Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Tack för snabba tips! Kommer testas kommande två veckorna :D

Koka vatten. Häll över couscous i en bytta (med lock). Häll över frysta ärtor och majs i en annan bytta. Vänta 5 minuter. Tärna mozzarellaost eller annat lämpligt. Blanda.

Koka spagetti. Olivolja, salt, peppar.
Kan äta bara så . Eller med lite riven ost. Eller med en tärnat tomat. Eller med tomat+gurka+fetaost.

Ta fram två rågbrödsskivor ur frysen. Lägg i stekpannan medan den värms. Innan de bränns vänd de kort på andra sidan. Stek två ägg i den nu varma pannan. Lägg dessa på brödskivorna.
Trodde först det var ett recept och tyckte inte alls det lät särskilt snabbt och inte så gott heller med couscous, spaghetti och stekt rågbröd :laugh:
 
Tack för snabba tips! Kommer testas kommande två veckorna :D


Trodde först det var ett recept och tyckte inte alls det lät särskilt snabbt och inte så gott heller med couscous, spaghetti och stekt rågbröd :laugh:
Alt. 1, alt 2, alt 3
Det konsumeras mycket av den typen av mat i detta hushåll. :p

Alt 4. Koka 3-4 portioner havreris. (10 min) Detta sparas och används som grund kommande dagar.
Tina broccoliris i mikro. Värm havreriset med olja i stekpanna, blanda i broccoliris. Tillför ex. tärnad tomat och fetaost (eller annat valfritt av liknande slag, ev. bönor ur burk)
Eller använd det stekta havreriset som ersättning för couscous enl. Alt.1

Alt. 5. Värm ganska mycket olja i stekpanna med curry (mest), paprikapulver, chili (minst). Häll i ett paket kikärtor. Salta rejält och dutta i lite lime från flaska (valfritt). De ska bara vevas runt i pannan tills de är varma och kryddoljiga, typ 2 min. Servera med en stor klick keso. (ev. rester blandas i nästa dags alt 4 eller i en pastasallad)
 
vad är den snabbaste maten ni gör själva? Behöver inte vara nyttig, bara snabb :D
Kokar pasta, häller i olika frysta grönsaker (oftast broccoli, blomkål, ärter, edamamebönor). Ringlar över olivolja, örtsalt och valnötter. Ev. byter ut edamamebönorna mot några andra som finns i tetrapack. Vill jag ha såsigare häller jag i lite havregrädde när jag hällt av vattnet och värmer några minuter.

Kokar quinoa och häller i några bönor på slutet så de blir varma. Äter med sojasås (alltså typ kikkoman) och cashewsmör.

Det här var inte bara snabba utan också drar ner minimalt med disk, vilket brukar vara lika viktigt som snabbt för mig (har ingen diskmaskin...). Kan man dra mer mer disk kan man ju enkelt steka tempeh, ärtpuckar etc också. Alltså färdigköpt.
 
Kokar pasta i någon form, slänger i ärtor, gröna bönor eller liknande från frysen när det är 3 minuter kvar. Häller av vattnet äter med riven ost om så önskas.

Bönsoppa på 1 burk röda bönor stulet recept från schucks gröna kokbok. Kokar vatten i vattenkokaren, häller det kokande vattnet över en burk avrunna bönor, smular i buljong efter smak, mixar med handmixer. Smaksätter med en skvätt balsamico vinäger och en skvätt olivolja. Om man vill tar man på lite gräddfil/veganskt dito och hackad rödlök eller liknande.

Annars är min snabba libabröd, med köpehummus och smörgåsgurka, rullas ihop och ätes. Det går förstås att ha annat på tex groddar (om de finns affären) tomat eller vad man nu gillar.
 
IMG_20210908_183152.jpg

Skönt när Hemköp bestämmer maten åt mig!
De hade extrapris på dumplings, så de ångkokade jag lite i stekpannan innan jag stekte i olja. Brocolli och bönor ugnsrostade jag med salt, chili och paprikapulver. Till detta hade jag ris, sweet chili sås och tyvärr lyckades jag ha på alldeles för mycket soya :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 812
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 784
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp