Vad bör jag söka för utbildning?

kaninälskare

Trådstartare
Hej!

Är lite lost och vad jag bör söka för utbildning och vad jag bör jobba med då jag känner att det finns en del att välja bland.
Jobbar i dagsläget som undersköterska men känner att jag vill göra "mer".
Vad jag vill göra är att jobba med att hjälpa människor. Kan vara på HVB hem, ätstörningskliniker osv. Jobbar i dagsläget på LSS boenden men skulle vilja vara "hjärnan" bakom, vara med på planerna som läggs upp, kanske utreda. Men skulle även vilja ha möjlighet att jobba inom skola med tex utsatta barn, elevassistent och liknande. Väldigt intressad av psykologi, sociologi och liknande.
Vill gärna kunna göra lite allt dedär, alltså gå någon ganska brett.
Det jag tänker på är ex socionom, sjuksköterska med spec psykiatrin, beteendevetare? Ska vara så det leder till kandidat. Socionom är dock väldigt svårt att komma in på där jag bor.
Vilken utbildning tror ni kanske skulle kunna passa mig bäst med min beskrivning på hur och vad jag vill jobba med?
 
Jag jobbade som undersköterska innan, men kände också att jag ville göra nått mer och hade liknande intressen som du. Jag valde socionom och ångrar mig inte än så länge. Jag kom inte in där jag helst ville, men i slutändan blev de bra ändå. Beroende på livssituation tycker jag verkligen att man ska vara öppen för att flytta för att komma in på utbildningen man vill. Det är ändå en begränsad tid och ger en väldigt mycket! Det går ju också att ta ett riktigt kraft tag och plugga på högskoleprovet, vilket ökar möjligheterna att komma in:) Det går ju också att läsa fristående kurser för att känna efter vad du tycker är intressant.
 
Jag säger också som socionom. Har du kollat på vilka antagningspoäng det är på distansutbildningen och den utbildningen som är huvudsakligen distans med några träffar per termin? Om du är intresserad av det kolla bara upp hur det är med praktiken en kompis till mig som läste ssk på distans fick enbart praktisera inom högskolans geografiska område vilket ledde till en del problem där hon fick veckopendla till orten för praktik. @kaninälskare
 
Jag säger också som socionom. Har du kollat på vilka antagningspoäng det är på distansutbildningen och den utbildningen som är huvudsakligen distans med några träffar per termin? Om du är intresserad av det kolla bara upp hur det är med praktiken en kompis till mig som läste ssk på distans fick enbart praktisera inom högskolans geografiska område vilket ledde till en del problem där hon fick veckopendla till orten för praktik. @kaninälskare
Ska kika lite hur intagningen är till distansutbildningarna. Jaa huvudsaken för mig är bara att det vanliga teoretiska och självständiga är på distans, men underlättar ifall det är hyfsat nära för tentor, praktik osv.
 
Läkare, kanske speciellt inom psykiatrin då eller BUP? Tror även sjuksköterska inom psykiatrin kan vara väldigt roligt!
 
Ja jag har tänkt på specialpedagog men som jag fattat det behöver man en avslutad lärarutbildning för att få läsa det tyvärr!

Lärare, fritidspedagog eller förskollärare tror jag. Sen kan man ju läsa kurser i specialpedagogik utan att ha nån av ovanstående utbildningar.

Förlåt, det är jag som missförstod! Jag tänkte på specialpedagog genom yrkeshögskola. :)
 
Förlåt, det är jag som missförstod! Jag tänkte på specialpedagog genom yrkeshögskola. :)
Ja specialpedagog har jag faktiskt varit inne på väldigt mycket! Är jag lost/ej kommer in på högskola kommer jag söka det! Men tänkte i första hand försöka mig på en kandidatexamen inom något bredare, tex socionom, där verkar de inkludera allt som ingår i socialpedagog också!
 
Socionom är otroligt brett och du kan göra allt du radat upp som att du vill göra med en socionomexamen.

Socialpedagog och beteendevetare har väl liknande yrkesområden efter utbildningen.
 
Ja jag har tänkt på specialpedagog men som jag fattat det behöver man en avslutad lärarutbildning för att få läsa det tyvärr!

När jag läste till lärare så var det så att man läste till lärare men läste specialpedagogik i stället för ämne om man ville blir specialpedagog.

(annars hade man behövt fler terminer på universitetet än vad CSN betalar för)
 
Insåg nu att det enbart finns 2 distansutbildningar för socionomprogramemt vad jag kan hitta. Gävle, med flera obligatoriska träffar i veckan. Hade funkat utmärkt om jag bodde lite närmare. Tyvärr känner jag inte att jag kan eller vill flytta ända bort dit just nu. Sen fanns det i Umeå också, med 2-4 obligatoriska träffar i terminen. Känns nästan mer lockande trots 8h bort?
 
Insåg nu att det enbart finns 2 distansutbildningar för socionomprogramemt vad jag kan hitta. Gävle, med flera obligatoriska träffar i veckan. Hade funkat utmärkt om jag bodde lite närmare. Tyvärr känner jag inte att jag kan eller vill flytta ända bort dit just nu. Sen fanns det i Umeå också, med 2-4 obligatoriska träffar i terminen. Känns nästan mer lockande trots 8h bort?

Jag resonerade lika att de nästan vore bättre att komma in i Umeå eftersom den kändes som den distansutbildningen var bättre utformad för just distans.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 943
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 123
Skola & Jobb Jag har nu möjlighet att söka vidare. Jag kommer in på båda. Jag är uska nu med utbildning inom psyk men har även jobbat inom vård och...
Svar
11
· Visningar
2 363
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp