Vad blir det för (vegetarisk) mat?

20181123_070102.jpg


Min älsklingsfrukost just nu (från Pick up Limes): havregrynsgröt med linfrön, kokt på mandelmjölk med en skivad banan som får koka med. Toppad med frysta bär, nötsmör, hampafrön och torkade gojibär.

Varmt, läckert och mättande.
 
Åkte och storhandlade idag, så skönt.
Gjorde två storkok, vegansk stroganoff och min älskade bönchili :)
Visa bifogad fil 21932

Imorgon ska jag göra currygryta med quornfiléer.
Kommer över till dog tror jag. Min middag vart mackor. Påsen till champinjonerna var genomvåt (mest troligast kondens men kändes ofräscht) hade ingen paprika, resten är fryst så hade lök å några babytomater att laga mat på.
 
Kommer över till dog tror jag. Min middag vart mackor. Påsen till champinjonerna var genomvåt (mest troligast kondens men kändes ofräscht) hade ingen paprika, resten är fryst så hade lök å några babytomater att laga mat på.

Jag äter oftast macka till middag.. idag blev det en från jobbet med ost, gurka och paprika...

Lunch är som sagt oftast det enda lagade målet jag äter....
 
Igår blev det lite enklare. Wraps med ris och grönsaker till lunch. Kvällsmaten bestod av rostat bröd med avokado. Till detta banan, klementin, Kaki, morot och lite nötter. Kompletterade dock med lite choklad senare.
 
Tänkte göra mandelbollar med hjälp av detta receptet till grund.
Men behöver byta ut osten till ett veganskt alternativ, tips på det?
Även plocka bort äggen och ha något som "klister". Tanken är att de ska kokas lita först för att sedan stekas i olja. Vill inte att de faller isär helt.

Tänkte bjuda på veganska prinskorvar (alternativt vanlig korv) också, några tips? Brukar köra på Hälsans kök, men de har äggpulver i sina.
Tänkte göra en kålstuvning och stekt brysselkål till, men där är det lättare att bara byta mejeriprodukterna rakt av till ett havrebaserat alternativ.

40 STYCKEN

  • 100 g finmixad sötmandel
  • 1.5 dl finriven ost, gärna cheddar eller herrgård
  • 1.5 dl ströbröd
  • 2 msk riven gul lök eller finhackad gräslök
  • 1 tsk salt
  • 0.5 tsk nymalen svartpeppar
  • 3 ägg
  • 2 msk vatten
  • 1 liter vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 2 msk smör eller olja
 
Tänkte göra mandelbollar med hjälp av detta receptet till grund.
Men behöver byta ut osten till ett veganskt alternativ, tips på det?
Även plocka bort äggen och ha något som "klister". Tanken är att de ska kokas lita först för att sedan stekas i olja. Vill inte att de faller isär helt.

Tänkte bjuda på veganska prinskorvar (alternativt vanlig korv) också, några tips? Brukar köra på Hälsans kök, men de har äggpulver i sina.
Tänkte göra en kålstuvning och stekt brysselkål till, men där är det lättare att bara byta mejeriprodukterna rakt av till ett havrebaserat alternativ.

40 STYCKEN

  • 100 g finmixad sötmandel
  • 1.5 dl finriven ost, gärna cheddar eller herrgård
  • 1.5 dl ströbröd
  • 2 msk riven gul lök eller finhackad gräslök
  • 1 tsk salt
  • 0.5 tsk nymalen svartpeppar
  • 3 ägg
  • 2 msk vatten
  • 1 liter vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 2 msk smör eller olja
Osten är ju smaksak, jag hade kört på någon jeezly + ev. bjäst. Istället för ägg tänker jag aquafaba, om de ändå inte håller ihop så kan sojamjöl hjälpa.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp