Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Jag har noll inspiration till mat just nu. Gjorde en massa pytt i panna i veckan som jag ätit av, men är nu less på den och tänkt lägga resterna i frysen och laga något annat.

Har funderat på soppa, har ni tips på någon god soppa?
Vegansk såklart. 🙂
Morotssoppa? Fräs gul lök, vitlök, morot, tillsätt chili, ingefära, grönsaksbuljong, kokosmjölk. Mixa när moroten är mjuk.
 
Morotssoppa? Fräs gul lök, vitlök, morot, tillsätt chili, ingefära, grönsaksbuljong, kokosmjölk. Mixa när moroten är mjuk.
Håller med om det här tipset.

Men vill lägga till att det går att göra på ungefär samma sätt med vilka grönsaker som helst. Jag gjorde nästan exakt likadant i förra veckan, men hade broccoli i kylen som var på väg att bli dålig så den fick också åka med. Funkar också med blomkål, potatis, lök…
 
Håller med om det här tipset.

Men vill lägga till att det går att göra på ungefär samma sätt med vilka grönsaker som helst. Jag gjorde nästan exakt likadant i förra veckan, men hade broccoli i kylen som var på väg att bli dålig så den fick också åka med. Funkar också med blomkål, potatis, lök…
Har broccoli hemma också, så kan ju slänga i det med morötterna. 👍
 
7097514C-2EF3-4919-A381-BD80B2CA0D05.jpeg


@parellikusken denna är så himla god! Vi brukar göra dubbel sats. Honungen kan såklart bytas ut mot socker eller agavesirap. Och det brynta smöret kan ersättas med skirat vegansmör med chili och yoghurten till veganskt alternativ.
Från boken Brynt Smör av Julia Tuvesson.
 
Jag har noll inspiration till mat just nu. Gjorde en massa pytt i panna i veckan som jag ätit av, men är nu less på den och tänkt lägga resterna i frysen och laga något annat.

Har funderat på soppa, har ni tips på någon god soppa?
Vegansk såklart. 🙂
Jag gjorde denna soppa för några veckor sedan, blev supergod och var enkel att göra https://www.landleyskok.se/recept/kramig-broccolisoppa-med-purjolok-och-creme-fraiche

Jag följde grundrecept med vanlig creme fraiche men det anges i receptet att detta kan bytas till veganskt alternativ eller kokosmkölk. Följande står i receptet:
Detta recept är lakto-vegetariskt, men byter du smöret mot olja eller vegetabiliskt smör, samt crème fraichen mot vegetabilisk fraiche eller grädde, alternativt kokosmjölk, blir det helt vegetariskt och veganskt.
 
Jag gjorde denna soppa för några veckor sedan, blev supergod och var enkel att göra https://www.landleyskok.se/recept/kramig-broccolisoppa-med-purjolok-och-creme-fraiche

Jag följde grundrecept med vanlig creme fraiche men det anges i receptet att detta kan bytas till veganskt alternativ eller kokosmkölk. Följande står i receptet:
Detta recept är lakto-vegetariskt, men byter du smöret mot olja eller vegetabiliskt smör, samt crème fraichen mot vegetabilisk fraiche eller grädde, alternativt kokosmjölk, blir det helt vegetariskt och veganskt.
Bra tips! Tack! 🙂

Ikväll blir det pasta med ugnsrostad tomatsås. Men imorgon ska jag allt göra den soppan. 👍
 
Jag har noll inspiration till mat just nu. Gjorde en massa pytt i panna i veckan som jag ätit av, men är nu less på den och tänkt lägga resterna i frysen och laga något annat.

Har funderat på soppa, har ni tips på någon god soppa?
Vegansk såklart. 🙂
Tomatsoppa med kokosmjölk och curry.
Stek lök och vitlök med currypulver, när löken är genomskinlig så häller du på passerade tomater och lite vatten samt buljongtärning (tänk på att det ska i lite kokosmjölk med så det inte blir för löst). När soppan kokat ca 10 minuter så kan du hälla kokosmjölk eller kokosgrädde, värm upp igen, smaka av. Till kan man ju ha lite vad man vill men i orginalreceptet så stekte man tofu i tärningar med röd curry och toppade soppan med.

Till en tetra passerade tomater, brukar jag ha ca 1-2 dl vatten och 1 burk kokosmjölk samt en halv-1 buljongtärning.
 
Alltså korianderfrö, vilken skillnad! Rostad i torr stakpanna innan man gör garam masala! Torrostade dem, i med färdig torr garam masala krydda efter ca 10 mig i med olja, lök och vitlök. I med kokosgrädde, tofu och lagerblad. Låt sjuda en sund, servera med ris (eller som jag gör svenskodlad nakenhavre…
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 433
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 710
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp