Vad blir jag?

LaMaya

Trådstartare
Var idag på Vreta-Västbyskolan och kollade in flera olika linjerna. Fastna för Häst inriktningen men jag undrar vad jag kan bli efter det? Har tänkt att läsa NV i det. Men sen har nu funderingar om det kanske skulle vara bättre att läsa Djur i stället och ha NV i? Nån som har läst Häst på vreta med NV och utbildat sig till något speciellet eller ska utbilda sig till nåt som ni kan dela med? Är helt totalt förvirrad över vad jag ska välja.. :confused:
 
Läser sista året på jälla nu, hästinriktningen, det du kan bli är hästskötare.
Sen kan du ju läsa kurserna så du kan läsa hippologen efteråt, det e väl det ända "välbetalda" du kan få efter hästinriktningen.

Ingen av dom jag känner som gått ut jobbar med hästar nu för det e så dåligt betalda jobb och bara skitgöra.
 
Du blir hästskötare om du vill, det är frivilligt att göra hästskötarexamen och om du klarar det så blir du Diplomerad hästskötare. Vi på Jälla går en Ungdomsledarkurs också så vi blir Ungdomsledare :crazy:

Sen måste man plugga vidare om man vill bli nåt inom häst men det finns väl inte direkt någon hästarbete som är välbetalt?
 
Men man kan väll läsa till veterinär eller nåt i den stilen? sitter mellan att läsa djur eller häst.
Djur verkar man kunna bli mer efter men jag har inte riktigt nåt intresse för att jobba med kor eller nåt sånt..
Har läst att man an bli tex lärare efter man läst Häst eller djur. Men man pluggar såklart efter gymnasiet. álltså att man kan bli svenska eller engelska lärare. Det jag undrar om det finns lite att välja mellan ändå??
 
Du kan inte bli vetrinär, men djurskötare, det e lite olika, men dom som går djur på min skola håller inte alls på nått med kossorna och hästarna, därimot går man en kurs som heter djurkunskap då det ingår att lära sig att mjölka t.ex.

Vill du bli vetrinär ska du välja nv, går du häst eller djur inriktningen MÅSTE du läsa in en massa ämnen på komvux å sen gå vet. utbildningen som e på flera år.
 
Hallå!
Väljer du att läsa Häst på Vreta med inriktning NV har du nästan lika stora möjligheter som alla andra att komma in vart du vill...

Hippologen, veterinär, agronom, you name it!

Ev. måste du läsa Fysik B som utökat program, men det ska nog inte vara nåt problem!!!
Vill du inte läsa Fysik B kan du läsa Hästskötardiplomet och bli diplomerad hästskötare....

Lycka till!
 
är som ovanstående skriver! går på vreta skolan och man har möjlighet till mycket!! beroende på hur mycket man vill studera, man kan lägga upp programmen och studierna så det passar en själv. Så vill du bli veterinär kan du absolut söka till vreta. Har du frågor är det ju bara att du hör av dig till skolan. Dom svarar nog.
Lycka till.
 
Ingångslönen för hippolog är ca 17 000 kr/mån. Upplysningsvis.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
573
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Har märkt att jag rätt ofta läser om onödiga saker. T.ex. nyss i en lokal fac*bookgrupp frågade nån om tips på boende för äldre/dementa...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 307
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp