Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Åh! Gud vilken bra tråd, jag hakar på. Recept med bilder är verkligen så mycket bättre än recept utan bilder, man blir mycket mer inspirerad och får bättre uppfattningen om hur maten är.

I veckan har vi bara planerat för två (eller om det var tre) vegetariska rätter men jag återkommer med recept och bilder på dem och så hoppas jag att fler fyller ut för jag vill också inspireras! :)
 
Jag kom på att jag tog ett kort på Chachoukan vi lagade i veckan. Vi hade Linas veggo-matkasse för att få mer veggo-inspiration och denna maträtt tyckte både jag och sambon var en stor hit, en keeper.

Chachouka_zpsdfb725aa.jpg


Chakcouka med saffran, ägg och pitabröd - 4 port
1 gul lök
2 röda paprikor
1 gul paprika
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1/2 tsk paprikapulver
1 pkt saffran
1 konservburk plommontomater
1 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk sambal oelek
1 msk honung
4 ägg
1 pkt pitabröd

Skär gul lök, paprika och i tunna skivor. Fräs löken i olivoljan i en ugnssäker stekpanna eller gryta, tillsätt pressad vitlök och paprika. Fräs på låg värme i ca 15 min. Ha i kryddorna + sambal, fräs lite till, tillsätt sedan plommontomaterna, vattnet och honungen. Låt pannan puttra i ca 10 minuter, gör sedan 4 gropar på ytan och knäck ner ett ägg i vardera gropp.

Ugnsbaka i 200 grader varm ugn i 4-10 min (beroende på hur väl gräddade ägg man vill ha). Servera med varmt pitabröd och en sallad (vi gjorde en på grön paprika + gurka med citron, salt och peppar - passade jättebra).
 
d0645e8c963d11e2930822000a1fab4e_7.jpg


Daal (enligt Icas recept, dock pyttelite modifierat)
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 st röd chili, urkärnad
1 msk riven ingefära
3 msk olivolja
2 st kanelstänger
1 tsk kardemummakärnor (stöt dem lätt i en mortel)
2 tsk gurkmeja
500 gram krossade tomater
1 burk kokosmjölk
2 st grönsaksbuljongtärningar
3 dl röda linser
1 påse babyspenat
1 kruka koriander
1 st lime
Matyoghurt

Gör så här:
1. Skala och hacka lök, vitlök och chili. Riv ingefäran. Hetta upp oljan och fräs det hackade och ingefäran i en stor gryta utan att det tar färg.

2. Lägg i kanelstängerna och de övriga kryddorna och låt dem fräsa med en minut under omrörning.

3. Häll i tomater och kokosmjölk och smula i buljongtärningarna. Rör om och koka upp.

4. Tillsätt linserna och låt det sjuda cirka 10 minuter under lock tills linserna är kokta men inte mosiga. Lite tuggmotstånd ska de ha.

5. Smaka av med salt och peppar och tillsätt spenaten. Låt det sjuda ett par minuter. Servera med yoghurt, koriander och limejuice!


Den går med fördel att göra vegansk också, bara skippa yoghurten eller ta en vegansk variant :)


 
Skulle gärna också haft vegetariska dagar, förr var jag väldigt mycket för kött, men det har ändrats en del av olika anledningar, vet dock inte om min sambo diggar idén :angel: Kommer följa tråden i alla fall, kul initiativ! :)
 
Jag kom på att jag tog ett kort på Chachoukan vi lagade i veckan. Vi hade Linas veggo-matkasse för att få mer veggo-inspiration och denna maträtt tyckte både jag och sambon var en stor hit, en keeper.

Chachouka_zpsdfb725aa.jpg


Chakcouka med saffran, ägg och pitabröd - 4 port
1 gul lök
2 röda paprikor
1 gul paprika
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1/2 tsk paprikapulver
1 pkt saffran
1 konservburk plommontomater
1 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk sambal oelek
1 msk honung
4 ägg
1 pkt pitabröd

Skär gul lök, paprika och i tunna skivor. Fräs löken i olivoljan i en ugnssäker stekpanna eller gryta, tillsätt pressad vitlök och paprika. Fräs på låg värme i ca 15 min. Ha i kryddorna + sambal, fräs lite till, tillsätt sedan plommontomaterna, vattnet och honungen. Låt pannan puttra i ca 10 minuter, gör sedan 4 gropar på ytan och knäck ner ett ägg i vardera gropp.

Ugnsbaka i 200 grader varm ugn i 4-10 min (beroende på hur väl gräddade ägg man vill ha). Servera med varmt pitabröd och en sallad (vi gjorde en på grön paprika + gurka med citron, salt och peppar - passade jättebra).


:d


Det där så riktigt gott ut!
 
Skulle gärna också haft vegetariska dagar, förr var jag väldigt mycket för kött, men det har ändrats en del av olika anledningar, vet dock inte om min sambo diggar idén :angel: Kommer följa tråden i alla fall, kul initiativ! :)

Alltså min man är inte heller särskilt peppad på den idén, inte alls för att vara exakt. Min tanke är att jag då helt enkelt får göra det här valet själv, vissa recept kan man säkert lägga till något köttigt. Som receptet @cherie anger ovan, går säkert att hitta ngt till det som passar att servera på sidan om. Blir dock så TRÖTT på min man i just detta, han säger att "han inte kan leva utan kött" och att han därför "måste" ha det :yuck:. Den inställningen får mig att vilja spy!
 
Lagar mestadels vegetariskt, men tillhör kategorin "mat som smakar bättre än den ser ut" ;) så några inspirerande bilder vet jag inte om jag kan bidra med :D
 
Bra initiativ till tråd! Satt häromdagen och funderade på att starta en liknande. :up:

Är inte vegetarian och har svårt att se att jag kommer att bli det helt, men har blivit lite inspirerad av olika anledningar att minska min köttkonsumtion ordentligt.
 
Gjorde precis ett hopkok för att inviga min nya crock pot. Blev asgött! :d Går säkert att göra i vanlig kastrull också men man får hitta på egen koktid tänker jag! :p

Mängder av grönsakerna efter vad man tycker är gott och vad som får plats i grytan, alla grönsaker skars ner i lagom stora bitar:
Morot
Paprika (jag gillar gul bäst så jag tog gul)
Sötpotatis
Selleri
Champinjon
Zucchini
En burk med blandade bönor
Bulgur
Ingefärga (skulle ha rivit men hittade inget rivjärn så tog en potatisskalare och skalade till små bitar)
Vitlök (körde typ finhackad den här gången)
Grönsaksbuljong
Gurkmeja
Kummin
Chili i kryddform
Salt
Lite olja

Hade ner allt i crock pot-grytan och rörde om, körde på "high" i knappa 3 timmar. Blev huuur gott som helst (fast mer bulgur än jag tänkt)!

F36B242C-CF38-46CF-8527-BF88EE375D7A-15792-000015C7D92861FE_zps4a881a03.jpg

899258D1-E613-4C60-A479-308CF6380B4C-15792-000015C7B623676F_zps36de4d1e.jpg
 
Jag äter gärna vegetariskt, men måste bli bättre på det! Ofta "smyger" det in lite kött men jag ska jobba på det :up: Kommer följa tråden noggrant :)

Kan också bli lite trött på alla som säger att man "måste" ha kött för att typ överleva. Jag äter kött, men väljer helst bort exempelvis rött kött eftersom jag tycker att det smakar vidrigt! Som försvar kan man säga att många maträtter kan vara, eller kan man göra, helt vegetariska utan att man egentligen vet om det. Pannkakor, potatisplättar, blomkålsgratäng, soppor, pizza etc etc är ju maträtter som man absolut kan göra vegetariska utan att man lägger speciellt mycket märke till det.
 
Vad är en crock pot?

En.. eh... ja... vad kan det heta på svenska? Slow cooker.. Långsamkokare enligt wiki! :p En elgryta typ. Går att köra utan att man behöver "passa" den osv. Har bara använt den en gång så inte vågat testa, men man ska kunna köra den utan att vara hemma. :)
 
En.. eh... ja... vad kan det heta på svenska? Slow cooker.. Långsamkokare enligt wiki! :p En elgryta typ. Går att köra utan att man behöver "passa" den osv. Har bara använt den en gång så inte vågat testa, men man ska kunna köra den utan att vara hemma. :)

Oh en sån, en sån vill ja ha oxå. Ska bara magiskt tillverka en yta att ställa den på :D
 
Jag har tyvärr ingen bild men något som är jättenkelt att slänga ihop och dessutom går fort är:

1 purjolök (bara de fina delarna)

1 paket (500g) Findus frysta Klassiska wokgrönsaker

1 burk vita bönor i tomatsås

1 burk kidneybönor

1 burk lätt crème fraîche med chilismak

Tina grönsakerna i micron. Stek dom några minuter i en kastrull.

Lägg i den tunt skivade purjolöken. Stek några minuter.

Lägg i båda bönorna.

Lägg i crème fraîche.

Rör om och låt puttra i några minuter.

Servera med ris.

Eftersom det är crème fraîche med så passar den inte till veganer.
 
Är det bara min man som snällt äter allt jag ställer fram utan ett minsta pip?
:D

Jag ställer inte fram särskilt mycket till min pojkvän, vi bestämmer all mat tillsammans och lagar den ofta ihop men han är otroligt mer öppen för nya smaker än jag. Han är mer öppen generellt. Väldigt tröttsamt med inskränkta människor oavsett vad det handlar om kan jag tycka. Min sambo är för övrigt den mest drivande i vår vegetariska kost, även om jag är helt med på noterna.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp