Vad blir det för (vegetarisk) mat?

20180611_131244.jpg

Gårdagens lunch :

-Pastagratäng med sås på lök, paprika, zucchini, morot, tomater, tomatpuré och sojafärs. Toppade med lite sojagrädde och en aning ost (SimplyV)
-Blandsallad med cashew-apelsin-dressing
-Diverse råkost

75% gott betyg (jag och 2/3 barn)
 
Jag har precis laddat ner appen "Dr Gregors Daily Dozen" och det ska bli ganska intressant att testa den. Någon som har den redan?

I korthet är det en lista där man kan pricka av vilka livsmedel man har ätit under dagen, som en hjälp att planera måltider och som en påminnelse om att inte missa något.

Listan består av :
- 3 port bönor
- 1 port bär
- 3 port övrig frukt
- 1 port korsblommiga grönsaker (??? alltså kål av olika slag)
- 2 port bladgrönsaker
- 2 port övriga grönsaker
- 1 port linfrö
- 1 port kryddor
- 3 port fullkornsprodukter
- 5 portioner dryck
- 1 port sport
- B12
- Vit D

Tre portioner bönor om dagen blir definitivt en utmaning för mig, likaså kål varje dag. Fast å andra sidan är det ju verkligen inte så tragiskt om man en dag då och då missar något.
 
Gårdagens middag:
Anamma schnitzel med Friscobröd, avocado, sallad och lök :). Det blev gott :) Jag brukar inte gilla schnitzel, men ibland är det gott! Rabatt på Willys på olika Anamma-produkter, avocadon och frisco-brödet så blev ju jackpot där :)

35102326_10155665795095678_2118575150843559936_n.jpg
 
Gårdagens middag:
Anamma schnitzel med Friscobröd, avocado, sallad och lök :). Det blev gott :) Jag brukar inte gilla schnitzel, men ibland är det gott! Rabatt på Willys på olika Anamma-produkter, avocadon och frisco-brödet så blev ju jackpot där :)

35102326_10155665795095678_2118575150843559936_n.jpg
Vad är Frisco-bröd? Jag läser om det då och då och har fattat att det är mångas favorit, men inte mer än så.
 
Efter ett tips i en friluftsgrupp på Fb så testade jag, hemma, Blå Bands vegetariska torkade bolognese på påse (sojabaserad) blandat med en pesto gjord på grillad paprika. Jag åt bönpasta till, där tar man ju vad man gillar. Hur som helst var det jättegott, så lätt och bra att ha som snabbmat hemma också och inte bara på tur.
 
Jag har precis laddat ner appen "Dr Gregors Daily Dozen" och det ska bli ganska intressant att testa den. Någon som har den redan?

I korthet är det en lista där man kan pricka av vilka livsmedel man har ätit under dagen, som en hjälp att planera måltider och som en påminnelse om att inte missa något.

Listan består av :
- 3 port bönor
- 1 port bär
- 3 port övrig frukt
- 1 port korsblommiga grönsaker (??? alltså kål av olika slag)
- 2 port bladgrönsaker
- 2 port övriga grönsaker
- 1 port linfrö
- 1 port kryddor
- 3 port fullkornsprodukter
- 5 portioner dryck
- 1 port sport
- B12
- Vit D

Tre portioner bönor om dagen blir definitivt en utmaning för mig, likaså kål varje dag. Fast å andra sidan är det ju verkligen inte så tragiskt om man en dag då och då missar något.
Va, ska man äta allt det där varje dag?

edit: lite oklart iofs vad en portion är? Linfrö t.ex. rekommenderar ju Livsmedelsverket max 1-2 matskedar per dag.
 
Senast ändrad:
Aha. En portion kryddor är ju också jättemärkligt :D. Kryddor är väl sällan nåt nödvändigt, utan för smakens skull.

Jag har ärligt talat inte läst på hemsidan ännu. :D En av mina favorit-youtubare (Healthy Crazy Cool) rekommenderade den så jag laddade ner för att testa.

Kan ränka mig att det beror på de effekter som vissa kryddor anses ha. T ex gurkmeja, ingefär, kanel osv. Eller bara för att manten blir roligare med kryddor?
 
melonsallad med fetaost, svarta oliver, rödlök, tomat, basilika och isbergssallad:d och 2 finnkrisp för att det är knaprigt och gott. Orkar bara inte äta stabbigare mat i värmen just nu.
 
Va, ska man äta allt det där varje dag?

edit: lite oklart iofs vad en portion är? Linfrö t.ex. rekommenderar ju Livsmedelsverket max 1-2 matskedar per dag.
Det gäller krossade så man får nog kolla upp om det menas krossade eller hela. Hela blir främst ett tillägg av fiber eftersom de inte kan tas upp av kroppen vilket iofs antagligen är ganska onödigt med tanke på att allt annat innehåller en massa fiber.
 
Det gäller krossade så man får nog kolla upp om det menas krossade eller hela. Hela blir främst ett tillägg av fiber eftersom de inte kan tas upp av kroppen vilket iofs antagligen är ganska onödigt med tanke på att allt annat innehåller en massa fiber.
Rådet på 1-2 msk gäller hela linfrön. När det gäller krossade är rådet att inte äta dessa alls.
 
20180614_134039.jpg

Sallad med batavia, morot, gurka, majs valnötter, svart ris, tomat avocado och hampafrön. Sista resten cashew-apelsin-dressing. Serverade i romanasallad och med extra broccoli med böndip. Resten av salladen åt jag i en vanlig wrap.
 
Jag har precis laddat ner appen "Dr Gregors Daily Dozen" och det ska bli ganska intressant att testa den. Någon som har den redan?

I korthet är det en lista där man kan pricka av vilka livsmedel man har ätit under dagen, som en hjälp att planera måltider och som en påminnelse om att inte missa något.

Listan består av :
- 3 port bönor
- 1 port bär
- 3 port övrig frukt
- 1 port korsblommiga grönsaker (??? alltså kål av olika slag)
- 2 port bladgrönsaker
- 2 port övriga grönsaker
- 1 port linfrö
- 1 port kryddor
- 3 port fullkornsprodukter
- 5 portioner dryck
- 1 port sport
- B12
- Vit D

Tre portioner bönor om dagen blir definitivt en utmaning för mig, likaså kål varje dag. Fast å andra sidan är det ju verkligen inte så tragiskt om man en dag då och då missar något.

Kan man anpassa på något vis? Tex jag äter inte vissa saker pga glutenintolerans.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 132
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 388
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp