorätt.
Tror jag ska köpa en wok-panna. Har inte haft behov av det innan men nu lagar och äter vi så mycket asiatiskt så det känns värt! Svårare att hitta plats i skåpen till pannan bara :meh:
 
Krossade tomater kan man göra en supergod mexikansk rätt. Stek vitlök och lök, råkar du ha någon mer grönsak stek med den också. I med chilisås och tomaterna. Låt koka någon minut med lite mer kryddor efter smak. Gör en eller två hålor, knäck i två ägg. På med lock låt vitan stanna. Servera som det är eller med kryddat ris eller refried beans.

Tack för tipset :).

------

Gårdagens påfyllning. :). Fast jag hade hellre velat ha sojayoghurt, men den fanns inte just nu av någon anledning. Hoppas den finns nästa gång :).
 

Bifogade filer

  • 20210219_184121.jpg
    20210219_184121.jpg
    243,8 KB · Visningar: 50
När jag gör grytor gillar jag att använda kokosmjölk som kompensation för ex grädde. Däremot tycker jag att det lätt blir en väldigt söt smak, har ni några tips som inte är typ att dumpa ned en halv förpackning salt i maten?
 
När jag gör grytor gillar jag att använda kokosmjölk som kompensation för ex grädde. Däremot tycker jag att det lätt blir en väldigt söt smak, har ni några tips som inte är typ att dumpa ned en halv förpackning salt i maten?
Jag använder endast kokosgrädde, tycker den är mindre söt. Plus jag använder det i kryddstarka såser (inte hetta utan mycket smak) där kryddorna tar bort sötman... Som alternativ har jag även provat mixade vita bönor. Viktigt är dock att man verkligen får bort alla skal så inte såsen ser ut som den skärt sig.... :angel:
 
Jag brukar ha ett par tetror med vegansk, icas egna, tomatsås med sojafärs, i mitt 72 h kitt.
Äter upp och köper nytt när det börjar närma sig bäst före, den är verkligen så god.
Ihop med pasta gjord på vete och bönor blir man riktigt mätt.
Rekommenderas om man behöver sno ihop något snabbt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 810
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 781
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp