Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@Esswe Åh, så gott med hallon :heart Och pannkakor, jag tar gärna recept, tycker veganska pannkakor är rätt svårt att lyckas med faktiskt!

........

Jag kör på ungefär samma linje fortfarande; åt precis sojabönsspagetti med mosad avocado, massa cayennepeppar och kokt broccoli. Nam nam!
 
Igår gjorde vi fetaostbiffar med sötpotarismos och brunsås.

Annars är vi inne i en riktigt dålig matperiod. Varvar bara samma gamla maträtter.
 
Jag gjorde lasagne igår 😁
Första gången jag testsde det, även första gången jag kokade linser.
Lite mer krydda i tomatsåsen så kommer den bli perfekt.
Pojkvännen tyckte det var jättegott och tog om två gånger. Blev även fem matlådor på ett recept som skulle vara till fyra 😂
 
Hos oss blir det burgare ikväll. Antingen tar jag färdiga kikärtsburgare från Lidl, eller så gör jag egan med tofu och kidneybönor. Lutar mot de senare, de är a m a z i n g.

Men jag måste liksom baka hamburgerbröd (glömde köpa) och det verkar lite ansträngande.
 
Coops ärtpuckar, sparrispotatis, picklad rödlök. Min hittepåsås med CF, majo och sweet chilisås. "Sallad" på avocado och småtomater.
 
Vad använder du för recept? :)

Hade tappat bort receptet, men jag postade det pa Facebook i maj... Hittade det till slut.

"Jag gör gärna dessa burgare: För 4 stycken: 200 g tofu, 2 lökar, ett knippe persilja, 50 gram majs, 50 g kidneybönor, 60 g ströbröd, 2 tsk salt, 2 tsk paprikapulver (jag brukar ta hälften rökt), 1 tsk johannesbrödmjöl (eller annat bindningsmedel) övriga kryddor efter behag. Mixa lök, persilja och smulad tofu, rör i resten och knåda ordentligt ett par minuter. Forma burgare och stek/grilla. Jättegoda! Jag skulle dock inte grilla dem på galler, risk att de faller isär. Servera med bröd, tomatsalsa och gärna guacamole."
 
@strawberrysylt jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde (jag följer aldrig recept), men på ett ungefär:

Kikärtsspad från en halv tetra (1dl kanske?) som jag vispade upp hårt (så det ser ut som maräng) sen blandade jag i vetemjöl och iKaffe snabbt för att kikärtsspadet inte ska återgå till sin ursprungliga form. "lagom" mängd av vetemjöl och iKaffe för önskad konsistens, kanske 1dl av vardera? Rörde även ner lite salt och en gnutta vaniljpulver.

Nästa gång ska jag testa blanda ner lite kokosflingor eller havregryn för att få dem lite matigare.
 
@Esswe Åh, så gott med hallon :heart Och pannkakor, jag tar gärna recept, tycker veganska pannkakor är rätt svårt att lyckas med faktiskt!
Jag har inget direkt recept, men brukar ta vetemjöl, ev lite potatis eller majsmjöl (men funkar bra utan), aqua faba - använder det som blir när jag gör storkok av bönor hemma, så varier hur mycket från gång på gång - och fyller på med någon sorts växtmjölk tills det blir en lagom smetkonsistens. Redo att stekas pannekekas och bakad pannekakas :up:
Har även gjort pannkakor på enbart mjöl och vatten i extremt fattiga stunder, det funkar det med, men det ovan blir ju godare tycker jag. :)
 
Stekte burkchampinjoner, strimlad morot, en lök och strimlad vitkål. Kokade risnudlar, lät dem rinna av och satte det i pannan med övrigt. På med sesamolja. Salt och svartpeppar. Alltså jag vet inte hur man SKA göra med en sån här anrättning, men det blev väldigt gott i alla fall. :D
 
41B45DEE-18C7-42B0-8154-46FB6C1D66C3.jpeg

För lite tomater men man tar vad man har hemma.
 
Jag har ju lyckats få tag på Anammas färs här och är så lycklig! Tacos häromkvällen och idag lagade jag spagetti med färssås som hela familjen tyckte om. Innan jag blev vegan älskade jag spagetti med köttfärssås. Vi har ju lagat sås på belugalinser och den är jättegod, men detta var mycket mer nära originalet.

En sak som också gör mig jätteglad är att min man självmant börjar välja veganska alternativ. :bow: Häromdagen lagade vi potatis med rödkål (typisk tysk höstmat) och jag frågade om jag skulle köpa korv till resten av familjen (det är det man klassiskt brukar ha till). "Nä, det är väl inte nödvändigt, har vi inget annat?" sa han och jag sa som det var att det enda passande alternativet var bullar av en torrmix som jag köpt för rätt länge sedan (tror basen är havregryn typ). Och då ville han hellre ha det! :banana:
 
@Esswe Åh, så gott med hallon :heart Och pannkakor, jag tar gärna recept, tycker veganska pannkakor är rätt svårt att lyckas med faktiskt!
Hur brukar du göra och vad är svårt?
Jag gör alltid efter det här receptet:
http://www.javligtgott.se/veganska-pannkakor/

Ibland har jag i lite fullkornsmjöl eller rött linsmjöl. Men inte för stor del.
@strawberrysylt jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde (jag följer aldrig recept), men på ett ungefär:

Kikärtsspad från en halv tetra (1dl kanske?) som jag vispade upp hårt (så det ser ut som maräng) sen blandade jag i vetemjöl och iKaffe snabbt för att kikärtsspadet inte ska återgå till sin ursprungliga form. "lagom" mängd av vetemjöl och iKaffe för önskad konsistens, kanske 1dl av vardera? Rörde även ner lite salt och en gnutta vaniljpulver.

Nästa gång ska jag testa blanda ner lite kokosflingor eller havregryn för att få dem lite matigare.
Jag har inget direkt recept, men brukar ta vetemjöl, ev lite potatis eller majsmjöl (men funkar bra utan), aqua faba - använder det som blir när jag gör storkok av bönor hemma, så varier hur mycket från gång på gång - och fyller på med någon sorts växtmjölk tills det blir en lagom smetkonsistens. Redo att stekas pannekekas och bakad pannekakas :up:
Har även gjort pannkakor på enbart mjöl och vatten i extremt fattiga stunder, det funkar det med, men det ovan blir ju godare tycker jag. :)

Tack tack allihop för recept!:bump:

Jag minns inte riktigt hur jag brukat göra, har gjort på flera olika sätt, men problemet har varit att de inte blivit stekta liksom, inte hängt ihop utan blivit gröt^^. Men tror det kan ha haft att göra med pannan också, att den inte var "inbränd" då :). Får prova nu :).

------------

Idag blir det jordärtskockssoppa till lunch här snart :)
 
Tack tack allihop för recept!:bump:

Jag minns inte riktigt hur jag brukat göra, har gjort på flera olika sätt, men problemet har varit att de inte blivit stekta liksom, inte hängt ihop utan blivit gröt^^. Men tror det kan ha haft att göra med pannan också, att den inte var "inbränd" då :). Får prova nu :).

------------

Idag blir det jordärtskockssoppa till lunch här snart :)
Pannkakorna från jävligt gott kan vara lite svampiga direkt ur pannan, men om de får vila några minuter blir de frasiga.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 941
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp