Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

20210831_180320.jpg
 
Eftersom frosten kom häromdagen så skördade jag alla zucchinis även de pyttesmå. Har klurat lite på vad jag ska hitta på med dom, men idag fick det bli ugnsbakade grönsaker; små zucchini (pattypan), aubergine (en långsmal och en vanlig variant), tomater, en mild chili (var faktiskt mild med beaverdam heter den) och hela vitlöksklyftor med skalet på. Olivolja, salt och citrontimjan på det. Sedan rostade jag lite kikärtor som kryddades med röktpaprika, spiskummin, salt, timjan och farinsocker. Couscous och lebneh till samt en bit gurka som fanns kvar i kylen. Alla grönsaker hemodlade inkl vitlöken.
 
Eftersom frosten kom häromdagen så skördade jag alla zucchinis även de pyttesmå. Har klurat lite på vad jag ska hitta på med dom, men idag fick det bli ugnsbakade grönsaker; små zucchini (pattypan), aubergine (en långsmal och en vanlig variant), tomater, en mild chili (var faktiskt mild med beaverdam heter den) och hela vitlöksklyftor med skalet på. Olivolja, salt och citrontimjan på det. Sedan rostade jag lite kikärtor som kryddades med röktpaprika, spiskummin, salt, timjan och farinsocker. Couscous och lebneh till samt en bit gurka som fanns kvar i kylen. Alla grönsaker hemodlade inkl vitlöken.
Ursäkta om jag låter pretto, jag är bara nöjd att grönsakerna och framför allt de få auberginer jag lyckats odla fram faktiskt hamnade i magen och inte bara möglade i växthuset eller i kylskåpet som de brukar... Vi är ganska kassa på att få tummen ur och faktiskt styra upp maten i det här hushållet. Så när stjärnorna står rätt och allt plötsligt klaffar så mat blir av är jag så sjukt nöjd och skrytig :D.
 
Ursäkta om jag låter pretto, jag är bara nöjd att grönsakerna och framför allt de få auberginer jag lyckats odla fram faktiskt hamnade i magen och inte bara möglade i växthuset eller i kylskåpet som de brukar... Vi är ganska kassa på att få tummen ur och faktiskt styra upp maten i det här hushållet. Så när stjärnorna står rätt och allt plötsligt klaffar så mat blir av är jag så sjukt nöjd och skrytig :D.
Låter jättegott ju!
Du fick mig att googla på vegansk lebneh och blev sugen på att testa göra det. 👍
 
Eftersom frosten kom häromdagen så skördade jag alla zucchinis även de pyttesmå. Har klurat lite på vad jag ska hitta på med dom, men idag fick det bli ugnsbakade grönsaker; små zucchini (pattypan), aubergine (en långsmal och en vanlig variant), tomater, en mild chili (var faktiskt mild med beaverdam heter den) och hela vitlöksklyftor med skalet på. Olivolja, salt och citrontimjan på det. Sedan rostade jag lite kikärtor som kryddades med röktpaprika, spiskummin, salt, timjan och farinsocker. Couscous och lebneh till samt en bit gurka som fanns kvar i kylen. Alla grönsaker hemodlade inkl vitlöken.

Det låter enbart jättegott :heart
 
vad är den snabbaste maten ni gör själva? Behöver inte vara nyttig, bara snabb :D
Koka vatten. Häll över couscous i en bytta (med lock). Häll över frysta ärtor och majs i en annan bytta. Vänta 5 minuter. Tärna mozzarellaost eller annat lämpligt. Blanda.

Koka spagetti. Olivolja, salt, peppar.
Kan äta bara så . Eller med lite riven ost. Eller med en tärnat tomat. Eller med tomat+gurka+fetaost.

Ta fram två rågbrödsskivor ur frysen. Lägg i stekpannan medan den värms. Innan de bränns vänd de kort på andra sidan. Stek två ägg i den nu varma pannan. Lägg dessa på brödskivorna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 810
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 781
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp