Vad bör man tänka på?!

O

Onnie

Hej!

Jag har en litet nordissto, ovanligt litet 145 cm och hon är 3 år nu. Förhoppningsvis kanske hon breddar lite och blir lite mer häst o lite mindre bebis med tiden. Min fråga är: Vad bör man tänka på när man ska betäcka henne?! Eftersom hon är såpass liten så kan man inte lägga på värsta monsterhingsten på henne. Någon som har nåt förslag? Helst inom V:a Götalands län!

///Karin
 
Hej!

Nikkie är:

e: Lotus 1878
u: Ninni 22753
ue: Sand 1888
uue: Mustard 1791
uuue: Herkules 1687

Som sagt, en liten dam. Breddar säkert men blir nog inte så mkt högre. Hon är ljusbrun men jag skulle kunna tänka mig en mörk hingst, men att de passar ihop rent exteriört är viktigare.

Förslag?

///Karin
 
Sv: Vad bör man tänka på?!

Vet du, jag känner din hästs uppfödare, är det du som bor utanför K-älv?

Ja kanske Obelisk, hon har en halvsyster ett år äldre efter honom. Han står hos Arne Emanuelsson, Nossebro.
 
Nähä?! Känner du B-M?! Jodå jag bor i närheten av Kungälv eller egentligen strax utanför Stenungsund.

Nikkie köpte jag sommaren 2003, en riktigt go liten tjej. Precis börjat inridningen, går som på räls. Hon är min lilla bebis ännu :p

Har B-M en halvsyster till min häst eller jag förstod inte riktigt?! :confused: Hehe, skärtorsdagsdrinken kanske hade större effekt än väntat :o

Obelisk är fin, var finns han nuförtiden?! Vet att han ett år stod ute på Orust.

//Karin
 
Ooops, sorry...såg ju att du hade skrivit var han står nånstans :o

Men han kanske blir i grövsta laget, jag ska nog kanske vänta ett år till hon är 4 år innan hon betäcks med tanke på att hon inte är riktigt färdig. Jag ska försöka maila över en bild.

///Karin
 
Sv: Vad bör man tänka på?!

Ninnie fick ett föl 2000 e: Pilot och ett föl 2001 (Nora) e: Obelisk. Nolita (Nikkies mormor) är numera oxå stambokförd.

Obelisk har en godkänd son, Orkan 1911 som jag tycker verkar trevlig men jag vet inte var han står i år. Han har oxå stått hos Emanuelsson.

Det är nog inte alls dumt att vänta till nästa år om du känner att hon inte är helt färdig.

Kommer gärna o tittar på Nikkie, kan ju se om man kan lura ner B-M till den stora staden ;)
 
Hej!

Fick inte Ninni ett hingstföl 2003 efter Fager också?! Har för mig att han gick med sin mamma när jag var uppe och blev kär i Nikkie. :p

Försök lura med B-M till den stora staden och kom förbi och titta på Nikkie, det hade varit jätteroligt!

Orkan 1911, han va skitsnygg...smygkikade faktiskt på honom också. Men det blir nog så att jag väntar lite, det kan ju hända rätt mycket under sommaren och så.

hälsn.
Karin
 
Sv: Vad bör man tänka på?!

Orkan 1911 står på Kvinnersta skolan i Örebro.

Du skulle ju kunna surfa in på min hemsida http://nordsvensk.rules.it och kanske få något tips där. :)
Har listat hingstarna efter länen och har bilder på ganska många av hingstarna också.
 
Om du bara visste hur många gånger jag har varit inne på den sidan. :) Jättefin sida med massor av bra info om nordisen.

Orkan 1911 är supersnygg på den bilden.

///Karin
 
Sv: Vad bör man tänka på?!

Vore jag som du skulle jag nog vänta med att betäcka henne till nästa år, om du känner att hon inte är helt färdigväxt. Det är jobbigt för dem att vara dräktiga, OCH växa samtidigt.
Och kallblod, och även robusta ponnyer växer ju långsammare än mer ädla hästraser..... :)

Om du vill ha hingstförslag, så vill jag slå ett slag för Vätte. Han står hos Lars-Åke Johansson utanför Borås. En mycket trevlig hingst med underbart temperament och med en lagonm lätt typ i min smak. :d

Häls. Embla
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·
Övr. Djur Jag håller på att bygga en rastgård till barnens kaniner som dessa kommer ha tillgång till dygnet runt. Den kommer vara 2 x 2 m och stå...
Svar
14
· Visningar
1 819
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp