Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@MidnightSoul Precis min tanke :angel: tur du kan läsa mellan raderna vad jag tänker haha!

@Strindlund Det hade ju faktiskt varit en idé. Min sambos mamma och syster är vegetarianer, vet inte om det är så att han tycker att han fått sin beskörda del av den varan :p Vi får väl se om jag kan smyga in det en dag och se om jag lyckas! Lite roligt var att vid flera tillfällen vi lagat mat av färs så vägrar han äta annat än blandfärs men hur många gånger som helst var det fläskfärs i stället, om han märkte det? Nä, inte förrän han hann se vad det stod på etiketten på utsidan och kommenterade det :rofl:

:devil::o

Jasså, ingen skillnad på köttfärsen. Jag som avskyr fläskfärs iaf till tacos. Men så är jag inte en griskött människa överlag heller.
 
I3498740W507H507V20141014T041642Z.jpeg

Vegetarisk lasagne.

Ingredienser
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 burk krossade tomater
1 tsk torkad basilika
250 g fryst hel spenat
300 g keso
4 dl riven vällagrad ost
salt
peppar
10 lasagneplattor

Bechamelsås:
  • 2 msk Smör
  • 2 msk vetemjöl
  • 5 dl mjölk
  • 1⁄2 tsk salt
  • 1⁄2 krm peppar

Gör så här
hacka lök och vitlök och fräs i olja i 5 min.
Blanda i tomaterna och basilika.
Koka upp och låt det sedan puttra utan lock i ca 15 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Bechamelsåsen:
Smält smöret i en kastrull. Vispa ner mjölet. Tillsätt mjölken lite i taget, koka upp och låt koka under fortsatt vispning 3-5 min. Smaka av med salt och peppar.

Tina spenaten och krama ur överflödig vätska.
Skär den grovt.
Blanda med keso och hälften av osten.
Smaka av med salt och peppar.
Smörj en ugnsfast form.
Häll lite av bechamelsåsen på botten av formen.
Varva de bägge fyllningarna med lasagneplattor.
Börja med spenatröran och avsluta med ett lager tomatsås.
Häll over bechamelsåsen.
Strö över resten av osten.
Baka lasagnen i mitten av ugnen i ca 30 min.
Servera gärna med bröd och en sallad.

Här kommer en bild. Den är egentligen på min vanliga lasagne men den vegetariska ser likadan ut. :p (okmenjagerkändeiallafall):D
 
Haha, men jag kom på att jag glömt ett h i namnet så jag tror faktiskt att uttalet KAN vara hyfsat nära i alla fall ;) Chakchouka!

Hörrö, du glömde bild! :p Jag har mängder med goda veggorecept men jag håller ju på dem just för att jag måste fota dem innan de får läggas upp här ;)

Väntar för övrigt på @Niyama dagliga inlägg, tror hon har mycket bra på lager!
Nu finns det bild. Öh, typ. ;)
 
Bra tråd!
Det här lagade jag häromdagen. Bild kommer efter lunchtid idag, har det med i matlåda nämligen ;)

Rödbetsbiffar
3 st stora rödbeter, rivna och urkramade på rödbetssaft
1 gul lök, finhackad
3-4 ägg (jag tog 4)
ca 1-1,5 dl sojamjöl
ca 1 dl kalla kokta röda linser (kan uteslutas, jag hade överblivna hemma så slängde i det i smeten)
0,5 dl dijonsenap
1 dl grovhackad färsk koriander eller annan krydda (basilika, persilja osv)
ca 1 msk sambal oelek eller 1 hackad chilifrukt
0,75 dl sesamfrön (kan uteslutas)
lite riven ost (eller smulad fetaost)
1 tsk salt
peppar

Blanda alla ingredienser och stek biffar. Jag klickade ut smeten direkt i stekpannan med sked, man behöver inte stå och forma biffar. Stek i både lite olja och smör. Servera med myntayoghurt (yoghurt, färsk mynta, lite lime, vitlök, salt och peppar), sallad och valfritt tillbehör, t ex potatisgratäng.

Det är mycket protein i (sojamjöl, linser, ägg osv) och blir jättefin färg på tallriken av rödbetorna :)
 
Har missat tråden, men nu kommer jag! :D Är vegetarian, fast kanske lite vad som i folkmun kallas vegan. Äter inte kött, fisk, ägg, mjölk. Älskar att laga mat, postar massvis med matbilder på facebook och instagram och vill gärna inspirera andra till att välja bort animalierna oftare.

Här är gårdagens middag - Misosoppa med vårlök, sobanudlar, chili och tofu! Oerhört snabbt enkelt och gott! Misosoppan var färdig misopasta på påse, bara att blanda med vatten, sobanudlar kokade jag i 7 minuter i vatten med lite soja, hällde av, ned i misobuljongen, toppade sen med lök tofu och chili efter smak.

1900135_10152292205977271_6375877287158728003_n_zpsbd15913e.jpg
 
@MidnightSoul Jag känner stor skillnad på färsen med och vill helst också ha blandfärs, oftast handlar jag i större matbutiker, men vi har en liten i city som blir ibland och de har otroligt dåligt utbud och höga priser, så då har det blivit fläskfärs och dyr sådan, katastrof båda två :p
 
Ser gott ut @Reykur, var hittar du bra sobanudlar? Jag gillar sobanudlar men tycker att det är svårt att hitta prisvärda av bra kvalitet.

@Reykur vad är det för misosoppa på påse? Aldrig sett vegansk.

@Kofunda - Dessa är från citygross, dock skulle jag inte kalla dem "bra" sobanudlar, de innehåller inte bara bovete utan även vanligt vete. Har även ätit godare, men de funkar helt klart!

@Niyama - Märket heter Saitaku och jag hittade på citygross. Innehåller inget ovegant enligt ingredienslistan. :) Har även hittat vegana varianter på vissa "orientbutiker", men de flesta innehåller fisk tyvärr. Rene Voltairs snabbmiso är också vegan!
 
Blev inte pad thai idag då både jag och sambon blev kvar längre på skola resp jobb mot vad vi hade tänkt. Det blev snabbmat á la soppa istället.

soppa1_zpsdc28fc2e.jpg


Potatis- och purjolökssoppa
3-4 port.

400 gram mjölig potatis (ca 5 stycken normalstora)
1 stor purjolök
1 vitlöksklyfta
3 msk smör
8-10 dl grönsaksbuljong
3 dl grädde
Salt och peppar

Skala och tärna potatisen, hacka purjolök + vitlök. Fräs i smör i en kastrull, tillsätt buljong och låt koka upp. Låt soppan sjuda i ca 30 min, rör om med jämna mellanrum. Tillsätt till sist grädden och låt sjuda en stund till, mixa sedan soppan om du vill ha den slät eller vispa den lite lätt om du vill ha den mer bitig. Smaka med med salt och peppar.

(Obs! Garneringen står sambon för, jag berättade om den här tråden och hur många som ändå ville försöka äta mer vegetariskt och nu går han stenhårt in för att all mat vi ska lägga upp här ska se så aptitlig ut som möjligt, så många blir inspirerade ;))

Kom på att vi ju åt bröd med en bönröra på också, glömde fota den men den gör jag såhär: Mixar 1 förpackning vita bönor, massa färsk basilika, 1 vitlöksklyfta, några soltorkade tomater och några matskedar olivolja (eller oljan som tomaterna ligger i). Saltar och pepprar efter smak. Brer på bönröran på något gott bröd, klart! :)
 
Senast ändrad:
Blev inte pad thai idag då både jag och sambon blev kvar längre på skola resp jobb mot vad vi hade tänkt. Det blev snabbmat á la soppa istället.

soppa1_zpsdc28fc2e.jpg


Potatis- och purjolökssoppa
3-4 port.

400 gram mjölig potatis (ca 5 stycken normalstora)
1 stor purjolök
1 vitlöksklyfta
3 msk smör
8-10 dl grönsaksbuljong
3 dl grädde
Salt och peppar

Skala och tärna potatisen, hacka purjolök + vitlök. Fräs i smör i en kastrull, tillsätt buljong och låt koka upp. Låt soppan sjuda i ca 30 min, rör om med jämna mellanrum. Tillsätt till sist grädden och låt sjuda en stund till, mixa sedan soppan om du vill ha den slät eller vispa den lite lätt om du vill ha den mer bitig. Smaka med med salt och peppar.

(Obs! Garneringen står sambon för, jag berättade om den här tråden och hur många som ändå ville försöka äta mer vegetariskt och nu går han stenhårt in för att all mat vi ska lägga upp här ska se så aptitlig ut som möjligt, så många blir inspirerade ;))

Kom på att vi ju åt bröd med en bönröra på också, glömde fota den men den gör jag såhär: Mixar 1 förpackning vita bönor, massa färsk basilika, 1 vitlöksklyfta, några soltorkade tomater och några matskedar olivolja (eller oljan som tomaterna ligger i). Saltar och pepprar efter smak. Brer på bönröran på något gott bröd, klart! :)

Din pojkvän; :love: :love:
 
Har missat tråden, men nu kommer jag! :D Är vegetarian, fast kanske lite vad som i folkmun kallas vegan. Äter inte kött, fisk, ägg, mjölk. Älskar att laga mat, postar massvis med matbilder på facebook och instagram och vill gärna inspirera andra till att välja bort animalierna oftare.

Här är gårdagens middag - Misosoppa med vårlök, sobanudlar, chili och tofu! Oerhört snabbt enkelt och gott! Misosoppan var färdig misopasta på påse, bara att blanda med vatten, sobanudlar kokade jag i 7 minuter i vatten med lite soja, hällde av, ned i misobuljongen, toppade sen med lök tofu och chili efter smak.

1900135_10152292205977271_6375877287158728003_n_zpsbd15913e.jpg
Å, vad gott! Jag åt Misosoppa när jag var i Thailand. Ofta. Hittar man misopasta bland vanlig pasta? En otroligt pinsam fråga men vad är vårlök och hur ser den ut? Den här vill jag absolut prova laga!
 
Jag älskar den här tråden! Från att ha för få maträtter till mina vegetariska tisdagar och torsdagar har jag helt plötsligt för få vegetariska dagar för alla smarriga maträtter! :p
 
Utmärkt! :up:
Jag får mycket inspiration från kollegors matlådor (på min arbetsplats är det nog nära hälften som är minst del-vegetarianer) :D
 
Själv laddar jag för att föra ngt vegetariskt till helgen, det får inte bli allt för avancerat. Vi får se vad det blir!
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 131
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 307
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 340
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp